پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
زمانی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی‌فرد به تبیین شرایط اساتید دروس خارج و ویژگی‌ها خاص این دروس پرداخت و فرهنگ درس خارج را، فرهنگ گفت‌وگو محور و دو طرفه عنوان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زمانی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، به تبیین شرایط اساتید دروس خارج حوزه علمیه خراسان پرداخت و اظهار داشت: با توجه به اینکه درس خارج آخرین مقطع تحصیلی در روند آموزشی حوزه‌های علمیه می‌باشد، شرایط و ویژگی‌هایی خاص برای بهره‌برداری از درس لازم است.

وی با بیان اینکه اساتید درس خارج می‌بایست تجربه کافی را در تدریس سطوح مقدماتی داشته باشند، تصریح کرد: این امر، بسترهای خوبی برای اساتید فراهم شده، زیرا هرچه مقدمات قوی‌تر باشد، طلاب قطعا در مقام اجتهاد و استنباط نیز قوی‌تر خواهند بود.

استاد حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه استاد درس خارج باید بیشتر به آموزش روش‌ها بپردازد و ورود و خروج او در مباحث روشمند باشد تا شاگرد بتواند آن روش‌ها را فرابگیرد، خاطرنشان کرد: اینطور نیست که استاد فقط محتوا را تحویل مخاطب دهد، بلکه باید راه را بیاموزد و در تبیین دروس، گام به گام مراحل اجتهاد را نیز تبیین نماید.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی فرد، با بیان این که استاد باید حالت پژوهش محور در درس را رعایت نموده و مراجعه به منابع گوناگون داشته و از آن منابع در درس استفاده کند، گفت: استاد هنگامی که بنا دارد لغتی را بررسی کند می‌بایست با موضوع شناسی وارد شده و از کتاب‌های لغت مختلف استفاده و همچنین کتب لغت را باهم بررسی و سپس نتیجه گیری کند.

وی ابراز کرد: موضوعی که در غنای درس حائز اهمیت می‌باشد، این است که در پایان هر مسئله‌ای استاد باید یک جمع بندی داشته باشد و این جمع بندی که طلاب نیز بتوانند خلاصه‌ای از موضوع را بیان کنند، می‌تواند کمک کند تا مطالب در ذهن شاگردان تثبیت شود.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه اساتید دروس خارج باید پیگیر مسائل شاگردان خود باشند تا روحیه نقد و اشکال را در آنان پرورش دهند، تصریح کرد: استاد می‌بایست این را به شاگردان منتقل کند که فرهنگ درس خارج، فرهنگ بحث، گفت‌وگو بوده و فرهنگ سخنرانی نیست، یعنی باید حالت دو طرفه وجود داشته باشد، چرا که اجتهاد محصول گفت‌وگو است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha