یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: اگر بخواهیم مسیر عزت، افتخار، استقلال، امنیت پایدار، حرکت پرشتاب و نهضت خدمت‌رسانی که توسط شهید سید ابراهیم رئیسی آغاز شد را ادامه دهیم باید حضوری پر شور در انتخابات داشته و فرد اصلح را انتخاب کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوا و حفظ جامعه اسلامی تلاش برای ضربه زدن به قدرت برنامه‌ریزی، توان رزمی و ایجاد ترس در دل دشمن است.
امام جمعه زاهدان به قرائت و شرح فرازی از دعای۲۷ صحیفه سجادیه پرداخت و افزود: امام سجاد(ع) در این فراز فرموده‌اند: "اللَّهُمَّ أَخْلِ قُلُوبَهُمْ مِنَ الْأَمَنَةِ ، وَ أَبْدَانَهُمْ مِنَ الْقُوَّةِ ، وَ أَذْهِلْ قُلُوبَهُمْ عَنِ الِاحْتِیَالِ ، وَ أَوْهِنْ أَرْکَانَهُمْ عَنْ مُنَازَلَةِ الرِّجَالِ ، وَ جَبِّنْهُمْ عَنْ مُقَارَعَةِ الْأَبْطَالِ ، وَ ابْعَثْ عَلَیْهِمْ جُنْداً مِنْ مَلَائِکَتِکَ بِبَأْسٍ مِنْ بَأْسِکَ کَفِعْلِکَ یَوْمَ بَدْرٍ ، تَقْطَعُ بِهِ دَابِرَهُمْ وَ تَحْصُدُ بِهِ شَوْکَتَهُمْ ، وَ تُفَرِّقُ بِهِ عَدَدَهُمْ" خدایا دل‌های دشمنان را از آرامش و امنیت خالی کن، بدن‌های آن‌ها را از قوت و نیرو تهی کن و دل و مغز آن‌ها را از چاره‌اندیشی برای مقابله با لشکر اسلام غافل و پایه‌های آن‌ها را سست کن تا توان مقابله با مردان مجاهد و مسلمان را نداشته باشند و در دل آن‌ها ترس قرار بده تا نتوانند در برابر دلیر مردان لشکر اسلام مقابله کنند و لشکری از ملائکه را با عذاب بر دشمنان اسلام نازل کن همان کاری که در جنگ بدر کردی و ملائکه را برای یاری مسلمانان فرستادی تا ریشه آن‌ها از بین برود و جمعیت آن ها را متفرق و پراکنده کن.

حجت الاسلام والمسلمین محامی به بیان نکاتی برگرفته از این فراز پرداخت و بیان داشت: یک لشکر برای اینکه بتواند در جنگ با طرف مقابل پیروز شود نیازمندی‌هایی از جمله آرامش فکری و خاطر جمع، توان رزمی، قدرت برنامه ریزی و جسارت و شهامت درگیر شدن و جنگیدن با دشمن را دارد و هر کدام از این موارد نباشد لشکر پیروز نخواهد شد.

وی ادامه داد: اگر رزمنده آرامش خاطر نداشته باشد در میدان جنگ به درستی نخواهد جنگید و اگر از توان رزمی لازم برخوردار نباشد انسانی سست خواهد بود و توان دفاع نخواهد داشت و در گام بعد قدرت برنامه‌ریزی مهم است از این جهت که طبق نقشه طراحی داشته باشد و حمله به دشمن را طرح ریزی کند و البته شجاعت و شهامت رزمنده از همه مهم‌تر است که با برخورداری از این روحیه دل به دریا بزند و به لشکر دشمن بتازد.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: در این دعا امام سجاد(ع) درخواست دارد که لشکر کفر نتواند در برابر لشکر اسلام قد علم کند و بالاتر از آن درخواست دارد که خداوند متعال ملائکه را با عذاب نازل کند و ریشه دشمنان را از بین ببرد و نیروهای آن‌ها را متفرق کند تا در برابر جبهه اسلام جبهه کفری باقی نماند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اظهار داشت: نکته دیگر این فراز نگاه توحیدی امام سجاد(ع) است و توحید یعنی فقط خداست که پروردگار عالم است و کسی که مشیت او در عالم نافذ است خداست و هر آنچه در عالم تحقق می‌یابد به اراده خداوند است و این توحید نابی است که از پیغمبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به ما رسیده است.
وی گفت: امام سجاد(ع) سر رشته هر کاری که در صحنه رزم بین جبهه اسلام و جبهه کفر تحقق پیدا می‌کند را از سوی خداوند می‌داند و عرض می‌کند همه چیز در دست توست.
امام جمعه زاهدان گفت: ما نباید در برابر داشته‌ها و امکانات خود مغرور نشویم چرا که همه چیز از ناحیه خداست و از طرف دیگر اگر سختی و مشکلی برای ما ایجاد شد حتما از ناحیه خدا و برگرفته از حکمت اوست و باید شکرگزار خداوند متعال باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محامی اظهار داشت: اگر پیش‌نیاز پیروزی یک لشکر در جنگ برخورداری از آرامش خاطر، توان رزمی، قدرت برنامه‌ریزی و جرئت و جسارت است پس برای پیروزی جبهه اسلام به این‌ها نیاز داریم و باید این پیش‌نیازها را فراهم کنیم و البته اگر این موارد پیش نیاز ما در جنگ نظامی است در جنگ ترکیبی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که در حال حاضر گرفتار آن هستیم به همه این موارد نیاز داریم و باید جبهه خود را تقویت کنیم.

وی اذعان داشت: امروز روز انتخابات ریاست جمهوری است و ما نیازمند رئیس جمهور و دولت‌مردانی هستیم که با برخورداری وز قدرت برنامه‌ریزی، توان خدمت شبانه‌روزی و جرئت ایستادگی در برابر دشمنان به نظام اسلامی و مردم ما کمک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی خاطرنشان کرد: ما نیازمند رئیس جمهور و دولتمردان دریا دل هستیم که با اتکا به خداوند متعال بتوانند پای کار انقلاب اسلامی و ملت مسلمان ما بایستند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در خطبه دوم نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی
تشکیل خانواده توحیدی با سبک زندگی اسلامی و تربیت نسل نو و هسته فعال در عرصه‌های مختلف در جامعه اسلامی است.

امام جمعه زاهدان ضمن گرامیداشت نام و یاد شهدا به خصوص شهدای پرواز اردیبشهت‌ماه با اشاره به برخی مناسبت‌های پیش رو عنوان کرد: دوشنبه ۲۴ ذی‌الحجه سالروز واقعه مباهله است روزی که پیامبراکرم(ص) برای اینکه به گفتگو با اهل کتاب و مسیحیان پایان بدهد و از حق و رسالتش دفاع کند بر حسب دستور خداوند پیشنهاد مباهله را می‌دهد.

وی افزود: خداوند متعال بعد از آن که در رابطه با حضرت عیسی(ع) سخنانی می‌گوید که با مبنای مسیحیان سازگاری ندارد در سوره آل عمران می‌فرماید: "ٱلحَقُّ مِن رَّبِّکَ فَلَا تَکُونَنَّ مِنَ ٱلمُمتَرِینَ" وحی ما حق است و شکی در آن نیست و سپس می‌فرماید:"فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ" اگر مسیحیان با تو احتجاج کردند با اینکه علم و سخن درست را به آن‌ها گفته‌ای و باز هم نمی‌پذیرند و لجاجت می‌کنند راه دیگری را پیش پای پیغمبر می‌گذارد و عنوان می‌کند: "فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ" فرزندان، زنان و جان خودمان را می‌آوریم و شما هم فرزندان، زنان و جان‌های خود را بیاورید و با خدای خود دعا و تضرع کنیم و از خدا بخواهیم باطل را نابود کند و لعنت و عذاب خدا را برای دروغگو طلب کنیم‌ که پیامبراکرم(ص) چنین پیشنهادی را به مسیحیان می‌دهد و در ۲۴ ذی‌الحجه قرار را بر مباهله می‌گذارند.

وی اضافه کرد: عالم بزرگ مسیحیان گفت باید ببینید که محمد با چه کسی برای مباهله می آید و در پاسخ گفتند او از میان زنان دخترش زهرا را برگزیده، از میان جوانان و فرزندان دست حسن و حسین را گرفته و علی را به عنوان جان خود آورده است و این عالم مسیحی گفت با او مباهله نکنید زیرا من جمعی را می‌بینم که اگر عالم را نفرین کنند خدا عذابش را بر عالم خواهد فرستاد و برای همین از مباهله دست کشیدند.

امام جمعه زاهدان افزود: سه شنبه ۲۵ ذی الحجه، روز نزول سوره انسان و آیه هل أتی در شأن اهل بیت مطهر پیامبر اکرم(ص) است و در تقویم رسمی کشور به عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان نامگذاری گردیده است.
حجت الاسلام والمسلمین محامی اظهار داشت: خداوند متعال در این سوره فرموده است:"هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنسَانِ حِینٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُن شَیْئًا مَّذْکُورًا، إِنَّ الْأَبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا، عَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیرًا، یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا، وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَیٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا،إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا " این‌ها نیکان و بندگان شایسته خداوند متعال هستند که از نعمت‌های بهشتی برخوردار هستند، این‌ها نذری داشتند و نذر خود وفا کردند و از عذاب قیامت می‌ترسند، غذا و افطار خود را به مسکین، یتیم و اسیر دادند و البته تمام داشته خود را داده‌اند و خالص و مخلص برای خدا بودند و عنوان کردند ما از شما هیچ پاداشی نمی‌خواهیم و حتی انتظار تشکر هم نداریم و برای همین این آیات در رابطه با این خانواده توحیدی نازل می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: این روز تحت عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان نامگذاری شده چرا که کانون خانواده محبوب خداست و خداوند این کانون را دوست دارد و خراب کردن آن را نمی‌پسندد و در روایت دارد وقتی زن و شوهر با هم نمی‌سازند چاره‌ای جز طلاق نیست اما این ناپسندترین حلال نزد خداست که متاسفانه گاهی قبح طلاق در خانواده‌ها ریخته در حالی که تاکید اسلام بر تحکیم بنیان خانواده و رعایت حرمت و احترام و کمک به یکدیگر است.

امام جمعه زاهدان گفت: باید روابط زن و شوهری را از حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) یاد بگیریم که چگونه با کمال احترام با یکدیگر رفتار می‌کردند.

وی ادامه داد: پیامبراکرم(ص) امورات خانه را بر عهده حضرت فاطمه(س) و فعالیت‌های بیرون از خانه را بر عهده حضرت علی(ع) قرار داد و فضای معارف اسلامی ما این گونه است اما متاسفانه در شرایط کنونی ما گاهی فکر می‌کنیم اگر خانم خانه شغلی در خارج از خانه نداشته باشد بی خاصیت است در حالی که کار مهم او اداره خانواده به عنوان هسته اولیه تشکیل جامعه اسلامی است و اگر بتواند خانه را اداره و فرزندان درستی را تحویل جامعه بدهد این کار از مدیریت هر کارخانه و اداره‌ای مهم‌تر است.

وی اضافه کرد: در روایات اسلامی همواره بر رعایت اخلاق و حفظ احترام فرزندان نسبت به پدر و مادر و همچنین حفظ احترام فرزندان توسط پدر و مادر تاکیدات فراوان شده است اما متاسفانه در شرایط کنونی چندان اهمیتی به کانون خانواده داده نمی‌شود و کمتر ازدواج صورت می‌گیرد، طلاق گسترش پیدا کرده، فرزندآوری کمتر شده است و برای تربیت فرزندان کمتر وقت گذاشته می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: سه شنبه ۱۲ تیرماه سالروز حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری و شهادت ۲۹۰ نفر از هموطنان ما در سال۱۳۶۷ است و به همین مناسبت ششم تا دوازدهم تیرماه را به عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی نامگذاری کرده‌اند.

امام جمعه‌ زاهدان تصریح کرد: دست آمریکا به جنایت‌های فراوانی آلوده است و این ایام روزهای جنایت آن‌هاست به گونه‌ای که شش تیرماه سالروز ترور مقام معظم رهبری، هفت تیر بمب‌گذاری در حزب جمهوری اسلامی و شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن، هشتم تیر سالروز ترور شهید کچویی رئیس زندان اوین و بمباران شیمیایی سردشت، یازدهم تیر ترور و شهادت شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی و دوازدهم تیر شلیک موشک به هواپیمای مسافربری است و همه این جنایات توسط دولتی انجام می‌گیرد که مدعی حقوق بشر است.
وی عنوان کرد: آمریکا شعار حقوق بشر را می‌دهد اما خودش آن را رعایت نمی‌کند و جای جای جهان به خصوص کشورهای اسلامی را که نگاه می‌کنیم جنایت‌های آمریکا قابل مشاهده است و در واقع حقوق بشر ابزاری در دست آن‌هاست تا هر دولتی را که نخواهند این ابزار را بر سر آن بکوبند و ما باید هوشیار باشیم و فریب شعار و تبلیغات آن‌ها را نخوریم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ما در طول زندگی همواره مواجه با انتخاب هستیم و خداوند انسان را موجودی انتخاب گر آفریده و مسئولیت ما هم در محدوده اختیار و انتخاب ماست..

امام جمعه زاهدان تصریح کرد. ما همواره در زندگی شخصی، اجتماعی، حرف زدن، سکوت، تحلیل و... در حال انتخاب‌های کوچک و بزرگ هستیم که البته برخی از انتخاب‌ها تاثیرگذارتر است از این جهت که گاهی مسیر زندگی انسان را تعیین و سعادت دنیا و آخرت او را تامین می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: انسان برای انتخاب خوب نیازمند علم و عقل است چرا که اگر اطلاع درست از مسئله نداشته باشد نمی‌تواند مسئله را حل کند و البته در کنار عقل و فهم، قدرت تجزیه و تحلیل هم لازم است از این جهت که اگر اطلاعات غلط باشد و قدرت تجزیه تحلیل ناقص باشد تصمیم گیری درست نخواهد بود و حتی اگر قدرت تصمیم گیری، عقل و قدرت تجزیه و تحلیل کامل باشد اما عقل حاکم بر مملکت وجودی ما نباشد باز هم نمی‌توانیم تصمیم درست بگیریم.

وی اضافه کرد: اگر از این ویژگی‌ها برخوردار باشیم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت و فرد اصلح را انتخاب می‌کنیم و لازم است تا برای رسیدن به فرد اصلح، اطلاعات و قدرت تجزیه و تحلیل خود را تکمیل کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اگر ما بخواهیم مسیر نورانی مکتب اهل بیت(ع) را به خوبی دنبال و زیست مومنانه داشته باشیم و اگر بخواهیم مسیر عزت، افتخار، استقلال، امنیت پایدار، حرکت پرشتاب و نهضت خدمت‌رسانی که توسط شهید سید ابراهیم رئیسی آغاز شد را ادامه دهیم باید حضوری پر شور در انتخابات داشته و فرد اصلح را انتخاب کنیم.

امام جمعه زاهدان در پایان ضمن قدردانی از تلاش‌های دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از مردم خواست که شرکت در انتخابات را به آخرین لحظات موکول نکنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha