جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان یزد تصریح کرد: نامزدهای انتخابات در تبلیغات باید رعایت شخصیت فرد مقابل خود را در دستور کار خود قرار دهند و برای موفقیت خود نباید شئون اخلاقی را زیر سوال برده و از موازین شرعی و اسلامی عبور کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد با اشاره به حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله (اَلا اُنَـبِّـئُـکُمْ بِخیارِکُمْ؟ قالوا: بَلی یا رَسولَ اللّه ِ. قالَ اَحاسِنُـکُم اَخْلاقااَ لْمُوَطِّـئُونَ اَکْنافا، اَ لَّذینَ یَأْلِفونَ وَ یُؤْلَفونَ - آیا شما را از بهترین افرادتان خبر ندهم؟ عرض کردند: چرا، ای رسول خدا. حضرت فرمودند: خوش اخلاق ترین شما، آنان که نرمخو و بی آزارند، با دیگران انس می گیرند واز دیگران انس و الفت می پذیرند. [بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۳۹۶، ح ۷۶]) عنوان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه امسال آنچه که باید مدنظر قرار داده شود توسط کاندیدای انتخاباتی و مردم رعایت کامل اخلاق انتخاباتی است.

وی با بیان این مطلب که مقام معظم رهبری همواره در بیانات خود خواستار انتخاباتی گسترده، با شور، شوق، نشاط و امنیت شده اند، گفت: تکمیل مکارم اخلاقی از رسالت های پیامبر گرامی اسلام (ص) بود و باید الگویی برای امت نبی مکرم اسلام (ص) باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شمس زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات را فرصتی برای نمایش وحدت و انسجام ملی مردم ایران اسلامی خواند و بیان کرد: ضروری است نامزدها، قانون را فصل الخطاب خود قرار دهند و اخلاق انتخاباتی را در مراحل انتخابات رعایت کنند تا انتخاباتی سالم و در شأن ملت ایران برگزار شود.

مدیر حوزه علمیه استان یزد تصریح کرد: نامزدهای انتخابات در تبلیغات باید رعایت شخصیت فرد مقابل خود را در دستور کار خود قرار دهند و برای موفقیت خود نباید شئون اخلاقی را زیر سوال برده و از موازین شرعی و اسلامی عبور کنند.

وی ادامه داد: تکلیفی که بر دوش رای دهندگان است انتخاب نامزد اصلح با نگاه به برنامه هاست و افراد جامعه باید کسانی را انتخاب کنند که با پایبندی به ارزش های انقلاب جهت توسعه و آبادانی کشور گام برمی دارند.

استاد حوزه علمیه استان یزد گفت : انتخابات سالم، نیازمند فضایی سالم و فاصله گرفتن از تشنج و فساد است و رعایت اصل «احترام متقابل» «هم‌دلی و هم‌بسته‌گی» و دوری از «حرمت‌شکنی» و «تهمت و افترا» از شاخصه‌های اصلی مردم‌سالاری و برگزاری انتخابات سالم است.

وی ادامه داد: تاخت‌وتاز به یک‌دیگر، فضای سیاسی را ملتهب می‌کند و مردم به نوعی احساس ناامنی می‌کنند و حتی از حضور پرشور در ستادهای انتخاباتی و محافل کمپینی ممکن است سر باز زنند و همچنین تاخت‌وتاز موجب تضعیف انگیزه مشارکت در انتخابات می‌شود و بی‌اعتمادی سیاسی را دامن می‌زند.

نویسنده کتاب " تجدید حیات علمی تشیع" گفت: رقابت سیاسی سالم وقتی معنا پیدا می‌کند که همه طرف‌های درگیر، به رعایت موازین اخلاقی پای‌بند باشند، خطوط سرخ تعریف شده را رعایت کنند که در نهایت برآیند چنین رقابتی، استقرار دولتی در تراز انقلاب اسلامی و در چارچوب منویات امام خامنه ای مدظله العالی خواهد بود.

وی افزود: اخلاق سیاسی به این معنا می‌تواند باشد که کرامت انسانی تک‌تک افراد جامعه به خصوص رقبای انتخاباتی حفظ شود و نامزدها باید قوانین انتخاباتی را رعایت کنند که بدون رعایت قوانین انتخاباتی، آن‌ها به چهره‌های قانون‌گریز مشهور خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس یکی از اولویت های رای به نامزدهای انتخاباتی را داشتن کارنامه مناسب از نگاه مردم و تجربه سیاسی برشمرد و افزود: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب، حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای بسیار اهمیت دارد و همه باید برای تحقق این امر مهم تلاش کرده و اخلاق انتخاباتی باید در مراحل انتخابات از سوی همه رعایت شود.

وی اظهار داشت : اکنون ایجاد بستر برای حضور پرشور مردم در این آزمون سرنوشت ساز بسیار مهم بوده چرا که مشارکت حماسی ملت در انتخابات، دشمنان را مایوس می کند.

مدیر حوزه علمیه استان یزد خاطرنشان کرد: حضور پرشور مردم در انتخابات ادامه راه شهیدان علی الخصوص شهید جمهورمان آیت الله سید ابراهیم رئیسی و پاسداشت خون آنان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمس خاطرنشان کرد: همه رده ها باید اخلاق انتخاباتی را رعایت کنند چرا که مردم ایران، آگاهانه و با بصیرت نامزدهای مورد نظر خود را انتخاب می کنند.

مدیر حوزه علمیه استان یزد تصریح کرد: مناظره‌های زنده تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی کمک خوبی برای آشنایی مردم با دیدگاه ها و افکار نامزدهاست و مردم با دیدن این مناظره‌ها به انتخابی آگاهانه می رسند.

وی ادامه داد : نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ضمن آگاهی کامل از شرایط داخلی و درک مشکلات مردم، با هدف عمران و آبادانی کشور تبلیغات خود را به انجام برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر رعایت اخلاق سیاسی از سوی کاندیداها توصیه کرده‌اند، افزود: افرادی که التزام عملی به ولایت فقیه دارند، باید مقید بر رعایت اخلاق سیاسی باشند.

وی با بیان اینکه کاندیداها در برنامه‌های تبلیغاتی خود نباید وعده‌های غیر قابل اجرا بدهند، عنوان کرد: آن‌ها نباید حرف‌های خارج از قاعده بزنند. زیرا رئیس جمهور باید بر اساس قانون، کشور را اداره کند.

حجت الاسلام والمسلمین شمس با اشاره به اینکه بداخلاقی سیاسی سبب ارائه چهره نامناسب از کشورمان در فضای بین الملل می‌شود، یادآور شد: نباید فراموش کرد که ما پرچمدار یک تفکر در دنیا هستیم و اگر چهره ناپسندی از کشورمان ارائه شود، دشمنان از آن سوء استفاده خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان پیش از موعد برگزار می‌شود، تاکید کرد: کاندیداها باید آگاه باشند که به جای رئیس جمهور شهید قرار است، فعالیت کنند که اخلاق مداری از ویژگی‌های شاخص ایشان بود.

حجت الاسلام والمسلمین شمس در پایان با بیان اینکه کاندیداها نباید زمینه یاس و دلسردی مردم را فراهم کنند، عنوان کرد: نامزدهای انتخابات با رعایت اخلاق، برنامه محوری و امید آفرینی می‌توانند همه اقشار جامعه را به حضور در انتخابات تشویق کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha