چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
مقیمی حاجی

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی تصریح کرد: در حال حاضر باید تنیدگی بین مراکز تبلیغی و پژوهشی ایجاد شود که ناظر بر نیازهای جدید جامعه باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه, حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ در سلسله نشست‌های علمی تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع تبلیغ که در مدرسه علمیه صدوقی قم برگزار شد، گفت: تبلیغ در بیانات مقام معظم رهبری یعنی رساندن پیام دین به مخاطب که از اصلی ترین رسالت انبیا بوده است. در تبیین تبلیغ اشاره ی رهبر معظم انقلاب اسلامی به برخی کتب علامه ی طباطبایی بوده است که قبل از انقلاب دست مبلغان را پر کرده بود تا به شبهات کمونیستی که ذهن جوانان آن روز جامعه را درگیر کرده بود پاسخ دهند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: تبلیغ به معنای عام یعنی رساندن پیام دین به مخاطب و جامعه که با ابزار های متفاوتی انجام می گیرد که می‌توان از قالب های سنتی مانند تبلیغ چهره به چهره استفاده کرد یا در قالب های جدید مانند فضای مجازی آن را به انجام رساند یا در قالب کتاب های پژوهشی آن را در اختیار مخاطب قرار داد، اما تبلیغ به معنای خاص کتاب های تبلیغی است که برای قشر خاصی از جامعه در راستای پاسخ به یک مسئله خاص است.

وی ادامه داد: کتاب های جدید تبلیغی که آنها را در قالب های علمی پژوهشی نامگذاری می کنیم وارد در عرصه ی تبلیغ شده اند البته به شرطی که کتاب ناظر بر حل مسئله ای خاص در بین افراد جامعه باشد یعنی به فراخور حال افراد جامعه قالب های پژوهشی نیز تغییر می کند لذا مراکز پژوهشی تبلیغی مسؤول همه ی سطوح تبلیغ هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در ادامه گفت: ارتباط پژوهش و تبلیغ باید مشخص شود؛ در حال حاضر باید تنیدگی بین مراکز تبلیغی و پژوهشی ایجاد شود که ناظر به نیازهای جدید جامعه باشد؛ لازم است تحولاتی در نهادهای پژوهشی صورت گیرد از جمله اینکه تولیدات این نهادها باید به سمت ارسال پیام دین به مخاطب باشد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ابراز داشت: نبود پژوهش باعث می شود که تاثیر تبلیغ نیز کم شود بنابرین باید مراکز پژوهشی ریشه های شبهات را شناسایی کرده و پاسخ لازم را نیز در اختیار مبلغ قرار دهند؛ مراکز پژوهشی باید پشتیبان مراکز تبلیغی باشند یعنی پشتیبانی زیر ساخت ها، شناسایی آسیب ها و علل کاهش دین داری در عرصه های دین داری.

وی در پایان بیان کرد: اگر پژوهش نباشد هزینه های زیادی صرف پاسخ به شبهاتی می شود که ممکن است درصد کمی از جامعه را گرفتار کرده، اما با پژوهش می‌توان به نیازهای جامعه به دقت پاسخ داد. کسی که می‌خواهد فیلم بسازد چند سال پیش تولید آن را انجام می دهد و در مدت چند ماه آن را تولید می کند؛ فرایند تبلیغ نیز باید با پشتوانه ی پژوهشی باشد.

انتهای پیام

خبرنگار: مهران اسلام نیا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha