یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ |۱۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 23, 2024
غدیر

حوزه / حسین ظاهری گفت: ششمین جشنواره نقالی و پرده خوانی «غدیر» در پی ترویج فرهنگ علوی در عالم هنر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی «غدیر» امروز ۲۹ خرداد با حضور حجت‌الله ناظری معاون مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، حسین ظاهری دبیر جشنواره و سیدمحمد جواد جلالی دبیر علمی جشنواره امروز ۲۹ خرداد در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای جلسه ناظری گفت: برنامه‌ریزی شده تا سال آینده جشنواره به صورت گسترده‌تری برگزار شود. در این دوره بخش طلاب به جشنواره اضافه شده است. طلاب چون دین و معارف اسلام حوزه تخصصی‌شان است شایسته بود در این جشنواره حضور داشته باشند. آفتی که در نقالی افتاده این است که اجرای نقالی و تعزیه در طول سال مستمر نیست و همچنین به روز نشده‌اند و نسل جوان با توجه به توسعه تکنولوژی با این هنرها ارتباط نمی‌گیرد. نیاز به زمان دارد که بار دیگر این هنر به صورت مستمر در میان مردم اجرا شود.

در ادامه نشست، حسین ظاهری دبیر جشنواره بیان کرد: امسال بعد از تجربه ۵ دوره، شایسته بود بخش اجرا، مسابقه و صحنه پربارتر شود. امسال بخش کودک و نوجوان با تنوع سنی و در سطح گسترده‌تر برگزار شد. در بخش بزرگسال نیز اقبال بسیار بالا بود و سعی شد انتخاب آثار بر اساس سطح کیفی باشد. این رویداد در پی ترویج فرهنگ علوی در عالم هنر است.

وی تصریح کرد: در این دوره بخش علمی نیز به جشنواره اضافه شد. ما در سطح کشور با خلاء تنوع داستان و طومار مواجه هستیم. از این رو بحث طومارنویسی را در جشنواره مدنظر قرار دادیم. پژوهش و تشویق دانشجویان به انجام پژوهش و نگارش مقاله مهم است و این بخش به جشنواره اضافه شد. همچنین بخش نمایشگاه پرده‌های مکتب قهوه‌خانه‌ای برای آشنایی نسل جوان در نظر گرفتیم. همچنین چهار نشست تخصصی نیز طی جشنواره برگزار می‌شود. ۲ کارگاه انتقال تجربه نیز با حضور استادان باسابقه در نظر گرفته شده است.

در بخش بعدی مراسم جلالی با بیان اینکه توجه به مقوله پژوهش مانع انحرافات و اشتباهات می‌شود، گفت: ما هم باید به میراث مکتوب هنر نقالی توجه کنیم، هم افزوده‌ای به این بخش داشته باشیم. علاوه بر مقالاتی که در این دوره ارائه می‌شوند، برای سال آینده نیز تلاش داریم حداقل ۲۰ اثر پژوهشی داشته باشیم. با تولید طومارها نیز نقصان‌های موجود در این عرصه برطرف خواهد شد.

جلالی تاکید کرد: در این دوره از جشنواره آثار از سطح کیفی بالاتری نسبت به گذشته برخوردار هستند. به مقوله آموزش هم در جشنواره نگاه جدی داریم. سامانه این جشنواره هم راه‌اندازی شده و مرجعی برای هنر نقالی و پرده‌خوانی خواهد بود. هنر با پژوهش صحیح ماندگارتر خواهد بود. روح هنر نقالی در کشورهای دیگر آموزش داده خواهد شد تا مفاهیم معرفتی را از طریق روایت‌گری منتقل کنند.

در پایان این نشست از پوستر ششمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر رونمایی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha