چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
آیت الله العظمی مظاهری

حوزه/ نهج‌البلاغه که همان ترجمان قرآن کریم است در جای‌جای خود و در ابعاد مختلف، ویژگی‌های این زیست پاک و جمیل را برمی‌شمارد و اصول این حیات روشن را تبیین می‌نماید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، متن پیام حضرت آیت‌الله مظاهری به سوّمین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه، راه نجات؛ «نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه» که در اصفهان برگزار شد به این شرح است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
خداوند بزرگ را سپاس می‌گوییم که این همایش محترم به همّت شما اندیشه‌ورزان گرامی، به منظور استفاضه از دریای پر گوهر نهج‌البلاغه برگزار می‌گردد. از اهتمام مؤسّسۀ نهج‌البلاغه و همکاران آن مؤسّسه در این امر نیز باید قدردانی و تشکّر نمود که در سوّمین گام خود در برپایی همایش علمی، موضوع «زیست شرافت‌مندانه از نگاه نهج‌البلاغه» را مطمح نظر قرار داده است و این موضوع بسیار مهم و اساسی را در میان شما میهمانان فرهیخته به بحث‌گذارده است.

سؤال از چگونگی دست‌یابی به زندگی سعادت‌مندانه، پرسشِ دیرین و همیشگی انسان در طول تاریخ بشریّت بوده است و به همین سبب یکی از اهداف اساسی بعثت پیامبران نیز، معنا بخشیدن به زندگی انسان و هدایت او از ظلمت‌های گوناگون به سوی نورِ سعادت و زندگی در طریق حق است: «کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلی‌ صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ»، و از همین رهگذر است که خداوند سبحان «حیات طیّبه» را پاداش کسانی قرار داده است که در راه مستقیم ایمان قرار گرفته‌اند و به شایستگی و درستی، عمل می‌کنند، «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» این حیات طیّبه، همان زیستِ شرافت‌مندانه و همان زندگی سعادت‌مندانه است.

نهج‌البلاغه که همان ترجمان قرآن کریم است در جای‌جای خود و در ابعاد مختلف، ویژگی‌های این زیست پاک و جمیل را برمی‌شمارد و اصول این حیات روشن را تبیین می‌نماید.

اگر این همایش به امید خداوند، بخش‌هایی از این معارف تابناکِ علوی و تعالیم انسان‌ساز نهج‌البلاغه را به شکل ملموس و کاربردی تبیین نماید، یقیناً به هدف خود دست‌یافته است.

امید است همّت والای شما گرامیان با عنایت خاصّ امیرمؤمنان«علیه و علی آله افضل صلوات‌المصلّین» به نتایج شیرینی منتهی شود و جانِ تشنۀ مشتاقانِ کلامِ بلند آن حضرت را از آب گوارای معارفِ نورانی نهج‌البلاغه سیراب نماید. ان‌شاءالله.

از خداوند تعالی، تأیید و توفیق همگان را در دست‌یابی به حیات طیّبه و زندگی سعادت‌مندانۀ دنیوی و اخروی مسألت می‌کنم و از پیشگاه او می‌خواهیم که همۀ ما را با تعالیم قرآن و عترت بیش از پیش آشنا و مأنوس فرماید و قدرت فهم این معارف نورانی و توفیق و سعادتِ عمل به آن‌ها را به همۀ ما مرحمت فرماید. والسّلام‌علیکم و رحمة‌الله و برکاته.

حسین المظاهری
۲۳ / ذی‌الحجّة‌الحرام / ۱۴۴۵
۱۰ / تیر / ۱۴۰۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha