شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
دکتر هادی طحان‌نظیف

حوزه/ سخنگوی شورای نگهبان گفت: نظارت بر انتخابات منحصراً در اختیار شورای نگهبان است و هیچ نهاد دیگری حق نظارت بر انتخابات ندارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان پس از بازدید از ستاد مرکزی نظارت بر مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: رأی‌گیری از ساعت ۸ صبح امروز در سراسر شعب آغاز شد و تاخیر خاصی در این رابطه نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در تمام شعب اخذ رای ناظران شورای نگهبان در کنار عوامل اجرایی حضور دارند و بر روند انتخابات نظارت می‌کنند؛ در هر شعبه ۳ یا ۴ ناظر داریم.

دکتر طحان‌نظیف تاکید کرد: فرآیند رای‌گیری با حضور عوامل اجرایی و ناظران انجام می‌شود؛ چنانچه عوامل نظارتی حضور نداشته باشند، رای‌گیری انجام نمی‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین اعلام کرد: نمایندگان نامزدها در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات و همچنین شعب اخذ رای حضور دارند؛ همه چیز روشن و شفاف است و ناظران شورای نگهبان نیز افرادی آموزش‌دیده هستند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه تاکید کرد: ما در شورای نگهبان صیانت از آرای مردم را به عنوان حق‌الناس وظیفه خود می‌دانیم. عزیزان ما در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات گزارش‌های مختلفی را که از طرف مردم دریافت می‌کنند، پیگیری می‌کنند. این گزارش‌ها از طریق سامانه مردم ناظر به ما ارسال می‌شود و اعضای ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات تا حصول نتیجه این گزارشات را پیگیری می‌کنند.

وی این نکته را هم متذکر شد که برابر قانون نظارت بر فرآیند انتخابات منحصراً در اختیار شورای نگهبان است و هیچ نهاد دیگری حق نظارت بر انتخابات ندارد؛ اگر سامانه‌های دیگری به جز سامانه مردم ناظر برای اعلام و پیگیری تخلفات معرفی شده از نظر ما هیچ اعتباری ندارد.

دکتر طحان‌نظیف بیان داشت: به فضل خدا از ابتدای صبح تاکنون با مورد خاصی در فرآیند رای‌گیری مواجه نبودیم و امیدواریم که تا پایان رای‌گیری به همین صورت باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه براساس گزارشات پیش‌بینی می‌کنید آیا مشارکت افزایش یابد، عنوان کرد: شواهد میدانی حاکی از این است که حضور مردم تا این لحظه نسبت به هفته گذشته مقداری بیشتر بوده اما نمی‌توان تا پیش از پایان فرآیند رای‌گیری نسبت میزان مشارکت اظهارنظر کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان از مردم و نمایندگان نامزدها خواست تا گزارش‌های خود را به صورت مستند برای شورای نگهبان ارسال کنند تا قابلیت پیگیری داشته باشد.

خبرنگار: یوسف شعبانعلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha