شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
انتخابات

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مهدوی‌نسب گفت: اگر به کسی رأی دهیم که فردا مشکلی برای مردم ایجاد کند، ما باید پاسخگوی آن باشیم، زیرا مسئول برگه رأی هستیم. رأیی دهیم که روز قیامت در برابر برادر شهید خود پاسخی داشته باشیم

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مهدوی‌نسب، در نشست «چرا در انتخابات شرکت می‌کنم؟» که در سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تبریک دهه ولایت، اظهار کرد: هرکسی امامی دارد، کسی که پول‌پرست باشد، امام او هارون است، فردی که متکبر باشد، امام او فرعون است و کسی که جان مردم برایش اهمیتی ندارد، امام او قابیل است. مؤمنین به نور سیمای خود مشخص می‌شوند.

وی افزود: اندیشه را نمی‌توان یاد داد، صاحب اندیشه باید اندیشه خود را بگستراند و فرد مخاطب ببیند از اندیشه می‌تواند توشه‌ای بردارد یا خیر. خداوند در سوره «بقره» آیه ۱۲۴ می‌فرماید که زمانی را یاد کن که پروردگار ابراهیم او را با اموری آزمود و او آن‌ها را کامل انجام داد. بعد از اینکه کامل به انجام رساند، آنگاه خداوند گفت من تو را امام مردم قرار خواهم داد، پیمان من به ستمکاران نمی‌رسد و تنها فرزندان معصوم تو شایسته مقام هستند.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی در خصوص انتخابات و انتصاب، بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «إنی جائلک للناس اماما» و در جای دیگری نیز می‌گوید: «و امرهم شورا بینهم». ما در حکومت اسلامی و در نظام اسلامی و دینی انتخاب داریم یا انتصاب؟ در کجا انتصاب و در کجا انتخاب است؟ در جایی که کار الهی است، انتصاب داریم. انتصاب حاکم، کار خداست؛ به عنوان مثال رئیس‌جمهور فقط رئیس اقتصاد مردم، جاده‌سازی و... نیست، بلکه رئیس هدایت مردم نیز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌نسب ادامه داد: رأی من و شما قبل هر چیزی برای استحکام جمهوری اسلامی اهمیت دارد. تاکید رهبر بالا رفتن مشارکت است. برگه‌ای که در دست ماست، حق‌الناس است، برگه‌ای است که آینده مملکت را تعیین می‌کند، اگر به کسی رأی دهیم که فردا مشکلی برای مردم ایجاد کند، ما باید پاسخگوی آن باشیم، زیرا مسئول برگه رأی هستیم. رأیی دهیم که روز قیامت در برابر برادر شهید خود پاسخی داشته باشیم.

وی با اشاره به آیه ۱۲۴ سوره «بقره»، بیان کرد: خداوند در این آیه فرموده «وَإِذِ ابْتَلَیٰ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی ۖ قَالَ لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ». و یاد آور هنگامی که خدا ابراهیم را به اموری امتحان فرمود و او همه را به جای آورد، خدا به او گفت: من تو را به امام خلق برگزینم، ابراهیم عرض کرد: به فرزندان من چه؟ فرمود: (اگر شایسته باشند می‌دهم، زیرا) عهد من به مردم ستمکار نخواهد رسید.

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی افزود: سوال اولی که در باب این آیه باید به آن اندیشید این است این کلمات چیست که زمانی که حضرت ابراهیم پس از قبولی در این آموخته‌ها توانست به مقام امامت مردم برسد؟ سوال دیگر این است که کدام مقام نبوت یا امامت بالاتر است؟ شیعه بر این باور است که مقام امامت از نبوت بالاتر است، لذا برادران اهل تسنن به این باور شیعیان ایراد باور می‌کنند. همانطور که حضرت رسول(ص) فرمودند: نَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها، همه ریزه‌خوار عقل کل یعنی حضرت محمد مصطفی هستند. نکته دیگر درمورد نکته پیامی است که در عبارت إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا نهفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌نسب افزود: باتوجه به اعجاز عددی قرآن، اگر واژه (کلمات) را در قرآن جست‌وجو کنیم، ۱۴ بار تکرار شده‌است و آیه ۳۷ سوره بقره اولین آیه‌ای است که در آن واژه (کلمات) بیان شده‌است در جایی این کلمه به کار رفته‌است که حضرت آدم (ع) آن ترک اولی را انجام داد و از بهشت واقعی هبوط کرد. بنا بر روایتی چند صد سال گریه و توبه حضرت آدم پس از هبوط از بهشت به زمین ادامه پیدا کرد. این کلمات چه بود که تا پیش از آن توبه حضرت آدم(ع) پذیرفته نشد؟ (فَتَلَقَّیٰٓ ءَادَمُ مِن رَّبِّهِۦ کَلِمَٰتࣲ فَتَابَ عَلَیۡهِۚ)، تلقی از سمت پروردگار بوده است و خداوند دنبال بهانه‌ای برای برگرداندن بنده خود به راه درست است و همچنین به ما هم یاد می‌دهند که اگر می‌خواهید از خدا چیزی بگیرید و توبه کنید، توبه شما وسیله‌ای داشته باشد.

وی اظهار کرد: حضرت جبرئیل زمانی که بر حضرت جبرئیل نازل شدند فرمودند من اینطور دعا می‌کنم و تو آمین بگو که در ادامه فرمودند: بسم الله الرحمن الرحیم اِلهی یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد، یا عالیُ بِحَقِّ علی، یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه، یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن، یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن و حضرت جبرئیل می‌خواستند، این قسم‌ها را تا چهارده معصوم ادامه دهند که نوک قلم شکست و ندامت توبه‌کننده پذیرفته شد. در قسمت‌هایی از قرآن از واژه نحن استفاده می‌شود و در برخی قسمت‌ها کلمه انی به کار رفته است. إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا یعنی خداوند این مقام را به حضرت ابراهیم داد است.

حسین امینی مشهدی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک است و با توجه با شرایطی که پیش آمد، رقابت ۶ ماهه در حدود ۵۰ روز انجام شد. جهاددانشگاهی نهادی انقلابی و سیاست آن حمایت از دولت و تبعیت از رهبری است.

وی ادامه داد: همه ما حمایت خود از رئیس‌جمهور منتخب را پیشاپیش اعلام می‌کنیم. جهاددانشگاهی همواره به عنوان نهاد واسط توسعه دانش‌بنیان، تلاش کرده که بازوی علمی تمام دولت‌ها باشد و وظیفه خود را برای رشد و توسعه کشور انجام دهد. ما بر این هستیم که هر نامزدی رئیس‌جمهور منتخب شد، از روز شنبه ۹ تیرماه، در خدمت ساحت علمی باشیم تا بتواند رسالت خود را انجام دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سلام IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
    0 0
    بنظر می رسد هر انتخاب و انتصابی می بایست رصایتمندی مردم را بدنبال داشته باشد و مردم بر سرنوشت خود حاکم باشند و همانطور که در قانون اساسی اشاره شده خواست و نظر خود را هر چند وقت از طریق رفراندوم و همه پرسی اعلام نمایند تا سیاست های کشور بر اساس خواست ملت تدوین و ترسیم گردد