شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ |۱۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 22, 2024
پزشکیان

حوزه/ مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره برنامه‌های خود با مردم صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب میزبان مسعود پزشکیان ، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع، «پرسش جمهور » است، مشروح این گفت و گو را در زیر می خوانید:

مقدمه مجری: امشب اولین برنامه از سری دوم گفتگو با نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری است در ۶ شب گذشته و در مرحله اول گفتگوی ویژه‌ای که با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم داشتیم، نامزدهای محترم به بیان دیدگاه‌های خودشان درباره برنامه هفتم پرداختند و از امشب که سری دوم گفتگو با نامزدهای محترم را خواهیم داشت نامزدهای این انتخابات پاسخگوی سوالات مردم خواهند بود در ۴۵ دقیقه‌ای که در خدمتشان هستیم، سوالات مردم از صبح امروز بر اساس اعلامی که صورت گرفت از حدود هشت صبح امروز به دست ما رسیده تا ساعت دو بعد از ظهر و از طریق شماره پیامکی که اعلام شد ۳۰۰۰۰۱۱۱ و همچنین شناسه پیام رسان‌های باشگاه خبرنگاران جوان در فضای مجازی حدود ۱۰ هزار پیام و سوال برای ما ارسال شده و دریافت کردیم، این سوالات و پیام‌ها در حوزه‌های مختلف اجتماعی، حقوق و دستمزد، بازنشستگان، کارگران، معلمان و کشاورزان ارائه شده و ارسال شده که این مواردی که عرض کردم مهم‌ترین محورهای سوالات مردمی از کاندیدای محترم بوده، کمتر سوالات سیاسی را بیان کردند که البته در خلال پیام‌ها سوالات سیاسی هم داشتیم که انشاالله امشب خواهیم پرسید.

سوال: امروز چطور بود؟ برنامه خبری شما فکر کنم خیلی زیاد بود؟

پزشکیان گفت: شنیدم که تعدادی از کارگران زحمتکش ما در معدن شازند اراک زیر آوار ماندند و دو نفر کشته شدند و دو نفر دیگر هنوز معلوم نیست وضعیت شان چطور است، خدمت آن عزیزانی که در آنجا جان شان را از دست دادند و خدمت خانواده شان تسلیت عرض می‌کنیم و امیدواریم که دو نفر باقیمانده‌ای که هست بتوانند سالم پیدایشان کنند و من تجربه کارگری خودم دارم در کودکی که چه عرض کنم دوره دبیرستان خودمان کارگری می‌کردیم، درد این‌ها و رنج این‌ها.

سوال: چه کارهایی انجام می‌دادید؟

پزشکیان: کارگری می‌کردیم، دستفروشی می‌کردیم، شاگردی می‌کردیم

سوال: همزمان با درس؟

پزشکیان: تابستان‌ها که بیکار بودیم می‌رفتیم سر کار

سوال: رسم بود تقریبا آن ایام و آن سال‌ها

پزشکیان: بله، کار می‌کردیم در نتیجه درد و رنج و گرفتاری آنها معلوم است سخت است امیدوارم با مشارکت آنها بتوانیم در آینده‌ای که هست حق و حقوق این‌ها طوری دیده بشود که پایمال نشود در روند کار.

سوال: یک موضوع معدن هم که بدون مقدمه وارد آن شدید این هم ماجرایی است هر چند وقت یک بار یک خبر تلخی می‌شود، چه کار می‌شود برای آن کرد؟

پزشکیان: اصولا باید کاری بکنیم، تجربه‌های بین المللی در این رابطه وجود دارد ما اگر مسیری که می‌رویم با استانداردهای مشخص درست جلو برویم نباید یک چنین اتفاقاتی بیفتد.

سوال: یعنی مشکل فضای معدن این طور است.

پزشکیان: حتما آن چارچوب‌ها و استانداردها درست رعایت نمی‌شود

سوال: رفتید و دیدید؟ معدن‌های مختلف را؟

پزشکیان: بعضی‌ها را دیدم ولی خیلی وقت‌ها غیراستاندارد است همین طوری می‌زنند و جلو می‌روند حاکمیت و سیستم باید نظارت کند و کسانی که در آنجا کار می‌کنند اقلا امنیت شان و سلامت شان حتما مراعات بشود انشاالله.

محور گفتگوی ویژه امشب و مرحله دوم گفتگوی ویژه با نامزدها که امشب اولین گفتگو از این دوره دوم است، بر اساس سوالات مردم است، پیامک‌ها و سوالاتی که مردم از صبح امروز برای ما ارسال کردند، یک اطلاع رسانی البته صبح امروز داشتیم در بخش خبری ساعت هشت و اعلام شد که تا ساعت ۱۴ سوالات خودشان، پیام‌های خودشان را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۱۱ ارسال کنند و همچنین در فضای مجازی در پیام رسان‌های مرتبط با باشگاه خبرنگاران جوان، لذا محور همه صحبت‌های ما محور اصلی سوالات از اقای دکتر پزشکیان سوالات شما مردم است که برای ما ارسال کردید، آقای دکتر من رعایت امانت می‌کنم عین سوالات و عین ادبیات مردم را قرائت می‌کنم برای جنابعالی.

سوال:اولین سوالی که محضر شما عرض می‌کنم گفتند که من کشاورز هستم از جنوب کشور و چرا همه ساله محصولات کشاورزی ما شامل گوجه فرنگی و هندوانه باید خوراک دام بشود و بازاری ندارد؟ از نامزد انتخابات راهکار و چاره ما قشر کشاورز را جویا شوید؟

پزشکیان: کشاورزان ما گروه زحمتکشی هستند واقعا و اصولا وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌هایی که در استان‌ها وجود دارند اگر اطلاعات زمین و کشت را داشته باشند و اگر بتوانند بازار را شناسایی بکنند چه بازار داخلی و چه بازار خارجی، در نتیجه هم می‌توانند برای کشاورزان اطلاعات درستی بدهند که چه بکارند، اصولا باید آموزش بدهند که چطور بکارند با کیفیت بالا بکارند، کمک کنند به این عزیزان که آن چیزی را که می‌کارند بدون واسطه بتواند به بازارهایی که قبلا تخمین زده شده و وجود دارد ارسال بشود، چه در داخل، چه در خارج و الان، چون من خودم در آذربایجان غربی یک زمینی داریم و آنجا کشاورزی می‌کنند بچه‌ها.

سوال: خودتان هم کشاورزی کردید؟ می‌کنید؟

پزشکیان: وقتی ما محصل بودیم زمین‌هایی که مادربزرگمان داشتند کارگری می‌کردیم، زمین‌های گندم، سیب زمینی و سیب. هر کاری که آنجا بود ما تابستان‌ها می‌رفتیم کار می‌کردیم.

سوال: آن زمان محصولات این طور نبود و این اتفاقات برای محصولات نمی‌افتاد درست است؟

پزشکیان: آن موقع خیلی وضعیت از این بدتر بود.

بیشتر کشاورزان ما هزینه کاشت و داشت و برداشت شان را در فروش ندارند

سوال: آن موقع وزارت جهاد کشاورزی نبود که این راهنمایی که گفتید را انجام بدهد.

پزشکیان: مشکل این است که ما اصولا باید برای همه آن کارهایی که داریم می‌کنیم چه محصول، چه دانشجو، چه هر عملی که انجام می‌دهیم بدانیم چه بازاری داریم بعد راهنمایی بکنیم که این بازار و چیزی که تولید می‌کند به کدام بازار و بدون واسطه برود، بیشتر کشاورزان ما هزینه کاشت و داشت و برداشت شان را در فروش ندارند، یعنی زحمت می‌کشند ولی نمی‌توانند واقعا حتی اگر کارگری خودشان را حذف بکنید که خیلی جاها ضرر می‌کنند در نتیجه ما باید کاری بکنیم که آن کشاورزان حاصل دسترنج خودشان را داشته باشند و نهایتا ما باید صدای آن کسانی را که در مناطق دورافتاده هستند بشنویم و پاسخگوی این عزیزان باشیم.

سوال: یک جمله به من بگویید، برنامه دارید برای پاسخ به سوال این پیامکی که ارسال شده است؟

پزشکیان: طبیعتا اگر ما آن چارچوب را درست کنیم آنها به این گرفتاری اصلا ...

سوال: چارچوب را درست می‌کنید برنامه اش را الان دارید؟

پزشکیان: طبیعتا این چیزی است که باید با کارشناسان دانشگاهی این روند نوشته بشود، آمایش زمین هست ...

سوال: هنوز تدوین نشده، در صورت پیروزی تدوین خواهد شد؟

پزشکیان: قطعا

سوال: به این نقطه‌ای که اشاره کردید قرار است برسید در موضوع کشاورزی و محصولات کشاورزی که سوال ما بود.

پزشکیان: حتما، علاوه بر آن رسیدن باید بذرشان و نهاده شان و کودشان را باید کاری کنیم که راحت به دست شان برسد و با قیمت مناسب، چون خیلی وقت‌ها الان کودها و بذرها و نهاده‌ها خیلی گران‌تر از آن است که توانستند کاری بکنند.

حاکمیت باید استانداردهای مدارس دولتی را بالانگه دارد

سوال: سوال بعدی، سلام خواستم از حضرات نامزدها سوال بشود که چرا یک ایرانی باید برای ثبت نام فرزندش دنبال مدرسه خوب بگردد، چرا نظام آموزشی طوری طراحی نشده که آموزش یکسان و قابل قبول در همه کشور ارائه شود؟

پزشکیان: حرف درستی است و باید این روند را از بین برد، حالا یک عده‌ای از عزیزان تلاش کردند سرمایه گذاری کردند یکسری مدارس درست کردند، ولی حاکمیت نباید کاری کند که استانداردمدارس دولتی آن قدر پایین باشد، کسانی که آنجا درس می‌خوانند از هر لحاظ عقب بمانند، هم از نظر نوع تدریس هم از نظر نوع کلاس، هم از نظر نوع ابزار و وسایل آموزشی که باید داشته باشند و این وظیفه دولت است که مدارس دولتی را طوری ساماندهی بکند، چه آن آدمی که در مناطق دورافتاده است همان خدماتی را بتواند بگیرد از لحاظ استاندارد که در مناطق برخوردار می‌گیرند.

سوال: در خبرها خواندم که با وزرای پیشین آموزش و پرورش نشست و جلسه داشتید، چنین موضوعاتی هم مطرح شده؟

پزشکیان: کلا با این عزیزان هم با وزرای آموزش و پرورش و هم با مدیران کل، معاونین، جلسات متعددی داشتیم، یک نشست بزرگی هم با این عزیزان هم استانی هم کشوری را خواهیم داشت، آن دغدغه‌ها و نیازهایشان تقریبا درآمده، آنها قرار است آنجا ارائه بدهند و ما بشنویم و نهایتا اگر زمانی به قدرت رسیدیم دقیقا آن چیزی را که خواست و کار تجربی این عزیزان است را در میدان عمل پیاده کنیم انشاالله.

سوال:، چون موضوع آموزش را کلا پرسیدند، یک مسئله دیگری که مرتبط با آموزش و پرورش است موضوع رتبه بندی است، می‌دانید که اقشار مختلفی که در آموزش و پرورش فعال هستند به غیر از معلمین یک قدری نسبت به این موضوع گله‌مند هستند.

پزشکیان: ناراضی هستند یعنی درست اجرا نشده، یعنی طرحی که می‌توانست درست اجرا بشود و رضایتمندی ایجاد بکند، با نوع آیین نامه‌ای که نوشتند و اعمال کردند مشکل دارند.

سوال: یعنی سایر مشاغل فعال در آموزش و پرورش به غیر از معلمین هم این گله را دارند.

پزشکیان: کلا آنچه که نوشته شده، ما هم پول‌ها را خرج کردیم هم ناراضی کردیم، این هنر است که آدم هم پول خرج کند و هم مشتری را ناراضی بفرستد بروند، این را می‌توانستند با صاحبان فرآیند بنشینند، جلسه بگذارند، جمع بندی کنند و پیشنهادات درست را تبدیل به آیین نامه کنند.

باید تصمیم گیری در هر بخش با مشارکت افراد ذی نفع باشد

سوال: این قول را از شما بگیریم که در صورت پیروزی موضوع رتبه بندی معلمان و سایر مشاغل آموزش و پرورش را به سامان برسانید؟

پزشکیان: هر اقدامی حاکمیت انجام می‌دهد، اصولا باید با مشارکت آن کسانی که صاحب فرآیند هست صورت بگیرد وقتی ما یک تصمیمی می‌گیریم به آن کسانی که می‌خواهیم آن خدمت را برایشان ارائه بدهیم آنها را بازی نمی‌دهیم در جریان نمی‌گذاریم، حتی آن تصمیم خوبی هم که داریم ممکن است باعث نارضایتی بشود، در نتیجه برای تصمیم گیری، مشارکت آن کسانی که تصمیم ما در آنها اثر دارد در تمام سطوح باید بشود.

باید شکوفایی و رونق اقتصادی در همه سطوح صورت بگیرد

سوال: بگیریم این قول را از شما در صورت پیروزی این کار را انجام می‌دهید؟ در چه فاصله زمانی این کار میتواند انجام بشود؟

پزشکیان: قطعا، از آغاز کار وقتی که امسال شعار آن رونق اقتصادی، مشارکت مردمی بوده، این رونق اقتصادی و مشارکت مردمی همانگونه که در تولید باید روی آن کار بشود و شکوفایی صورت بگیرد در تمام سطوح اداری باید انجام بشود، مقام معظم رهبری یک جا را اشاره فرمودند این یک دستورالعمل است، برای این که با کسانی که کار می‌کنید با آنها همفکری بکنید، مشورت بکنید و بر اساس آن مشورت و همفکری پولی را که در اختیار دارید بین آنها تقسیم بکنید.

سوال: گفتند که شما در اظهارات چند روز اخیر گفتید که من کارشناس نیستم و در موضوعات مختلف رجوع می‌کنم به نظرات کارشناسان، اما در بیشتر مسائل کشور کارشناسان نظر واحدی ندارند، ساز و کار شما برای تشخیص و انتخاب از نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان چگونه است؟

پزشکیان: من کارشناس نیستم در رشته خودم که کارشناس هستم، ما الان مثلا عمل می‌کنیم با یک تیم عمل می‌کنیم با تیم کارشناسان، دیگر وقتی یکی می‌خواهد بیهوشی بدهد کارشناسی بیهوشی را نمی‌کنم، یکی می‌خواهد از نظر قلبی بیاید آنژیو بکند و تست‌های مختلف بکند من آنجا نظر نمی‌دهم این‌ها هر کدام کار خودشان را می‌کنند یک پمپیست کار خودش را می‌کند یک پرستار کار خودش را می‌کند، این مجموعه دستورالعمل روشنی دارد و برای این دستورالعمل روشن بیمار راحت از اتاق عمل به آی سی یو می‌رود، اما در مسائل دیگر اقتصادی، چون ما یک چنین کارشناسانی را کنار هم قرار ندادیم روش‌های موجود و علمی را مشخص نکردیم به همین خاطر در یک اتاق ۵ تا مثلا اقتصاددان است هر کدام یک ایده و یک پروژه‌ای را دارند، از نظر علمی برای حل یک مشکل روش مشخصی از نظر اقتصادی وجود دارد اصولا این برادران و این عزیزانی که کنار هم هستند باید بگویند این حرفی را می‌گویند از نظر کارشناسی، اولا تکست و آن رفرانسی که این حرف را قبول دارد کجاست؟ دو: این حرفی که این‌ها دارند می‌گویند کدام کشوری این را اجرا کرده و نتیجه اش خوب بوده؟ سه: نظر کارشناسان داخلی و خارجی به قولی آن کانسنسس بیلدینگ یا اکسپر دپینیونی که می‌گویند نظرات کارشناسی ...

سوال: معادل فارسی هم می‌گویید؟

پزشکیان: آن نظرات کارشناسان برجسته نه این که من در اداره و در دانشگاه آمدند همین طوری استخدامم کردند و اسم من را هم گذاشتند کارشناس، طبیعتا او کارشناس نیست، ما خیلی جاها آدم‌هایی را جایی می‌گذاریم که کارشناس نیست ولی اسم کارشناس روی او می‌گذاریم، در نتیجه اگر کارشناس، متخصصین این رشته به اضافه رفرانس‌ها به اضافه تجربه‌ای که بگویند این روش کجاست به اضافه وضعیت داخلی کشورمان که این حرفی که آنجا پیاده شده آیا در این جا قابلیت پیاده شدن هست؟ این مجموعه کارها وقتی اتفاق بیفتد آن وقت این نظر کارشناسی مورد قبول است.

اقتصاد ۱۲۵ تا زیرمجموعه دارد و در هر زمینه کارشناس مربوطه باید نظر بدهد

پزشکیان: من می‌فهمم کارشناسی را چطور باید قبول کنم برای این که خودم استاد دانشگاه هستم، تمام این مراحل را طی کردم و با کارشناسان دارم کار می‌کنم این که یکی بیاید در یک مسئله‌ای فرض بکنید، فرضا در رشته ما بخواهد نظر کارشناسی بدهد، اما مثلا جراح مغز است او اصلا نمی‌تواند، جراح مغز است ولی این جا نمی‌تواند نظر بدهد، اقتصاد ۱۲۵ تا زیرمجموعه دارد یعنی فوق تخصص دارد، از این ۱۲۵ تا یکی که اقتصاد خوانده می‌گوید دکتر اقتصاد هستم یکی از این رشته‌ها است، موضوعی را که انتخاب می‌کنیم و کارشناسی را که دعوت می‌کنیم باید در رابطه با آن موضوع کارکرده باشد باید آن موضوع نظرات کارشناسان همان حیطه را پیدا کرده باشد و بعد اقدامی که در این رابطه صورت گرفته در فیلم و یا کشورهای مختلف نشان بدهد که این روش در این رابطه این نتایج را داشته است.

آن آدم‌هایی که می‌گویند ما خودمان کارشناسیم دارند مردم را فریب می‌دهند

سوال: بر اساس همین مثالی که بیان کردید حوزه تخصصی خودتان من یک نکته‌ای بپرسم، جراح مغز مثال زدید و جراح قلب که حوزه تخصصی خودتان است، نوع بیهوشی در این دو حوزه متفاوت است؟

پزشکیان: بله، الان دیگر دنیا خیلی ریز شده در رابطه کارهای کارشناسی، این که ما تصور کنیم یک آدمی که اقتصاد می‌خواند و یک آدمی که پزشکی می‌خواند می‌تواند هر حرفی را بزند این نهایت جهل ما است، آن آدم‌هایی که می‌گویند ما خودمان کارشناسیم مردم را دارند فریب می‌دهند، اصلا امکان ندارد، من ۱۷ سال دردانشگاه درس خواندم، ۱۰ سال پزشکی عمومی، ۴ سال جراحی، ۳ سال فوق تخصص، ۱۷ سال در دانشگاه درس خواندم در همه مراحل هم جزء شاگردهای بالای کلاس، این طور نبود که بی سواد بودیم، علیرغم همه این‌ها الان در یک گوشه‌ای از قلب با ۲۵۰-۳۰۰ گرم قلب داریم در یک گوشه اش دارم حرف می‌زنم، در رابطه با قلب اگر موضوع دیگری پیش بیاید می‌گویم یکی دیگر حرف بزند، در رابطه با مشکل دیگر اگر مشکل الکتریسیته باشد می‌گوییم مثلا الکتروفیزیولوژیست بگوید اگر رگ باشد می‌گوییم فلان کس بگوید اگر دریچه باشد، اگر نارسایی قلب باشد. همه این‌ها را یک پزشک می‌داند ولی این که بتوانید تخصصی نظر بدهید آن آدم خودش را باید پیدا کنید.

در کشورها احزاب وقتی می‌خواهند به قدرت برسند برای اقتصاد از قبل کارشناسی شده نقشه دارند

سوال: من یک مثال بزنم، مثلا بالاخره الان ایام انتخابات است و افرادی که علاقمند به جنابعالی باشند و یا دیدگاه‌های حضرتعالی را قبول داشته باشند می‌آیند در کنار شما قرار می‌گیرند بعنوان کارشناسی که شما هم قبول شان دارید در مثلا حوزه اقتصاد که صحبت کردیم، یکی ازاین کارشناسان ممکن است که معتقد به اقتصاد دولتی باشد، دیگری ممکن است به اقتصاد خصوصی معتقد باشد چطوری این‌ها را با هم جمع می‌کنید به راهکار برسید؟

پزشکیان: کاری که ما الان اقدام کردیم، چون نه سیستم و تشکیلاتی در کشور وجود دارد یا وجود داشت در تشکیلاتی که بتواند سازماندهی شده برای اقتصاد نقشه داشته باشند شما می‌دانید در کشورها این احزاب وقتی می‌خواهند به قدرت برسند برای اقتصاد از قبل کارشناسی شده نقشه دارند، برای بهداشت و درمان نقشه دارند، برای آموزش و پرورش نقشه دارند وقتی که به قدرت می‌رسند آن نقشه را پیاده می‌کنند در کشور ما یک چنین کار کارشناسی نداریم چه در گروه چپ، چه در گروه راست یا اصولگرا، ما هنوز به آنجا نرسیدیم این کار را بکنند.

سوال: آن بحث دیگر است، بر اساس سوال مردم این است که شمایی که اشاره کردید نظرات کارشناسان را جمع بندی می‌کنید چطوری می‌خواهید به نقطه واحد برسید؟

پزشکیان: همین حرفی را که خدمت شما عرض کردم بسته به موضوعی که گفتند مثلا در رابطه با کارشناسی، الان کلی گویی در کل این بحث‌هایی که می‌کنیم، مثلا در کشاورزی، ما متخصص اقتصاد کشاورزی داریم، مثلا در پزشکی اقتصاد دارو داریم، اقتصاد بیمارستان داریم، این طور نیست یکی اقتصاد بلد است در آنجا بتواند بیاید نظر بدهد به همان دلیلی که گفتم، در نتیجه چیزی که ما الان ارائه می‌دهیم کنار ما قرا رمی گیرند کلیت بحث‌هایی است که در کلان یک نظراتی گفته می‌شود.

هر کس می‌خواهد نظر بدهد باید بگوید چه کسی این را گفته و چه نتیجه‌ای داشته

سوال: اجازه بدهید ما این بحث را به یک سرانجامی برسانیم، رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است، جنابعالی در این جایگاه قرار گرفته باشید در شورای عالی امنیت ملی اختلاف دیدگاه یا اختلاف نظر بوجود بیاید، چگونه به نظر واحد می‌رسانید جمع را و به جمع بندی می‌رسانید؟

پزشکیان: باز بستگی به اختلاف آن موضوع دارد و مسئله‌ای که اتفاق افتاده، آن وقت آن نظرات راجع به آن موضوع می‌شود از کارشناسان همان رشته سوال کرد، بررسی کرد و جمع بندی آن نظرات کارشناسی را آنجا آورد و هر کس هم می‌خواهد نظر مخالف بگوید باید مستند آن و شواهدی که این دارد می‌آورد بر اساس کدام تجربه بین المللی می‌آورد؟ بر اساس کدام کتاب نوشته شده یا مستندی که در دنیا بالاخره همه این مشکلاتی که از امنیت می‌گوییم تجربه شده است، مستند وجود دارد، برای این هم روش وجود دارد، هر کس می‌خواهد نظر بدهد باید بگوید چه کسی این را گفته و چه نتیجه‌ای داشته این آدم این حرف را زده؟ و عوارضی که از این نظر به دیده می‌آید، آن وقت اگر ما بر اساس این مستندات حرف بزنیم اصولا نباید دعوایی بوجود بیاید.

سوال: پرسیدند تا چه زمانی باید تورم ۴۰-۵۰ درصد باشد، اما افزایش حقوق و دستمزد ۲۰ درصد؟

پزشکیان: این ظلمی است که ما در حق کارمند و کارگر انجام دادیم و می‌کنیم و متاسفانه تا این را حل نکنیم روز به روز کارمندها و کارگرها و حقوق بگیرها را فقیر و فقیرتر داریم می‌کنیم و یک عده آدم‌هایی که پولدارترند بزرگتر و بزرگتر می‌شوند این تورم مالیات اضافه است از فقرا و محرومین، این که ما چه باید بکنیم؟ نقشه‌هایی که در آن رابطه از نظر اقتصادی بخواهیم بحث بکنیم که مفصل است ولی در کلان قضیه باید کاری بکنیم و باید روندی را پیش برویم، حتی در قانون وجود داشته، حقوق با تورم باید همسان باشد نه این که ما تورم ۵۰ درصدی داشته باشیم افزایش حقوق ۲۰ درصدی.

سوال: در کدام قانون آمده؟

پزشکیان: در قانونی که هست و در مجلس است.

سوال: پس چرا اجرا نمی‌شود؟ یا نظارتی بر اجرای آن نداریم؟

پزشکیان: اعتراض بازنشستگان و کارمندانی که می‌آیند اعتراض می‌کنند می‌گویند آقا چرا این قانون را اجرا نمی‌کنید و مطالبه قانون از ما دارند می‌کنند، من یک بار در مجلس هم گفتم، واقعا وقتی آدم با کارمندان و یا بازنشستگان می‌نشیند، قدرت جواب ندارد، حرف حقی می‌گویند، درخواست درستی دارند.

سوال: پیگیری که در مجلس کردید به کجا رسید؟

پزشکیان: فعلا در مجلس بخاطر آن لایحه‌ای که دولت در بودجه می‌آورد و منابعی که تعریف می‌کند و نوع تجمیع منابعی که دارد همیشه کسری وجود دارد نمی‌تواند آن را جبران کند بخاطر عدم جبران قانون زیر پا گذاشته می‌شود.

نباید قانونی را بیاورد و تعهدی را ایجاد کند که نتواند انجام دهد

سوال: و البته دولت می‌گوید منابع لازم را برای این موضوع نداریم.

پزشکیان: تقصیر کیست؟ تقصیر مال ما است و یا دولت است که روند را طوری گسترش می‌دهد، اولا دولت باید درآمد زایی بکند، بر اساس درآمد بیاید نقشه بکشد، وقتی درآمد ندارد نباید توقع ایجاد کند، نباید قانونی را بیاورد و تعهدی را ایجاد کند که فردا نخواهد توانست آن تعهدش را انجام بدهد این مشکلی است که در دولت‌ها وجود داشته و مجلس‌ها وجود داشته، توقعاتی ایجاد می‌کنیم، پول آن را نمی‌بینیم و بعد می‌گوییم دولت بدهد، مجلس مثلا می‌گوید این گروه را بیمه کن، اما بعد می‌گوید دولت پول بدهد، دولت آن پول‌ها را ندارد و نمی‌دهد و بعد کسری بودجه می‌آورد، پول بیمه تامین اجتماعی را نمی‌تواند بدهد از آن طرف تعهداتی که ایجاد کرده در جامعه، چون آن تعهدات را بیمه نمی‌تواند انجام بدهد آنها معترض می‌شوند این وضعیت بخاطر نوع تصمیم گیری ما و نوع سیاستگذاری است که در دولت است و عدم تناسب و تعادل بین این داده‌ها و ستاده‌ها است.

سوال: تعداد زیادی از مخاطبان درباره ساماندهی نیروهای شرکتی از شما و سایر نامزدها پرسیدند چه برنامه‌ای برای این مسئله دارید؟

پزشکیان: اصلا ما این را چه در وزارت بهداشت و چه برادران سازمان برنامه و بودجه همیشه چالش داشتیم، ما در بهداشت و درمان، بیمارستان هایمان یک چارت سازمانی داریم الان بیش از ۳۰-۴۰ درصد این چارت خالی است به جای آن آمدند شرکتی برداشتند، این شرکتی را پولش را نمی‌دهند یعنی کمتر از او می‌دهند، در واقع این ترفندی که این‌ها بکار بردند در تئوری سوال شان این بود، حرف شان این بود، ما این کار را می‌کنیم، تا کارایی بالا برود، در صورتی که این کار ظلم مشخص و بین به کسانی است که دارند کار می‌کنند، دو نفر در یک شرایط مساوی، یکی مثلا ۱۰ تومان می‌گیرد یکی ۲۰ تومان می‌گیرد.

پزشکیان: دو نفر در یک شرایط مساوی یکی مثلاً ده تومان می‌گیرد یکی بیست تومان می‌گیرد خوب این بی‌عدالتی است در تمام سطوح یک چنین حالتی وجود دارد.

نیروهای شرکتی را در چارت سازمانی بکارگیری می کنیم

سوال: برنامه شما چی هست؟

خوب وقتی چارت سازمانی است این چارت سازمانی را به ما بدهند چرا باید بگوییم شرکتی اجرا کند چنین شرکتی بنابراین این بود که بر اساس عملکرد پول بدهند ولی تجربه‌ای که ما داشتیم ما موقعی که وزارتخانه بودیم بیماران سوختگی را تصادفی را خوب می‌آمد بیمارستان ما پول نداشتیم پوشش بدهیم نتیجه این می‌شد مریض روی تخت نمی‌توانست پول بدهد اگر می‌خواست مرخص بشود نگهش می‌داشتند باید بیایند تسویه کنند اگر خدایی نکرده فوت می‌کرد جنازه مریض را نگه می‌داشتند که اول تسویه کند و خیلی حالت بدی بود بعد وقتی با برادران برنامه و صحبت می‌کردیم می‌گفتند پول گذاشتیم راست می‌گفتند آنها پول گذاشته بودند ما صدتا بیمار داشتیم آنها پول ده تا را داده بودند نود تای دیگر پول نداده بودند بعد پشت تریبون و تلویزیون بارها می‌آمدند آقا ما که پول گذاشتیم حق دارید پول گذاشتید پول ده نفر را گذاشتید ما باید خدمت به صد نفر بدهیم همه این کارها مثل همین است یعنی شرکتی‌هایی که درست کردند، چون پول نمی‌خواستند بدهند از این حرف قشنگی زدند که ما می‌خواهیم کرامت را حفظ کنیم کارایی را ببریم بالا خوب اگر کرامات را می‌خواهی حفظ بکنی کارایی را ببری بالا چرا حقش را نمیدهی پول را آن وقت ندادند چارت را پر نکردند و در ظاهر گفتند که ما داریم مدیریت می‌کنیم این چالش از زمانی که ما وزیر بودیم وجود داشته اعتراض می‌کردیم و الان هم سر همین مسئله مشکل داریم و باید اصلاحش کنیم.

سوال: این دغدغه را کاملاً جناب‌عالی و توضیح دادید که بر اساس سابقه کاملاً متوجه این موضوع هستید دغدغه‌ای که بینندگان برای ما ارسال کردند یک پاسخ صریح به بینندگان بفرمایید؟

پزشکیان: اصطلاحش می‌کنیم همسانش می‌کنیم و در چارت سازمانی به اصطلاح به کارشان می‌گیریم.

سوال: شما اشاره کردید که ساختار مشخص است تکلیف هم روشن است میتوانید زمان بگویید؟

پزشکیان: آنهایی که الان استخدام کردند چه جوری استخدام کردند چارت وجود داشته اینها را هم اگر چارت وجود داشته استخدام می‌کنند.

سوال: اگر نبود؟

پزشکیان: اصلاً اگر نبود بی‌ربط به‌کارگیری کردند، در بیمارستان‌های ما این‌ها حتی کمتر از چارت آنها آدم‌ها را داریم یعنی اینجوری نیست، چون اگر نباشد که نباید کارگیری بکنند چارت وجود داشته که به کارگیری کرده‌اند ولی به خاطر اینکه اون پول را به اینها ندهند یک عده وسط به عنوان شرکتی پول ه را بر می‌دارند برای برخوردشان حق این‌ها را گاها می‌بینید دو ماه است ندادند یعنی این خیلی بدتر از این است که حالا شرکتی بود حقش را می‌دادند این را خوب باید اصلاح کنیم اصلا خواهیم کرد.

سوال: شما در گفتگوی ویژه خبری و گفتید برخلاف اروپا ما از مالیات فرار می‌کنیم و باید دارایی‌های مردم شفاف شود برخی مخاطبان در رابطه با اظهارات چند سال گذشته شما درباره محرمانه بودن اموال و دارایی مسئولان پرسیدند که چطور دارایی‌های مردم باید شفاف باشد، اما اطلاعات اموال و دارایی مدیران شخصی است و نباید مردم از دارایی‌های شخصی مسئولان اطلاعاتی داشته باشند؟

پزشکیان: از این حرف‌ها نزدم حالا کی گفته من از این حرف‌ها زدم.

هدف از این شفافیت داده‌ها کسانیست که دلالی می‌کنند قاچاق می‌کنند درآمدهای کلانی دارند و مالیات هم نمیدهند

سوال: پیامک است.

پزشکیان: احتمالاً دولت از این حرف‌ها زده می‌گویند شما گفته‌اید اولاً این چه که در رابطه با شفافیت داده‌ها است ما الان کسانی که از مالیات فرار می‌کنند کارمند و کارگر نیست آنها اصلا نرسیده پولشان را می‌گیرند اصلاً قبل از اینکه حقوقشان را بدهند مالیاتشان را بر می‌دارند مشکل این است کسی که ده میلیون پانزده میلیون می‌گیرد اصولاً نباید از آن مالیات بگیرند الان خط فقر زیر هجده میلیون، بیست میلیون است ما کارمندی که الان ده میلیون می‌گیرد از دوازده میلیون به این‌ور پانزده میلیون میگیرد یواش یواش ده درصد و بیست درصد و بیست و پنج درصد می‌گیریم با این پول‌هایی که ما به اینها می‌دهیم نمی‌توانند خانه کرایه کنند حالا ما بیاییم مالیات برای اینها اضافه بکنیم هدف از این شفافیت داده‌ها کسانیست که دلالی می‌کنند قاچاق می‌کنند درآمدهای کلانی دارند و مالیات هم نمیدهند.

از کارمندان و کسانی که حقوقشان پایین است نباید مالیات گرفت

پزشکیان: و اگر ما بتوانیم از آنها مالیات اخذ کنیم کارمندان ما آنهایی که سقف حقوقشان پایین است اصلاً نباید از این‌ها مالیات بگیریم تو دنیا یک زندگی معمولی را برای همه می‌کنند اگر از اون زندگی معمولی رفت بالا بسته به درصدی که میرود بالا یک درصدی مالیات می‌گیرند هر چقدر بیشتر باشد به قول می‌گویند پروگراسی هر چقدر بیشتر بالا برود بیشتر پول می‌گیرند الان تو کشور ما با این مالیات‌ها قبل از اینکه حقوق پرسنل را بدهند کارمند را بدهند پرستار را بدهند پزشک را بدهند روی این حقوقی که باهاش نمی‌تواند زندگی کند یک مالیاتی هم ازش کسر کردند.

باید برویم از طبقه‌ای مالیات را اصلاح بکنیم که از زیر مالیات در رفتند و پول‌های کلان دارند

پزشکیان: اما اگر خیلی از این آدم‌هایی که دارند پول‌های کلان در می‌آورند و در این به اصطلاح جاهای مختلفی پول شویی می‌کنند هیچ وقت مالیات نمی‌دهند ما اگر می‌خواهیم درآمد مالیاتی را افزایش بدهیم باید برویم از طبقه‌ای مالیات را اصلاح بکنیم که از زیر مالیات در رفتند و پول‌های کلان دارند نه از کسانی که الان اصلاً نباید مالیات گرفت.

سوال: جزو برنامه شماست این موضوع؟

پزشکیان: اصلاً این قاعده علمی است ما باید کاری بکنیم ما حاکمیت، جمهوری اسلامی باید کاری بکند مردم بتوانند زندگی کنند حداقل دغدغه اینکه فردا به اینکه کرایه خانه اش را چگونه بدهد، نانش را چگونه پیدا کند یک زندگی معمولی چه جوری باید داشته باشد نباید داشته باشد زندگی آرامی باید برای مردم درست کنیم و هر چیزی که این آرامش اینها را به هم بزند باید ازش اجتناب کنیم.

سوال: به عنوان یک موضوع به عنوان دغدغه این را بهش معتقد هستید؟

پزشکیان: دغدغه من نیست، دغدغه مردمی است که در این تجمع‌هایی که می‌رویم به خصوص بعضی جاها که می‌رویم خود به خود مردم بیرون از ما می‌پرسند شما را به خدا به این رسیدگی کنید یعنی معلوم است که یک مسئله‌ای است که مردم باهاش مشکل دارند خیلی از سؤالاتی که می‌کنید مردم از من نپرسیدند ولی این را چندین بار تو این جریاناتی که تجمع‌هایی که بوده و جلساتی که بوده مردم به ما گفتند به این فکر کنید و حتماً باید فکر کنیم.

سوال: گفتند که آیا آقای پزشکان لطفاً منظورتان را از این جمله که فرموده بودید من به عنوان یک شهروند هر جور دلم بخواهد می‌پوشم را توضیح دهید یعنی شما معتقدید با هر پوششی می‌شود در جامعه رفت و آمد کرد؟

پزشکیان: در چارچوب عرف جامعه بله، نه اینکه به اصطلاح ساختارشکنی بکنیم اگر عرف جامعه اون چیزی را که آدم باهاش پوشش دار مشکل ندارد خوب چه جوریه من باید بیایم چه جوری لباس بپوشم در عرف جامعه اینجوری پوشیدن قدغن است؟ بد است؟ در مجامع بین‌المللی و اون جاهایی که عرف خاص خودش را دارد طبیعتاً ما باید مراعات بکنیم در جهان معمولی هر چه انسان‌ها راحتند باید بپوشند.

پزشکیان: اینکه ما بیاییم به پوشیدن لباس انسان‌ها گیر بدهیم و بعد توقع داشته باشیم اونجوری که آنها می‌خواهند یک عده خاصی می‌خواهند لباس بپوشیم اونجوری بیای بیرون آنها قبول می‌کنند در کجای دین.

سوال: این عرف چه چارچوبی دارد؟

پزشکیان: عرف اون چیزی که مردم در جامعه باهاش زندگی می‌کنند عرف یعنی همان چیزی که معروف است یعنی اگر در جامعه این‌گونه لباس پوشیدن بد است خوب من نباید اون روند را داشته باشم اگر نه در جامعه چنین لباس پوشیدنی بد نیست این می‌شود عرف اونی که معروف است در جامعه الان مثلاً فرض کنید تو شهرهای کردنشین لباس‌های کردی میپوشند خوب ما بگوییم بد است عرف شان این است بگوییم لباس‌هایی که ما می‌گوییم بپوش.

در بلوچستان لباس‌های خاص خودشان را می‌پوشند عرف جامعه آنها آن گونه لباس پوشیدن است در نتیجه هر جامعه‌ای بسته به فرهنگش، سابقه‌اش یا عرف خاص لباس پوشیدن دارد ما حق نداریم این عرف را و یا اون چیزی را که آنها با آن زندگی می‌کنند را بگیریم و بگوییم نه حق ندارید اینجوری باشید باید این‌گونه باشید که ما می‌خواهیم.

پوشش خارج از عرف میشود یک هنجارشکنی

سوال: طبیعتاً مثال‌هایی که زدید کاملا عرف اقوام مختلف در کشور ما که رنگین کمانی از فرهنگ‌های مختلف را داریم عرف است و فکر می‌کنم منظور این بیننده ما که پیامک فرستادند مواردی است که بالاخره همه ما می‌بینیم در سطح به ویژه در پایتخت و در کلان شهرها؟

پزشکیان: خارج از عرف میشود یک هنجارشکنی هنجارشکنی آن هنجار شکنی بالاخره باز مشکلش برمی‌گردد به ما من که هنجار شکنی نکردم شما بگویید من در رابطه با عرف اون چیزهایی که زندگی پوشیدن خارج از عرف نبوده خیلی‌ها مثل ما لباس می‌پوشند مردم عادی مثل ما. آنهایی که به اصطلاح یک مقدار اتو کرده هستند چند درجه خودشان را بالاتر از مردم حساب می‌کنند من جراح قلب هستم فوق تخصص هستم وزیر بودم سعی نکردم خودم را از عرف مردم عادی بیاورم بالاتر سعی کردم مثل آنهایی که مردم عادی هستند مثل آنها لباس بپوشم نه برندی داشتم نه مارکی داشتم نه لباس‌های آنچنانی که هر روز یک لباس عوض کنم همان‌طور که مردم بودند لباس پوشیدیم، اما اینی که ما بیایم این عرف را بگذاریم زیر پایمان برمی‌گردد به فرهنگ ما، نوع آموزش ما، نوع رسانه ما که به مردم دارد اطلاعات می‌دهد خیلی وقت‌ها مردم ممکن است مردم به خاطر لجبازی از ما یک جور لباس دیگر بپوشند این ماییم که باید مردم را به لج وادار نکنیم که علیه آنچیزی که عرف جامعه هست پوشش داشته باشند تقصیر خودمان را باید بپذیریم.

سوال: پرسیدند که آقای پزشکیان لطفاً بفرمایید آیا قصد دارید خط مشی دولت‌های قبلی را پیروی کنید اینکه برخی می‌گویند دولت شما دولت سوم روحانی خواهد بود صحیح است؟ عین پیام را خواندم؟

پزشکیان: اصلا غیر ممکن است روش مدیریت یک روش علمی است اگر قرار بود آن روش‌هایی که در گذشته اجرا می‌شود من لزومی نداشت بیایم از نظر علمی تغییر باید در ساختار اداری، در نوع خدمات، در نوع هدف‌گذاری، در اولویت بندی‌ها در خیلی از شاخص‌های مدیریت باید اجرا بشود ما قانون می‌نوشتیم برای تمام نیازها پول می‌گذاریم امکان دارد شما پول محدود را به همه چیز تخصیص بدهی ما الان تو قوانین این کار را می‌کنیم نتیجه؟ پروژه‌ها بیست سال زمین می‌ماند کار انجام نمی‌گیرد پول محدود است نیاز و تقاضا غیر محدود است مدیریت باید پول محدود را به اولویت‌ها تخصیص بدهد.

نمی‌شود ما بیاییم در استان بگوییم مثلاً صد تا دویست تا پروژه امسال مصوب کرده‌ایم ولی پولی وجود نداشته باشد

پزشکیان: نیروی انسانی باید اختیار داشته باشد پول بهش در اختیارش راجع به اون هدف تخصیص داده بشود و پاسخ‌گو باشود نه اینکه در سلسله مراتب وقتی می‌آیی پول تمام شده و کار انجام نمی‌گیرد و تازه اون پولی هم که می‌دهند به جای اینکه پول را بدهند تمام شود در دولتی که اسمش را نمی‌برم آمدند در استان گفتند ما سی تا پروژه را مصوب کردیم من اونجا رفتم گفتم ما سی تا پروژه‌ه از شما نمیخواهیم پول دوتا پروژه را بدهید ما تمام بکنیم سال بعد پول آن یکی دوتا را بدهید نمی‌شود ما بیاییم در استان بگوییم مثلاً صد تا دویست تا پروژه امسال مصوب کرده‌ایم ولی پولی وجود نداشته باشد معنی این حرف یعنی هدر دادن پول، یعنی ناراضی کردن مردم یعنی همه این پروژه‌های نیمه تمام سرمایه‌های در این کشور پخش هستند ولی هیچ بهره‌ای ازش نمی‌توانی.

سوال: آقای پزشکیان زمان رو پایان است و سه تا از سؤالات مردم باقی مانده براساس دسته‌بندی‌های کمک بفرمایید که بتوانیم پاسخ بدهیم؟

پزشکیان: سؤالاتی که شما می‌گویید اگر توضیح ندهیم میشود بله یا خیر بعد می‌گویند یعنی چی؟

سوال: طبق نقل برخی رسانه‌ها شما موافق آزاد شدن قیمت بنزین تا بیست هزار تومان هستید در صورت انتخاب قرار است در خصوص بنزین چه کار انجام دهید؟

پزشکیان: این اطلاعات به اصطلاح غلط است درست نیست آن چیزهایی که این بحث‌ها را کردند مساله خیلی روشن است هر اقدامی ما انجام بدهیم هر اقدامی چه بنزین چه اقدام‌های دیگر که تاثیر بر زندگی مردم دارد بدون مشورت با مردم و مشارکت مردم دفعتاً واحده اتفاق نخواهد افتاد این اصل قضیه است.

باید ماشین‌هایی را وارد کنیم که سوخت بنزینش مثلاً سه لیترباشد

سوال: یعنی برای بنزین نظر مردم را می‌پرسید؟

پزشکیان: هر مداخله‌ای بکنیم، اما اگه قرار است یک روزی بنزین قیمتش بالا برود قبل از اینکه ما قیمت را بالا ببریم باید ماشین‌هایی را وارد کنیم که سوخت این بنزینش مثلاً سه لیتره چهار لیتره نمی‌شود این را با یک ماشینی که به زور به مردم می‌فروشیم و روند را بستیم در صد کیلومتر مثلاً صد و بیست لیتر بنزین مصرف می‌کند و مردم مجبورند سوار این ماشین بشوند این ماشین را بخرند بعد از این طرف قیمت‌ها را ببری بالا قطعاً اگر ما ماشین‌هایی را در اختیار اینو بگذاریم که سوختش پایین است کیفیتش هم بالاست اولاً اون تولیدکننده‌های خودمان را یک مقدار بیدار می‌کند که کیفیت را اصلاح کنند ثانیاً هزینه بنزین مصرفی ما را پایین می‌آورند اون وقت با این پول به اصطلاح ذخیره شده، با این پول ذخیره شده هم میشود به کسانی که از این بنزین مصرف می‌کنند یارانه داد همان را قیمتش را برد بالا یعنی ما به التفاوت اون هزینه‌ای که برای دوازده لیتر مثلاً پول‌ها را می‌دهد به این و روش‌های مختلف دیگری هم هست اگر بخواهم شرح بدهم.

سوال: یک برنامه جداگانه می‌خواهد؟

پزشکیان: قطعاً برای هدفمند کردن بنزین حتماً یک جلسه می‌خواهد الان تو این مملکت فقیرها، آنهایی که ماشین ندارند به اصطلاح برق ندارند، دارند هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند که من سوبسیدش را می‌گیرم و او سوبسیدش را نمی‌گیرد ولی این بیت‌المال مال همه است چرا باید بنزینی که من مصرف می‌کنم سه تا ماشین دارم سه تا کارت دارم بنزین یارانه‌ای مصرف کنم آن آدمی که تو روستا است محروم است تو حاشیه این شهر است هیچ پولی از این هزینه نگیرد بی‌عدالتی است.

اف‌ای تی اف داخلی را پیاده کنیم

سوال: سؤالات را کاملاً بر اساس آنچه که شنوندگان بینندگان مردم عزیز برای ما ارسال کردند عین سؤال را به محضر جناب عالی قرائت می‌کنم سؤال بعدی این است که شما گفته‌اید اینکه ما تلاش می‌کنیم رای نمایندگان مجلس شفاف شود اشتباه است آیا شما مخالف شفافیت‌ها آرا هستید؟

پزشکیان: شفافیت، من بارها گفته‌ام شفافیت رای که نیست شفافیت آن رانت‌ها و به اصطلاح زیرمیزی‌ها و خوردن‌هایی هستند که دارند می‌خورند، دارند رانت می‌گیرند، دارند رشوه می‌گیرند و ما هیچ وقت نمی‌فهمیم اینها کجاست می‌خواهیم شفافیت درست بشود اف‌ای تی اف داخلی را پیاده کنیم، چون می‌دانید می‌گفتندای اف تی اف را ما قبول کنیم آمریکا می‌فهمد ما ارز را به کجا دادیم ما که به هرجا دلمان می‌خواهد، ما که علناً اعلام می‌کنیم داریم از فلان به اصطلاح از فلسطین دفاع می‌کنیم اینکه کتمان ندارد، اما وقتی این شفاف بشود معلوم می‌شود.

رای نماینده شفاف بشود دعوا می شود

سوال: موضوع‌ای افی تی اف که به قول شما یک برنامه جداگانه می‌خواهد؟

پزشکیان: گوش نمیدهی‌ای اف تی اف روشن بشود رانت و رشوه و قاچاق و نمی‌دانم اون اختلاس‌ها همش از بین می‌رود این شفاف بشود خوب است یا مثلاً رای نماینده شفاف بشود که بعداً مثلاً وقتی فهمیدند، چون مثلاً با شما من یک جا می‌نشینیم می‌گوید به من رای بده من وقتی به شما رای دادم ممکن است دعوا شود یا اگر اون چیزی که شما می‌خواهید یا یک حزب است یا جریان با قدرت می‌خواهد اگر افراد همان حزب نخواستند به اون آدم‌ها رای بدهند فردا برای اون آدم مثلاً پرونده درست کنند این شفافیت غیر از این حرف‌ها چه نتیجه‌ای برای جامعه دارد.

سوال: سی ثانیه فرصت داریم تا پایان؟

پزشکیان: اگر میخواهی کپسولی جواب بگیری کپسولی همین است که گفتم شفافیت یعنی شفافیتی که ندزدند، نبرند، نخورند، زمین خواری نکنند و قاچاق نکنند، شفافیت این نیست که. من دارم شفاف شفاف حرفم را می‌زنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha