چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: پایان نامه ها باید گِرهی را از کار بگشاید، یعنی کاری در پایان نامه انجام شود که مورد نیاز جامعه چه از جهات فکری، چه فلسفی، چه ریاضی، چه اجتماعی و یا اقتصادی می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، امروز در دوره ویژه‌ دانش‌افزایی اساتید مشاور پایان‌نامه سطح سه جهت ارتقاء به راهنما که در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، به تبیین ضرورت سوق دادن پایان نامه های علمی به سوی گره ها و مشکلات روز جامعه اشاره کردند.

ایشان تصریح کردند: نکته ای که در پایان نامه ها می بایست مدنظر باشد این است که گِرِهی را از کار بگشاید، یعنی کاری در پایان نامه انجام شود که مورد نیاز جامعه چه از جهات فکری، چه فلسفی، چه ریاضی، چه اجتماعی و یا اقتصادی می باشد.

این مرجع تقلید با بیان این که می بایست در پایان نامه ها موضوعی را مدنظر قرار داد که فعلا مطرح نیست و شاید در آینده، جامعه نیاز بدان داشته باشد، خاطر نشان کردند: در پایان نامه ها این مسئله مدنظر باشد که کتابی را که می نویسیم برای این می نویسیم که در جامعه خلأ ای است و برای پرکردن این خلأاین کتاب تالیف و تدوین می شود.

شیخ طوسی عمر خود را در راه تامین خلأهای جامعه صرف کرد

حضرت آیت الله سبحانی ضمن اشاره به شخصیت های علمی که سال های سال در تلاش برای تامین خلاهای علمی جامعه بودند و در این راستا عمر خود را صرف نمودند، عنوان کردند: مرحوم شیخ طوسی اهل خراسان است و ریشه در خراسان دارد ولو سوابق خراسانش برای ما روشن نیست اما می بینیم به بغداد آمد و ۵ سال در خدمت مفید بود و قریب ۳۰ سال در خدمت مرحوم مرتضی بود و برای تامین خلأهای علمی سال ها کوشید و تلاش کرد.

ایشان ادامه دادند: مرحوم شیخ طوسی آنگاه که دید شیعه تفسیر جامعی در اختیار ندارد و تفاسیر شیعه عمدتا مختصر و صرفا بیان روایات است، تلاش کرد و تفسیر جامع التبیان را نوشت که این کتاب برای همه ما مورد استفاده و افتخار است. یا کتاب های دیگری همچون کتب در حوزه رجالی و یا کتاب ارزشمند عدة الاصول بعنوان اولین کتاب کامل درباره اصول فقه که تالیف شده است و توانسته تا نیاز و خلا جامعه را پر کند و از این جهت جاودانه و ماندگار شده است.

این مرجع تقلید ادامه دادند: بنابراین آقایانی که می خواهند پایان نامه را عنوان و مطرح نمایند، می بایست موضوعی را انتخاب کنند که از نظر فقهی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و .. مورد توجه باشد ولو مکرر مطرح بشود ایرادی در آن نیست.

انتشار پایان نامه ها به زبان عربی، معرفی شیعه و تجلی عظمت علمی جامعه است

حضرت آیت الله سبحانی شرط دوم را در تدوین پایان نامه ها خروج آن از مدار بسته و تدوین پایان نامه ها و رساله های علمی به زبان عربی دانستند و ابراز کردند: پایان نامه ها امروز مداربسته و به زبان فارسی و صرفا برای داخل ایران است؛ در صورتی که می بایست آنان را از این مدار بسته بیرون آورد و در مدار باز بتوانیم پایان نامه ها را علاوه بر زبان فارسی به عربی هم بنویسیم و این را منتشر کنیم که خود این امر، معرفی شیعه و معرفی عظمت علمی جامعه ماست.

ایشان در پایان به طلاب و دانش پژوهان توصیه کردند تا موضوعات روز مورد نیاز جامعه از جمله موضوعاتی همچون ربا و موضوعات موجود در بانکداری از جمله کارمزد و مسئله افت پول، اختلاف در ماه های قمری، وسائل دریائی و هوائی، مسائل کلامی و اختلافات با وهابیت درباره عبادت، برهان نظم و برهان تجربی در دانشگاه و ... را مورد بررسی علمی قرار دهند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha