سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
فیلم

حوزه / علی‌رضا خوش بیان گفت: مجموعه مستند انقلابی دایره وسیعی دارد که آن را نمی‌توان به یک دایره محدود خلاصه کرد.

محمدحسین خوش‌بیان مستندساز در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه اظهار کرد: سال ۵۷ نقطه عطف تاریخ این سرزمین است. در این زمان مردم خود به عرصه وارد شده و برای آینده خود تصمیم گیری کردند. در انقلاب اسلامی بحث برابری و عدالت خواهی بر اساس اصول اسلامی شکل گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم موضوع دفاع مقدس به سینمای انقلاب اضافه شد. در مجموعه مستند انقلابی دایره وسیعی دارد که آن را نمی‌توان به یک دایره محدود خلاصه کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که مستندهای دینی و انقلابی از چه کلیشه‌هایی پرهیز داشته باشند، گفت: بحث پیروزی حق بر باطل از گذشته‌های بسیار دور وجود داشته است بنابراین در ساخت یک مستند دینی نمی‌توان محتوا را تغییر داد، اما آنچه که باعث می‌شود که اثر مستند شکلی جذاب به خود بگیرد نوع روایتی است که می‌توان مورد توجه قرار داد. در ضمن مستندی که می‌خواهد از کلیشه دور باشد حتماً می‌بایست از مراحل تحقیق خوبی بهره برده باشد.

این مستندساز در پاسخ به این سؤال که فیلم‌های دینی و انقلابی چگونه می‌تواند جذب مخاطب کند، گفت: اینکه فیلم دینی و انقلابی تا چه حد قادر به جذب مخاطب است به شرایط جامعه بستگی دارد. در جامعه امروز نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور هم آثار ضد استعماری مخاطب خود را دارد. گواه این امر نیز اعتراض هایی است که در دانشگاه‌های جهان پیرامون جنایات اسرائیل رخ می‌دهد، بنابراین اگر به شکل درست و واقعی به موضوعات مورد نظر بپردازیم خواهیم توانست جذب مخاطب داشته باشیم البته در این میان بحث مخاطب‌شناسی هم تاثیر خاص خود را دارد چون بسیاری از مواقع مستندسازهای ما نمی‌دانند جامعه مخاطبش چه ویژگی دارد.

خوش‌بیان درباره ویژگی فیلمساز انقلابی تصریح کرد: مستندسازی که می‌خواهد در این حوزه انقلابی اسلامی کار کند حتما خود باید به موضوع باور داشته باشد. همچنین باید تحقیقات خوبی پیرامون کارش داشته باشد. نکته بعد اینکه به حرفی که می‌زند خود در وهله امر پایبند بزند. در این رابطه بهترین مثال شهید آوینی است که نمونه بسیار موفقی برای یک فیلمساز انقلابی است.

این مستندساز ادامه داد: شاخصه‌هایی سینمای انقلاب اسلامی است تنها به داخل کشور خلاصه نمی شود بلکه اگر پیام انقلاب در خارج از کشور هم دیده می شود هم می‌تواند الگوی یک فیلم خوب انقلابی باشد. در این میان اعتراض دانشجویان آمریکا علیه صهیونیست‌ها بهترین مثال در این رابطه است. با این توضیح تا زمانی که امام زمان(عج) ظهور کند هر حرکت عدالت‌خواهی قادر است در زمره آثاره انقلابی در سینمای مستند جا گیرد.

وی در انتهای این گفت‌وگو تصریح کرد: مستند اگر خوب ساخته شود مسلماً مخاطب خواهد داشت اما نباید از این ژانر انتظار داشت همانند دیگر گونه‌های سینما مخاطب گسترده داشته باشد. در همه جای دنیا نیز این وضعیت وجود دارد چراکه در هیچ کجا مردم برای فیلم‌های مستند بلیط تهیه نمی‌کنند و به سینما نمی‌روند. نکته بعد اینکه محل نمایش مستند، تلویزیون است. در زمان حال نیز تلویزیون مخاطب پیشین خود را ندارد و همین موضوع روی تعداد مخاطبان مستند تاثیر منفی گذاشته است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha