شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
غدیر

حوزه/ آیت الله سیدمجتبی حسینی با بیان این که غدیر رمز تمامیت و کمال اسلامی است، گفت: کسانی که دیگر اعیاد را قبول داشته باشند، و این عید را قبول نداشته باشند، دین ناقص را قبول کردند، اما با قبول این عید، دیگر اعیاد را نیز قبول دارند

آیت الله سیدمجتبی حسینی، نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در مشهد، ضمن تبریک ایام فرخنده عید سعید غدیر، درباره اهمیت غدیر اظهار کرد: در اهمیت این روز همین بس که خداوند در آیه ۳ سوره «مائده» فرمود: «...الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی... امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم.»

وی با اشاره به آیه ۶۷ سوره «مائده»، یادآور شد: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ...ای پیامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنی پیامش را نرسانده‌ای»، بنابراین اکمال دین و رسالت پیامبر اکرم(ص) موقوف به معرفی علی(ع) بود که هم مبین احکام شرع و هم مجری آن باشد. مسئله ولایت امیرالمؤمنین، ولایت بقیه ائمه(ع) است و ما با همین آیات شریفه، تابع امام زمان(عج) هستیم و از نواب امام زمان(عج) که مراجع بزرگوار و به تعبیر ما ولایت فقیه است، تبعیت می‌کنیم.

عضو خبرگان رهبری درباره علت مهم‌تر بودن این عید از دیگر اعیاد، بیان کرد: کسانی که دیگر اعیاد را قبول داشته باشند، و این عید را قبول نداشته باشند، دین ناقص را قبول کردند، اما با قبول این عید، دیگر اعیاد را نیز قبول دارند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در عراق افزود: در روایتی آمده خداوند در روز عرفه قبل از عرفات به کربلا نگاه می‌کند. دلیل آنکه کسی که به کربلا می‌رود قطعا عرفات را قبول دارد، حال آنکه ممکن است کسانی به عرفات بروند، اما کربلا را نپذیرفته باشند. حال آنکه تمامیت دین به ائمه معصومین(ع) وابسته است که همه مسلمانان جهان آن را قبول دارند. در حقیقت غدیر رمز تمامیت و کمال اسلامی است.

آیت الله حسینی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از غدیر به عنوان وحدت شیعه و سنی بهره برد و از اختلافات مسلمانان در این موضوع پیشگیری کرد، تصریح کرد: اهمیت عید غدیر برای همه است و هیچ‌کس مسئله غدیر را انکار نمی‌کند، لکن برخی می‌گویند مراد از «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ» این است که هر کس مرا دوست دارد، علی را دوست بدارد. بنابراین ما نزاعی با هم نداریم. مجادله و مشاجره در مسائل دینی، به‌گونه‌ای ‌که هرکس سعی کند حرف خود را اثبات کند، صحیح نیست و آثار منفی دارد. ما همه با هم دوست و برادر هستیم.

وی ادامه داد: اگر بحث علمی وجود دارد، باید در کمال ادب و اخلاق، بدون همت برای اینکه طرف دیگر را مغلوب کند، انجام شود، یعنی گفت‌وگوی دوستانه به قصد نصح و خیرخواهی، چنانکه انسان هدیه را با میل، رغبت و احترام تقدیم می‌کنیم، اگر نظرمان، نظر حقی است و خودمان را حق می‌دانیم باید مطرح کنیم، آن‌ها هم همین‌طور.

نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان گفت: اگر اختلافی است باید در جلسات علمی مطرح شود، نه آنکه عامه مردم با هم جدل کنند، که موجب ندامت شود، باید در فکر تقریب و نه تبعید باشیم.

وی درباره چگونگی ارتباط تدبرگونه و نزدیکی نسل جوان با اندیشه‌های علی(ع)، اظهار کرد: ما نسبت به معرفت چه معرفت الله و چه پیامبر(ص) و ائمه اطهار تقصیر و کوتاهی داریم. هر کس که به تاریخ اسلام مراجعه کند، بزرگی و عظمت علی(ع)، کسی که در دامن پیغمبر بزرگ شده و داماد اوست، انکار نمی‌کند. عمل به شیوه و سیره پیغمبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) ممکن نمی‌شود جز آنکه نخست نسبت بدانان آگاهی کسب کنیم. لذا به عنوان پیش نیاز همه دروس، باید نگاه اجمالی به اسلام در مجال سیره و تاریخ، عقیده و اخلاق داشته باشیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha