پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شمس

حوزه / مدیر حوزه علمیه استان یزد از برگزاری جلسه برخط "اخلاق در رسانه" با حضور اساتید حوزه علمیه این استان به صورت هفتگی خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، در تشریح مقوله رعایت اخلاق در رسانه اظهار داشت: در جهان حاضر، وسائل ارتباط جمعی و رسانه‌های گروهی با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و تأثیر بر افکار و عقاید عمومی، نقش بسیار مهمی بر عهده دارند.

وی افزود: سیر تحول سریع، در عصر اطلاعات و لزوم مبادله هر چه بیشتر بین نظام‌های سنّتی و مدرن، رسانه‌های گروهی را اهمیتی خاص بخشیده، تا جایی که بعضی از اندیشمندان معتقدند توسعه نظام‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و پیشرفت رسانه‌ها و تکنولوژی‌های ارتباطی، لازم و ملزوم یکدیگرند.

استاد حوزه علمیه استان یزد گفت: رسانه‌های گروهی تنها به ما اطلاعات لازم برای زندگی در جامعه متجدّد را نمی‌دهند، بلکه تعیین می‌کنند جوامع چه آگاهی‌هایی را لازم است داشته باشند و چه چیزهایی ارزش است، بنابراین در راستای رسالت آگاهی رسانی رسانه‌ها، وظیفه آموزش دهی نیز از اهداف اصلی آنان است و در چارچوب این نقش، رسانه ممکن است خود را هادی و مبشّر جامعه به امور اخلاقی بداند.

وی ادامه داد: لازمه این که مخاطبان از رسانه‌های گروهی به عنوان یک منبع آگاهی و آموزشی استفاده کنند، این است که رسانه بر مجموعه‌ای از اصول و معیارهای ارزشی جامعه مبتنی باشد، توجه به مبانی اخلاقی از موضوعاتی است که نه تنها توجه مخاطب به رسانه را جدیت می‌بخشد، بلکه تبعات برنامه‌هایی که رسانه عرضه می‌کند را نیز سامان می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس ابراز کرد: در جامعه‌ای که اصول ارزشی نادیده گرفته می‌شود، نمی‌توان از رسانه‌های گروهی نیز انتظار داشت که خود را ملزم به رعایت این اصول بدانند، در حقیقت رسانه هم می‌تواند به عنوان معلم اخلاق عمل کند و هدایتگر مردم به سوی ارزش‌های اخلاقی باشد و هم می‌توانند اصول اخلاقی عرضی و رایج در جامعه را گرفته و باز تولید کند و تنها هدفش را پسند مخاطب قرار دهد، بنابراین رسانه، رسالت دوگانه‌ای را در رابطه با ارزش‌های اخلاقی عهده دار است.

وی تصریح کرد: اخلاق (به عنوان یک نظام ارزشی)، در دنیایی که همه چیز رنگ تجارت و عقلانیت ابزاری به خود می‌گیرد، دیگر نمی‌توان تنها به عنوان یک نظام نظری، ذهنی در جامعه عرضه شود، چرا که در چنین جهانی افراد، نیازمند وجود کاربردی و عملی ارزش‌های اخلاقی‌اند تا بتوانند از پس مسئولیت‌ها و وظایف و حتی ناملایمات دنیای متجّدد برآیند.

وی ادامه داد: شاید برای رسانه‌ها این امکان وجود نداشته باشد که یک مربی خوب اخلاق برای مردم باشند، ولی می‌توانند اصول اخلاقی را رعایت کنند، در واقع ضرورت رعایت اخلاق در رسانه‌ها به دلیل قلمرو گسترده آن‌ها نسبت به سایر الگوها اهمیت بیشتری دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمس اظهار کرد: نظام اخلاق اسلامی که در تعالیم و حیات پیامبر اکرم(ص) تبلور و در منابع اصیل اسلامی تجلی یافته، عامل هویت بخش و سعادت آفرین انسان مسلمان و کامل‌ترین منبعی است که با مراجعه به آن می‌توان سبک زندگی اصیل اسلامی را پی‌ریزی کرد و از سوی دیگر، لزوم استفاده از ابزارهای جدید فرهنگی و تبلیغاتی، نظیر رسانه‌های جمعی، با توجه به گستردگی، بُرد و عمق تأثیر آنها بر مخاطبان، بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان این مطلب که پایبندی رسانه‌ها بر اخلاق که در اصطلاح به آن اخلاق رسانه‌ای می‌گویند، تأثیر به سزایی در پیاده سازی اخلاق اسلامی در جامعه دارد، گفت: رسانه ملی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب به‌عنوان یک دانشگاه عمومی برای آحاد مردم وظایف خطیری دارد که غفلت از آن خواسته یا نا خواسته در این برهه حساس می‌تواند ضربات جبران ناپذیری بر پیکره نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد نماید.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس اظهار کرد: رسانه‌ای که خود باید به‌عنوان معیار و طراز اخلاقیات که رکن انسانیت انسان است، راهنما و راهگشای مخاطبان باشد، به دلایل معلوم و نامعلوم دچار آفاتی سخت و پیچیده گردیده و تنها راه علاج آن عمل به نسخه‌های شفا بخش بزرگان عرصه اخلاقی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس یادآورشد: واحد رسانه حوزه علمیه استان یزد با توجه به اهمیت تقویت مقوله اخلاق به طور مستمر در فضای رسانه‌ای برای آحاد مردم علی الخصوص افسران جنگ نرم، روحانیت و طلاب در نظر دارد تا هر هفته با دعوت از اساتید مجرب اخلاق حوزه علمیه استان یزد، جلسه آنلاین با موضوع اخلاق در رسانه را برگزار نماید.

وی ادامه داد: این برنامه "اخلاق در رسانه" هر هفته دوشنبه ساعت ٩ صبح به صورت آنلاین از کانال ایتای مدیریت حوزه علمیه استان یزد به آیدی @heyazd با موضوعات مختلف بحث اخلاق در رسانه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از این فرصت به وجود آمده بهرمند شوند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha