جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
میزگرد اخلاقی انتخاباتی و راهبرد مشخص در عرصه انتخابات برگزار شد

میزگرد "اخلاق انتخاباتی و راهبرد مشخص در عرصه انتخابات" از سوی انجمن مطالعات اجتماعی حوزه و گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در محل انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام متقیان از پژوهشگران حوزوی در میزگرد "اخلاق انتخاباتی و راهبرد مشخص در عرصه انتخابات" گفت: مردود است از لحاظ دینی روشنکری که بدون حد و حدود باشد، به طوری که به مباحث خصوصی شخص بپردازد.

ببینید:

تصاویر میزگرد اخلاق انتخاباتی و راهبرد مشخص در عرصه انتخابات

وی ادامه داد: نقد در حوزه انتخابات باید محدوده مجاز و غیر مجاز آن مشخص شود چرا که نقد دایره وسیعی را شامل می شود.

حجت الاسلام متقیان در بیان تفاوت نقد و تخریب، ابراز داشت: باید اندیشید که هدف از نقد یا تخریب چیست؟؛ نقد سازنه برای اصلاح و اما تخریب موجب ایجاد مفسده و اشتباه و فعل حرام است.

وی ادامه داد: هر فرد مومنی نقاط ضعف در رفتار و عملکردش دارد، لذا اگر این لغزش ها به جهت تخریب استفاده شود درست نیست؛ چه بسا متاسفانه در صحنه سیاست این امر رخ می دهد.

حجت الاسلام متقیان ابراز داشت: نباید لغزش هر مومنی را استخراج کرد و به جهت تخریب به شخصیت فرد هتک حرمت شود و باید حرمت مومن حفظ شود .

حجت الاسلام قاسمی از دیگر سخنران این میزگرد بود که در سخنانی گفت: ما منصب سیاسی را چه طور می بینیم و جایگاه آن کجاست؟؛ وقتی به متون فقهی نگاه می کنیم آن را امانت الهی می دانیم لذا باید در مسئله انتخابات ببینم این امانت الهی در دست چه کسی خواهد بود.

پژوهشگر حوزوی افزود: در مباحث فقهی مسئله حرمت فریب مومن بحث جدی است و فریب مومن و تعامل با فردی که خود را در منصبی که توانایی آن را ندارد تعریف می کند از گناهان کبیره می باشد..

حجت الاسلام امیدی از پژوهشگران حوزوی هم در این نشست اظهار کرد: نقد کاملا مطلوب است البته در صورتی که قبیله گرایی و تعصب در آن رخ ندهد و با نگاه خیرخواهانه انجام شود.

وی ادامه داد: قرآن روشی را به ما یاد می دهد که در بهترین مسیرها گام برداریم و کسی که نقد می کند باید اشراف به موضوع داشته باشد. یکی از دلایلی که در نقد دچار افراط و تفریط می شویم غلبه تمایلات نفسانی بر عقلانیت است.

پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: اگر کسی بخواهد عیب خودش را با تخریب دیگری بپوشاند اشتباه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha