چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
بهمنی

حوزه / یک کارگردان گفت: عید قربان بزرگترین آزمایش الهی است که حضرت ابراهیم (ع) از آن سربلند بیرون آمد در حالی که شیطان با وجود سال‌ها عبادت در آزمایش الهی موفق نبود.

حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه اظهار کرد: عید قربان بزرگترین آزمایش الهی است که حضرت ابراهیم (ع) از آن سربلند بیرون آمد در حالی که شیطان با وجود سال‌ها عبادت در آزمایش الهی موفق نبود. در حقیقت باید گفت عید قربان برای همه انسان‌های دنیا آزمون یکتاپرستی است زیرا نشان می‌دهد عشق به خدا تا چه اندازه می‌تواند حقیقی باشد.

وی افزود: ظرفیت‌های دراماتیک این عید بسیار بالا است و هر اندازه درباره آن فیلم و سریال ساخته شود باز هم حرف‌های بسیاری برای گفتن وجود دارد اما بحث مهم اینجاست که نگاه به عید قربان تنها با محور قرار دادن زندگی حضرت ابراهیم (ع) متبلور نمی‌شود بلکه می‌توان این موضوع را در قالب داستان‌های معاصر نیز مورد نظر قرار داد.

بهمنی در پاسخ به این سؤال که چرا تنها یک فیلم (ابراهیم خلیل الله) به صورت مستقیم به زندگی حضرت ابراهیم (ع) پرداخته است؟ گفت: کار تاریخی که می‌خواهد زندگی انبیا الهی را محور قرار دهد باید از امکانات و سخت‌افزار بسیار بالایی سود برده باشد. تامین این امکانات از عهده بخش خصوصی خارج است و تنها نهادهای دولتی قادرند چنین بودجه‌هایی را تامین کنند به همین دلیل وزارت ارشاد یا تلویزیون و دیگر سازمانهای مرتبط باید در این راستا نقش اصلی را ایفا کنند.

وی ادامه داد: حال که تولید فیلم تاریخی دشوار است موضوعات روز می‌تواند محور باشد یعنی قصه‌هایی که در آنها به ایام حج و عید قربان پرداخته شود. موضوعاتی که در این رابطه ‌می‌توان بر مبنایشان فیلم و سریال تولید کرد تعدادشان بسیار زیاد است، زیرا هر یک از حاجیانی که به سفر حج مشرف می‌شود قصه‌ای دارد برای همین اگر انتخاب خوبی در این راستا رخ دهد می‌توان انتظار داشت فیلم‌ها یا سریال‌های مربوطه با مخاطب ارتباط برقرار کند.

بهمنی تاکید کرد: نکته دیگر اینکه ما باید تاثیرات حج را ترسیم کنیم یعنی بگوییم فردی که حاجی شده و در حج رمی جمرات کرده و قربانی انجام داده آیا به واقع توانست حاجی شود؟ آیا این فرد بعد از سفر حج انسان دیگری شده است؟ این تحول به نظرم ظرفیت‌های دراماتیک خوبی را رقم خواهد زد.

کارگردان فیلم «آن مرد آمد» در انتها با بیان اینکه فیلم‌هایی با محوریت حج و عید قربان قادرند به صورت بین‌المللی ساخته شود، گفت: برای اینکه بتوان بر میزان مخاطبان این دست تولیدات افزود پیشنهاد من این است که تولیدات مشترک با دیگر کشورهای مسلمان داشته باشیم. درضمن برای پخش جهانی این قبیل آثار نیز برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha