یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
کتاب امام باقر

حوزه/ همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت جانسوز پنجمین امام شیعیان، خبرگزاری حوزه کتاب «امام باقر(ع) جلوه امامت در افق دانش» که به مرور زندگی این امام همام از ولادت تا شهادت می‌پردازد، را معرفی و پیشنهاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، کتاب «امام باقر(ع)جلوه امامت در افق دانش» از آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است که به معرفی زندگانی امام پنجم شیعیان حضرت محمدباقر(ع) از ولادت تا شهادت می‌پردازد.

این اثر به قلم «احمد ترابی» نوشته‌ شده و به شیوه تحقیقی و با ارجاع‌های سندی معتبر در پاورقی، در۵ فصل تنظیم‌ و از لحاظ تحقیقی بودن و ارجاع به سندهای گوناگون، بسیار با اهمیت و از معدود کتاب‌هایی در این موضوع است که به فارسی به نگارش درآمده است.

در فصل نخست این اثر، به معرفی زندگی امام محمدباقر(ع) از ولادت تا شهادت پرداخته‌ شده و موضوعاتی همچون، ولادت، تبار والای امام باقر(ع)، نام و کنیه، القاب، فرزندان و همسر آن حضرت، شهادت، امامت باقرالعلوم(ع)، دلایل امامت، ویژگی‌ها و شایستگی‌های ضروری امام، انتخاب الهی، برترین انتخاب، کمال‌ها و کرامت‌ها و... از دیگر مباحث این فصل است. بررسی زندگی علمی، سیاسی و اجتماعی امام محمد باقر(ع)

نویسنده در فصل دوم، به زندگانی علمی آن حضرت پرداخته و امام باقر(ع) را در اندیشه تشیع و اهل تسنن بررسی کرده، سپس با ابتکاری جالب شاگردان آن حضرت را نام می‌برد و سپس جلوه‌هایی از معارف باقری را برای خواننده بیان می‌کند .

نویسنده همچنین از مبارزات امام با اندیشه خوارج و توهمات قدریه، جبریّه، غالیان و... پرده برداشته و خواننده را با سیاست‌های آن حضرت در زندگی علمی با عناوین، تبیین معارف اصولی دین، ارجاع امت به قرآن و مبارزه با قیاس در میدان اجتهاد و سرانجام ، تعلیم فقه و شیوه‌های صحیح اجتهاد، آشنا می‌کند.

بررسی زندگی سیاسی امام محمدباقر(ع) در فصل سوم این کتاب آمده و موضوعاتی همچون بینش سیاسی امام(ع) و شرایط سیاسی دوران امام و خلفای معاصر و قیام‌هایی که در زمان آن حضرت به وقوع پیوسته و مواضع آن حضرت در مقابل آن حوادث را، بیان می‌کند.

در فصل چهارم این کتاب نیز به زندگی اجتماعی امام باقر(ع) و تلاش هایشان، تأثیر آن حضرت در جامعه، مرجعیت و پاسخ‌گویی به پرسش‌های مردم، و زندگی شرافتمندانه امام پرداخته‌شده و همچنین نماهایی از عبادات، دعا و نیایش‌های آن حضرت را در ذهن خواننده به تصویر می‌کشد.

نویسنده در فصل پنجم که از فصول مهم کتاب است، با توجه به برخی سخنان امام باقر(ع) پیام‌ها، حکمت‌ها و درس‌هایی را از مکتب آن حضرت به مخاطب هدیه می‌دهد.

گفتنی است: این اثر در سال ۱۳۸۷، در قطع وزیری به زبان فارسی نگاشته شده ، در ۳۰۰۰ نسخه ، ۳۴۲ صفحه و در۴ نوبت چاپ ، در اختیار علاقه مندان به کتاب و کتاب‌خوانی قرار گرفته است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha