یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
محمد اسلامی

حوزه/ رئیس سازمان انرژی اتمی در مشهد گفت: ۱۲ قطب پرتودهی در کشور طراحی شده است که امروز نخستین مورد از این مراکز در شرق کشور وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از طرح‌های «یادگار ابراهیم» در مشهد، گفت: حوزه سلامت و امنیت از بخش های مهمی است که با موضوع پرتودهی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

اسلامی افزود: سالانه ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی و غذایی در کشور تولید می شود که طبق آمار ۳۰ درصد آن به ضایعات تبدیل می شود و اگر در ۷۰ درصد باقی مانده آن فرایند آفت‌زدایی و سم‌زدایی محقق شود، این گام بلندی در مسیر سلامت جامعه خواهد بود. وی ادامه داد: از این رو ۱۲ قطب پرتودهی در کشور طراحی شده است که امروز نخستین آن در شرق کشور به بهره برداری رسید و کلیه فرایند طراحی و ساخت همه سامانه های مولد پرتو از جمله سامانه های مایکروویو، که تحریمی هستند، توسط شبکه دانش بنیان داخلی انجام شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: همچنین امروز در مشهد، یک سامانه پرتودهی با فناوری مایکروویو مربوط به بخش خصوصی افتتاح می شود و عملیات نصب تابش گاما در این مرکز آغاز می شود که ماه آینده بهره برداری از آن انجام خواهد گرفت. اسلامی تاکید کرد: تا پایان شهریور امسال هشت مرکز دیگر پرتودهی در کشور افتتاح خواهد شد که گام بلندی در مسیر بهره وری و امنیت غذایی و ظرفیت سازی بخش خصوصی برای جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و غذایی است. وی گفت: سند راهبردی سازمان انرژی اتمی ۲۰ فرودین ۱۴۰۱ توسط شهید آیت الله رئیسی رونمایی شد و این سند موجب ریل گذاری در سازمان انرژی اتمی شد که این سازمان را از یک سازمان تحقیقاتی دارای تردیدهای فراوان، به سازمانی پرتحرک با نگاه صنعتی سازی تبدیل کرد. اسلامی افزود: به عنوان یک دستاورد می توان گفت که همه فعالیت های این سازمان امروز رشدی چند ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است.

معاون سازمان انرژی اتمی نیز در این آیین گفت: یکی از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم افزایش ظرفیت نفوذ پرتوها در زندگی مردم بوده است که در ابتدای دولت، مقرر شد تعداد سامانه‌های پرتودهی کشور از چهار سامانه به ۱۲ مورد برسد. سیدپژمان شیرمردی افزود: در شبکه دانشی و با سرعت و دقت فوق‌العاده و استفاده از نیروهای جهادی در صنعت هسته‌ای، تجهیزات پرتودهی برای نصب سامانه های پرتودهی در کشور بومی سازی شده است. وی تاکید کرد: قطب های پرتودهی کشور ظرفیت بالایی برای مراکز عمده تولید محصولات کشاورزی خواهند بود.

در چهارچوب طرح یادگار ابراهیم، که مزین به نام شهید جمهور حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی است، امروز با حضور سرپرست ریاست جمهوری و جمعی از اعضای دولت سیزدهم، ۱۰۹ طرح مربوط به ۱۲ دستگاه اجرایی و ۱۰ دستگاه ملی با اعتبار بیش از ۱۴۲ هزار میلیارد تومان در استان خراسان رضوی افتتاح و یا عملیات اجرایی آن‌ آغاز شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha