جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
شبر

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سید عباس شبر عضو جمعیت الوفاق الاسلامی بحرین گفت: شهادت شهید امیرعبداللهیان ضایعه بزرگی برای عرصه دیپلماسی ایران و منطقه است. . .

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، اخیرا پادشاه بحرین برای ظاهر سازی و بهبود وضعیت سیاسی داخلی بحرین دست به اصلاحاتی زده و به مناسبت عید سعید قربان با فرمان سلطنتی ۵۴۵ زندانی که اکثرا از اتباع خارجی هستند را عفو کرده و این اقدام شامل حال زندانیان سیاسی در زندان جو نشده است .

از سوی دیگر تحولات منطقه و تحولات سیاسی ایران و شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران بر روابط ایران و سایر کشورهای منطقه از جمله بحرین تأثیر گذار بوده است.

در همین راستا خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام و المسلمین «سید عباس شبر» فعال حقوقی و عضو جمعیت الوفاق الاسلامی بحرین به گفت و گو پرداخته است.

متن گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: لطفا در مورد عفو اخیر تعدادی از زندانیان از سوی پادشاه بحرین توضیح دهید و این که چنین اقدامی چگونه می تواند بر شرایط سیاسی بحرین تأثیر بگذارد؟

من از شما بابت این سوال مهم تشکر می‌کنم. عفو اخیر پادشاهی در بحرین چنانچه در گزارش های رسمی آمده شامل حال زندانیان سیاسی در بند زندان جو نشد. این تصمیم باعث نارضایتی شدید سازمان‌های حقوق بشر و فعالان سیاسی شد و این اقدام به وضوح نشان دهنده این است که پادشاه، بیگانگان را بر زندانیان سیاسی ترجیح می دهد و بر اعتماد به عدالت و برابری در بحرین تأثیر منفی می گذارد.

حوزه: نظر شما در مورد درصد بالای اتباع خارجی که از این بخشودگی بهره مند شدند چیست؟ و این اقدام چه تأثیر قابل پیش بینی بر شرایط مالی و اجتماعی دارد؟

گزارش های رسمی تأیید کردند که عفو سلطنتی ۸۰ درصد خارجی ها را هدف قرار داده است که نشان می دهد همین هدف اولیه این اقدام بوده است. برخی از ناظران امور داخلی گفتند که پشت این تصمیم، اخراج این تعداد بیگانه از کشور با هدف پایان دادن به خسارات و مطالبات مالی کشورهایشان بوده است. این روند منعکس کننده بی توجهی مقامات بحرین نسبت به مسائل مهم وضعیت سیاسی در داخل است که ممکن است به طور همزمان بر ثبات داخلی و خارجی در بیش از یک سطح تأثیر منفی بگذارد.

حوزه: به نظر شما آیا این تصمیم تنش های سیاسی را در داخل بحرین با توجه به شرایط کنونی افزایش می دهد؟

بله احتمال دارد که این تصمیم تنش های سیاسی و اجتماعی در بحرین را افزایش دهد و از این نظر که می تواند منجر به تشدید اختلافات و تنش بین مخالفان و حکومت شود. تقویت اعتماد و ایجاد پل های گفتگو بین همه طرف ها برای غلبه بر این چالش های پیچیده ضروری است.

حوزه: با توجه به شهادت شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، فکر می‌کنید شهادت ایشان بر پویایی سیاسی منطقه به‌ویژه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران چه تأثیری دارد؟

شهادت شهید حسین امیرعبداللهیان ضایعه بزرگی برای عرصه دیپلماسی ایران و منطقه است. با توجه به انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران، این تغییر می تواند تاثیر بسزایی بر سیاست خارجی این کشور و روابط آن با کشورهای همسایه از جمله بحرین داشته باشد.

حوزه: آیا پیش بینی می کنید شهادت شهید حسین امیرعبداللهیان بر روابط دیپلماتیک ایران و بحرین به ویژه با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آتی ایران تأثیر بگذارد؟

بله، شهادت ایشان خلأ بزرگی در صحنه دیپلماسی ایجاد می‌کند و ممکن است چالش‌های سیاسی بین دو کشور به‌ویژه در این مقطع مهم از تاریخ ایران را افزایش دهد. قطعاً شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای تأثیر زیادی بر سیاست داخلی ایران دارد و شهادت شهید امیرعبداللهیان ممکن است تأثیر بسزایی در انتخابات ریاست‌جمهوری و روندهای سیاسی پیش رو داشته باشد.

حوزه: جناب آقای عباس شبر الموسوی از توضیحات ارزشمند شما در مورد این موضوعات مهم بسیار سپاسگزارم.

من هم از شما تشکر می کنم و امیدوارم این گفتگوها به درک عمیق تر چالش های کنونی و پیش روی منطقه کمک کند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسن IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    1 0
    نمی دانم چرا مراکزی همچون سازمان پرشکان بی مرز عفو بین الملل صلیب سرخ ...‌توسط ممالک غربی ایجاد شده و مسلمانان نتوانسته چنین مراکزی بوجود اورند پس هنر کشورهای اسلامی چه شد؟
    • حضور موثر IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
      0 0
      هلال احمر پس چیه؟ وانگهی سازمان هایی که ذکر کردید مسیحی محض هستند؟ خیلی از سازمان ها مسلمانان حضور موثری در آنها دارند، و وقتی می بینند یک کار خوبی شده شرکت می کنند.
  • صادق IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    1 0
    اوج شکوفایی تمدن اسلامی در قرون چهارم‌و‌پنجم هجری بود و بعد از ان شعله فروزان تمدن اسلامی به خاموشی گرایید و حالا هزار سال است که در ظلمت و خاموشی بسر می برد