سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
ریحانه

حوزه/ ریحانه مرتضی کارشناس لبنانی گفت: اگر اسرائیل به لبنان حمله گسترده کند، و چنین حماقتی مرتکب شود این جنگ نه تنها باعث نابودی نتانیاهو می‌شود، بلکه این رژیم نمی تواند تبعات این جنگ را تحمل کند و بقای آن به طور مستقیم با خطر مواجه می شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در حالی که بیش از ۸ ماه از جنگ غزه می‌گذرد و رژیم صهیونیستی در این مدت مرتکب جنایت جنگی و نسل کشی در این باریکه شده به اذعان سران و رهبران صهیونیستی این رژیم جعلی نتوانسته به هیچ کدام از اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابد.

در این میان با مطرح شدن پیشنهاد طرح آتش بس از سوی آمریکا شاهد گسترش جنگ در شمال اراضی اشغالی هستیم و زمزمه هایی از شروع یک جنگ فراگیر علیه لبنان در برخی محافل سیاسی و رسانه ای به گوش می‌رسد.

در همین راستا خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با «ریحانه مرتضی» کارشناس و فعال رسانه‌ای لبنان به گفت‌وگو پرداخته است.

متن گفت‌وگو به شرح ذیل است:

حوزه: با وجود گذشت چند ماه از جنگ غزه و افزایش آمار شهدا تحلیل شما از این جنگ و دستاوردهای دشمن صهیونیستی و ادامه این جنگ چگونه است؟

اگر بخواهیم راهبردهای رژیم صهیونیستی را بررسی کنیم، در حال حاضر آنها از یک راهبرد استفاده می‌کنند و آن راهبرد کشتن است تا با روش افزایش کشته شده گان آن را برای خود یک پیروزی قلمداد کنند. اما در واقع دشمن در همه زمینه ها شکست خورده و با اقدامات ویرانگرانه خود می‌خواهد بگوید مدیریت جنگ را در دست دارد.

دشمن در حال حاضر علاوه بر داخل فلسطین اشغالی و حماس با چند جبهه خارجی روربرو است، اما جنگ طولانی مدت را با حمایت کشورهای غربی و نظام حاکم بعضی از کشورهای عربی تا کنون توانسته به سختی ادامه دهد.

وضعیت رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که دشمن نتوانسته به هیچ یک از اهدافی که قبل از عملیات زمینی علیه غزه برای خود تعیین کرده بود همچون نابودی حماس و آزادی اسرای خود دست یابد از این رو ما شاهد شکست این دشمن هستیم و روز بعد این جنگ حتما شاهد یک تغییرات اساسی در عرصه جهانی خواهیم بود.

حوزه: با گذشت هشت ماه از جنگ ناعادلانه علیه مردم غزه سوالی مطرح است که آیا احتمال دارد رژیم صهیونیستی به دنبال درگیری و جنگ فراگیر علیه حزب الله لبنان باشد؟

با همه شعارها و حرفهایی که دشمن القا می‌کند که می خواهد جنگ فراگیر علیه لبنان و به ویژه حزب الله لبنان انجام دهد از لحاظ واقعیت این رژیم توان چنین جنگی را ندارد.نمی‌توانیم روی حکومت دشمن و رهبران آن تمرکز کنیم که چه تصمیمی می گیرند چون در حال حاضر از آنجایی که طوفان الاقصی یک ضربه مهلکی بر آنها وارد کرده به دنبال جبران آن هستند آن هم فقط از راه کشتار جمعی و نابود کردن مردم بی گناه.

به نظر من چنین اقدام حماقت گونه ای از طرف دشمن بعید است و باید اشاره کنم به تهدید سید حسن نصر الله علیه دشمن که در یکی از سخنرانی‌هایشان گفتند اگر اسراییل یک ساختمان در ضاحیه را ویران کنید، ما چندین ساختمان را در تل آویو منهدم می کنیم.

در حال حاضر آمریکا که سلاح برای رژیم صهیونیستی تأمین می کند خواستار توقف جنگ است، اگر جنگ در لبنان را هم آغاز کنند حتما تبعات خطرناکی برای آمریکا دارد. برای همین از لحاظ واقعیت تحلیل اتفاقات و توانایی‌های دشمن حتی در جبهه داخلی خود که در حال حاضر شاهد صداهایی است که خواستار توقف جنگ و بازگشتن اسرا، هستند جنگ فراگیر علیه حزب الله را بعید می‌دانم.

حوزه: در صورت حماقت سران رژیم صهیونیستی و گسترش جنگ به سمت لبنان چه آینده ای برای اسراییل متصور هست؟

اگر بنیامین نتنیاهو به سیم آخر بزند وبرایش هیچ چیزی مهم نباشد. همانطور که در حال حاضر در غزه چنین رفتاری بدون هیچ برنامه ای دارد و فقط کشتار و نسل کشی می کند و بخواهد به لبنان هم حمله گسترده کند، و چنین حماقتی مرتکب شود این جنگ نه تنها باعث نابودی نتانیاهو می شود، بلکه این رژیم نمی تواند تبعات این جنگ را تحمل کند و بقای آن به طور مستقیم با خطر مواجه می‌شود.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha