پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
حجت الاسلام سید صادق میرشفیعی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که آغاز صحنه کربلا را می‌توان با خطبه سیدالشهدا علیه‌السلام و پایانش را در خطبه سید الساجدین علیه‌السلام تفسیر نمود، گفت: هر دو امام علیهماالسلام در خطبه‌هایشان ضمن ذکر فضائل امیرالمؤمنین و تبیین جایگاه ولایت، آن را معروف دین و کسانی که در مقابل آن ایستادند را منکر دین خدا بر شمردند؛ به‌نوعی ولایت و امامت را می‌توان مهم‌ترین سوژه محرم و رمز و راز احیای دین الهی دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید صادق میرشفیعی در محفل معارفی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان این که خدای متعال و رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله در امر ولایت و امامت امیرالمؤمنین و فرزندانش هیچ کوتاهی نکرده و به شهادت مفسران ده‌ها آیه قرآن در شأن امام علی علیه‌السلام نازل شده است، اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله از همان روزهای ابتدایی ابلاغ همگانی رسالت، امر ولایت را ابلاغ و در تمام فرصت‌های تاریخی به معرفی ولایت و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام پرداختند.

وی با بیان این که مجازات مخالفین و منکرین ولایت در راستای اتمام حجت خدا و رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله صورت می‌گیرد، به دلایل غصب ولایت علی علیه‌السلام علی‌رغم تمام اتمام حجت‌ها اشاره نمود و ابراز داشت: دنیاپرستی، کینه‌توزی، خودخواهی و ریاست‌طلبی مهم‌ترین پایه و ریشه انکار ولایت و امامت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرشفیعی به فرازهایی از آیه شریفه ۵۹ سوره نساء «یَا أَییّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» اشاره نمود و اظهار داشت: اگر کسی بخواهد به این آیه عمل کند؛ باید عقیده‌اش این باشد که صاحبان امرونهی الهی متحد هستند؛ یعنی امر اولی‌الامر باید منطبق با امر الهی باشد و خواست و ناخواستش با خواست و ناخواست خدا و رسول خدا یکی باشد؛ لذا همه مفسران اعم از شیعه و سنی اولی‌الامر را ائمه اطهار علیهم‌السلام دانسته‌اند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که باید قلب، فکر، زبان، اعمال و احوال اولی‌الامر با احوال و اعمال پیامبر خدا متحد باشد، خاطرنشان کرد: در دوران رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله تنها مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام که جان رسول خدا بود، می‌توانست اولی‌الامر باشد.

وی ضمن اشاره به این که در حل منازعات و اختلاف‌ها باید به خدا، رسول‌الله و اولی‌الامر رجوع کنیم، یادآور شد: خداوند متعال در قرآن کریم علی و فرزندانش را اولی‌الامر ذکر کرده و با این ابلاغ، حجت خدا بر همگان تمام شده است؛ لذا اگر ایمان به خدا و قیامت داریم، باید ببینیم خدا و رسول خدا چه می‌گویند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرشفیعی با بیان این که آن چه از امیرالمؤمنین علیه‌السلام غصب شد حق حکومت حضرت بود، نه حق ولایت و امامت، تصریح کرد: حق امامت و ولایت یک حق آسمانی و عهد الهی است و نمی‌توان آن را غصب کرد، چرا که عهد امامت «لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ» است.

وی افزود: کسانی که حق حکومت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را غصب کردند، بعدها به کرسی ریاست اکتفا نکردند و به منزوی کردن و کنارزدن اهل‌بیت پیامبر و حذف بنی‌هاشم و ائمه اطهار علیهم‌السلام کمر بستند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به فرازهایی از خطبه فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها اشاره و خاطرنشان کرد: اگر حق را به حق‌دار واگذاشته بودند و از ذریه پیامبر خدا پیروی می‌کردند، با تجلی شأن حکومت ولایی اهل‌بیت علیهم‌السلام و احیای دین خدا، شرک و نفاق از دنیا رنگ می‌باخت.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: هیچ امامی از مسئولیت شانه خالی نکرد و تمام ائمه اطهار علیهم‌السلام یکی پس از دیگری نقش خود در احیای ولایت و امر دین خدا در سخت‌ترین شرایط دوران طواغیت اجرا کردند؛ به گواه تاریخ آن خاندانی که دین خدا را احیا کرد، خاندان پیامبر و اهل‌بیت پیامبر صلی‌الله علیه و آله بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرشفیعی با تأکید بر این که شهادت امام حسین علیه‌السلام دین خدا را بیمه و اسباب هدایت و نجات امت را فراهم ساخت، اظهار داشت: آغاز صحنه کربلا را می‌توان با خطبه سیدالشهدا علیه‌السلام و پایانش را خطبه سید الساجدین علیه‌السلام تفسیر کرد؛ هر دو امام در خطبه‌هایشان ضمن ذکر فضائل امیرالمؤمنین علیه‌السلام، به جایگاه ولایت متذکر شده، آن را معروف دین و کسانی که در مقابل آن ایستادند را منکر دین خدا بر شمردند؛ به‌نوعی ولایت و امامت را می‌توان مهم‌ترین سوژه محرم و رمز و راز احیای دین الهی دانست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha