دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ |۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 8, 2024
عبدالعالی

حوزه/ مدیر کل سابق فنی حرفه‌ای و کار و دانش آموزش و پرورش از ایجاد بیش از ۱۸۰۰ هنرستان جدید در طول برنامه هفتم خبرداد و گفت: باید دانش آموزان با ضرورت‌های آموزش فنی حرفه‌ای و مهارتی آشنا شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، شبکه خبر در برنامه گفتگوی ویژه خبری برای بررسی موضوع تناسب رشته‌های دبیرستانی یا هنرستانی با نیاز جامعه میزبان آقای مصطفی آذرکیش ، مدیر کل سابق فنی حرفه‌ای و کار و دانش آموزش و پرورش و عبدالعالی ، کارشناس آموزش و پرورش بود.

مشروح گفتگو به شرح زیر است:

مقدمه مجری: یکی از نقاط عطف در زندگی هر دانش آموزی انتخاب رشته و البته تعیین مسیر تحصیلی و شغلی آینده است، حالا زمان انتخاب رشته حدود یک میلیون دانش آموز پایه دهم فرا رسیده، دانش آموزانی که باید از الان به فکر آینده شغلی خودشان باشند و اگر در انتخاب رشته اشتباه کنند ممکن است دیگر نتوانند فرصتی برای جبران آن پیدا کنند. در برنامه امشب گفتگوی ویژه به بررسی انتخاب رشته و موضوعاتی که در این حوزه و موضوع مطرح هست می‌پردازیم.

دریافت فرم هدایت تحصیلی از دوشنبه و سه‌شنبه

سوال: آقای آذرکیش ، ۳۹ درصد دانش آموزان دبیرستانی تحصیل می‌کنند در کاردانش و فنی حرفه‌ای و ۶۱ درصد در رشته‌های نظری، چرا؟

آذرکیش: ۳۹ درصد از دانش آموزان در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش هستند. امروز ظاهرا برگه تحصیلی دانش آموزان صادر شد و ظاهرا آن طور که به من اطلاع دادند دوستان ما در اداره کل مشاوره و امور تربیتی در این هفته تعدادی از هنرستان‌ها و از روزهای بعد هم، فردا تعدادی از استان‌ها و از پس فردا تمام دوستان ما در استان‌ها و خانواده‌ها می‌توانند فرم هدایت تحصیلی را دریافت کنند .

آگاهی خانواده‌ها از سودمندی‌های آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی

سوال: یعنی چرا رشته‌های نظری اقبال و استقبال بیشتری دارند؟

آذرکیش: باید چند وجهی ببینیم یک بخش از آن برمی گردد به زیرساخت‌های فرهنگی ما، تب مدرک گرایی در کشور ما به شدت بالا است و جاذبه‌هایی که برای رشته‌ها در شاخه نظری هست بعضا بیشتر بولد می‌شود در صورتی که عملا در بیش از ۷ هزار هنرستان و بیش از ۲۰۰ رشته آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش، شما این امکان را می‌بینید و افراد فارغ التحصیلان زیادی را می‌بینید که آمدند و موفق بودند در اشتغال، در کسب و کار، در شغل شان، بخش اول بحث تب مدرک گرایی که عرض کردم، عدم اطلاعات کافی که بعضا در جامعه نسبت به سودمندی‌های آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی هست.

ایجاد بیش از ۱۸۰۰ هنرستان جدید در طول برنامه هفتم

سوال: این اطلاعات را چه کسی باید بدهد آموزش و پرورش باید بدهد؟ خانواده‌ها بدهند؟ رسانه‌ها بدهند؟ چه کسی باید بدهد؟

آذرکیش: الان تقریبا دستگاه‌های متولی فرهنگ کشور ما همه مسئولند که ما بیاییم جایگاه و ارزش کار را و تلاش را و کسب و کار حلال را به دانش آموزان مان و به مردم مان منتقل کنیم، بخشی از آن برمی گردد به زیرساخت‌های فرهنگی، بخشی از آن هم برمی گردد به کمبود و یا نبود امکانات از جمله تجهیزات، نیروی انسانی، قرار است در طول برنامه هفتم بیش از ۱۸۰۰ هنرستان جدید ایجاد بشود که هزار هنرستان ساخته و ۸۰۰ هنرستان تغییر کاربری هست، به نظر من یکی از روش‌هایی که ما می‌توانیم بهتر از قبل گرایش به سمت هنرستان‌ها را داشته باشیم، ضرورت‌های آموزش فنی حرفه‌ای و مهارتی را در ۴ حوزه ضرورت فرهنگی، ضرورت اجتماعی، ضرورت اقتصادی و ضرورت تکنولوژی به دانش آموز بشناسانیم انشاالله.

سوال: آقای دکتر عبدالعلی اشاره شد به ۳-۴ مورد از مواردی که باعث می‌شود بیشتر بروند سراغ رشته‌های نظری تا فنی و حرفه‌ای، نظر شما را هم بگیرم.

عبدالعالی: حضرت ابراهیم (ع) وقتی از ملت سوال کرد چرا بت می‌پرستید؟ چه جواب دادند؟ گفتند آقا بابای ما بت می‌پرستید و پدربزرگ ما بت می‌پرسیدند، زمان من و شما چه می‌گفتند راجع به رشته‌های هنرستان؟ آن زمان که اصلا کار و دانش وجود نداشت؟ به غلط می‌گفتند ببین تجربی قبول نمی‌شوی و ریاضی هم قبول نمی‌شوی، چه کار کنم برو فنی حرفه‌ای و برو هنرستان، این نگاه به غایت غلط نسل به نسل ادامه پیدا کرد و همه کمک کردیم به تثبیت این نگاه غلط.

سوال: یعنی الان هم اعتقادات خانواده‌ها خیلی نقش شان مهم است در سوق دادن دانش آموزان؟

عبدالعالی: خیلی نقش شان مهم است، بله، من یک عدد به شما عرض کنم، حدوا آقای مهندس آذرکیش چند نفر در این سال‌ها دارند کنکور تجربی می‌دهند؟

آذرکیش: حدود ۶۵۰ هزار نفر ...

عبدالعالی: حالا ۵۰ هزار تای آن را کنار می‌گذارم، می‌خواهم عدد ساده باشد می‌گوییم ۶۰۰ هزار تا، بچه‌هایی که می‌روند رشته تجربی برای چه رشته‌هایی حدودا می‌روند؟

سوال: بله می‌روند رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی.

عبدالعالی: همین را نگه داریم، مجموع قبولی‌های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی سراسری و آزاد همه این‌ها روی هم، حدود ۶ هزار تا است، حالا شما یک خط کسری در نظر بگیرید در صورت آن بنویسید ۶ هزار و در مخرج آن بنویسید ۶۰۰ هزار می‌شود یک به صد، یعنی مامان باباها شماها بچه هایتان را دارید می‌فرستید به یک رقابتی که ۹۹ تا می‌بازند، یک نفر برنده می‌شود این فضا را چه کسی باید درست کند؟ باید نظام آموزشی درست کند، چرا نمی‌کند؟ چون هزار تا مشکل دارد و این هم یک مشکل دیگر آن.

استعدادیابی از دبستان

سوال: فضایی را که دارید می‌گویید فقط نظام آموزشی درست کند یا نه؟ خود خانواده‌ها هم مهم هستند.

من تشویق می‌کنم فرزندم را برود سراغ رشته تجربی در رشته ریاضی تحصیل کند و نرود سراغ فنی و حرفه‌ای،

عبدالعالی: بالاخره شما یک پسماند ذهنی دارید دیگر، اگر نظام آموزشی ما از دبستان استعدادیابی را شروع کند، به بچه‌ها بگویند که مثلا تو دخترم، پسرم چقدر در کار مهارت، در دست ورزی، در کار فکری، در کار هنری، در این کارها قوی هستی نه این که الان فردا به قول آقای مهندس، الان انتخاب رشته شروع می‌شود که بچه‌ها بروند نظری یا بروند هنرستان، تازه موضوع داغ می‌شود یک گفتگوی یک ربع، بیست دقیقه و نیم ساعته‌ای ما می‌کنیم مدرسه‌ها هم حرف می‌زنند اصلا نگاه کنید مبنا چیست؟ اگر نمره تو از این کمتر بشود، نمی‌توانی بروی تجربی، ذاتا غلط است، یعنی اگر تو از یک حدی نمره ات پایین‌تر باشد نمی‌توانی. می‌دانید یعنی در پس ذهن تصمیم گیران، یک خالی بندی‌هایی می‌کنند، مهم است، باید فلان شود، ولی در پس ذهن شان این است که تو قوی بشوی می‌روی تجربی و می‌روی ریاضی و نشد می‌روی انسانی و معارف و نشد می‌روی کار و دانش ...

سوال: پس یک چیزهایی باید اصلاح شود.

عبدالعالی: حتما همین طور است

سوال: یک عدم توازنی بین دانش اموزان نظری، دانش آموزان کار و دانش و فنی حرفه‌ای وجود دارد این توازن چطور ایجاد شود؟ حالا علاقمندی وجود دارد و ساز و کارها باید اصلاح شود.

آذرکیش: در برنامه درسی ملی، در نظام سند تحول بنیادین الان برآیندی از علاقه، استعداد، نیاز جامعه و امکان اجرا، یعنی ۴ مولفه تاثیرگذار در هدایت تحصیلی باعث می‌شود که دانش آموزان ما انتخاب بکنند، متاسفانه آن زیرساخت فرهنگی که من اشاره کردم به آن، ناظر بر این است که آقای دکتر فرمودند، ضعیف و قوی بودن بچه هایمان را به عملکرد تحصیلی شان می‌بینیم، اگر تجربی، اگر ریاضی، اگر علوم تجربی یا ریاضی یا درسی زیر ۱۰ باشد این دانش آموز را در نگاه عام ممکن است ضعیف حساب بکنیم و دانش آموزی که دارای نمرات برتر است قوی

ضرورت توازن بین رشته‌ای و بین شاخه‌ای در دوره متوسطه

در صورتیکه در دنیا ملاک استعداد برتر، هوش چندگانه است، ما توجه به هوش‌های مختلف دانش آموز. یکی در هوش کلامی قوی است، یکی در هوش تربیت گرا قوی است، یکی در هوش بدنی و حرکتی قوی است، همین‌هایی که کشتی گیر هستند همین‌هایی که در ورزش هستند، در موسیقی هستند، در صنعت هستند، این‌ها وقتی نگاه می‌کنیم، دارای پایه هوش چندگانه خودشان هستند و تقویت می‌شوند و قوی می‌شوند، برای توازن در آن ما نیاز داریم اولا که باید، یعنی توازن بین رشته‌ای و بین شاخه‌ای در دوره متوسطه، مرحله اول اصلاح قوانین ما به سمت این است که این توازن را انجام بدهیم، ...

سوال: شروع شده یا باید شروع بشود؟ ما برای آن فکری کردیم؟

آذرکیش: ما الان وقتی در آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی صحبت می‌کنیم ذینفعان اصلی آن بخش خصوصی اند، برای این که بخش خصوصی بیاید مشارکت بکند که الان هم در خود برنامه هفتم توسعه رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش و مبتنی بر آمایش سرزمین و آینده پژوهی و توسعه زیرساخت‌های کمی و کیفی، این یعنی چه؟ یعنی اگر آن توازنی می‌خواهیم انجام بدهیم به این‌ها باید حتما حتما پرداخته بشود.

سوال: درصد را به ما بگویید، چند درصد آن پرداخته شده؟ چند درصد آن اجرایی است ما کجاها را باید.

آذرکیش: الان نیاز ما وقتی که اعلام می‌شود ۱۸۰۰ هنرستان.

سوال:، چون الان که دارید می‌گویید علاقه، از خانواده که شروع کنیم پدر و مادر می‌گوید که برو رشته ریاضی بعدا اگر به موضوعات فنی علاقه داری، در کنار درس در آینده برو دنبال آن و.

آذرکیش: الان در قانون نظام جامع آموزش تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی خانواده‌ها ملاحظه بفرمایند و دقت داشته باشند در قانون نظام جامع آموزش تربیت فنی حرفه‌ای که سال ۹۶ در مجلس مصوب شد، شورای عالی آموزش تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی هم الان راه اندازی شده و دارد فعالیت می‌کند، ۸ تا سطح را برای سطوح صلاحیت حرفه‌ای بچه‌های ما در نظر گرفته، نیروی کار ساده، نیروی کار ماهر، کمک تکنسین، تکنسین، تکنسین ارشد، کارشناس حرفه‌ای، کارشناس ارشد حرفه‌ای و دکترای حرفه‌ای، یعنی بچه‌ای که وارد هنرستان می‌شود تا دکترای حرفه‌ای در مسیر درست خودش می‌تواند برود،

دستگاه‌های اجرایی متولی مهارت پای کار باشند

البته جای نگرانی نیست، این اطلاعات الان چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی مصوب شد در شورا با حضور ریاست محترم جمهور و ابلاغ شد و این چند سال اخیر هم این فرآیند در حال طی شدن هست، مهم این است که همه دستگاه‌های متولی فرهنگ، همه دستگاه‌های اجرایی متولی مهارت پای کار بیایند همانطور که تکالیف شده در برنامه هفتم و یا در سیاست‌های کلی اشتغال و سیاست‌های کلی سند تحول و سیاست‌های کلی مربوط به جمعیت.

سوال: اقای دکتر عبدالعالی می‌رسیم به آن چیزی که برنامه هفتم به ما تکلیف کرده یعنی آن درصد ۵۰ درصد دانش آموزان در فنی حرفه‌ای و کاردانش، یکسری زیرساخت‌ها می‌خواهد البته درصدها را از آقای دکتر آذرکیش نگرفتم .

عبدالعالی : آقای دکتر آذرکیش چه بگویند؟ چه درصدی همین طوری بگویند؟ الان مسئله و مشکل ریشه ای‌تر است و با این نگاهی که من و شما داریم راجع به آن گفتگو می‌کنیم مسئله حل نمی‌شود من از یک زاویه دیگر نگاه کنم.

سوال: آخر هر سال ما در مقطع انتخاب رشته یک چنین موضوعاتی را داریم بالاخره مسئولان و متولیان آسیب شناسی کردند حتما، ریشه یابی شده دیگر.

عبدالعالی: اصلا من یک سوال بپرسم بچه‌های ما در مدرسه درس می‌خوانند این سؤال خیلی مهمی است که چی بشود سؤال ساده‌ای دیگر برای چی بچه شما درس می‌خواند برای چی فرزندان بنده و شما درس می‌خواند برای اینکه در آینده شغل پیدا کند پس می‌خواهد دنبال شغل باشد الان بچه‌های دبستانی ما در هزار و چهارصد و سه مثلاً ده سال دیگه می‌شود هزار و چهارصد و سیزده، هزار و چهارصد و پانزده شغل ده و پانزده سال آینده با چیزی که ما الان داریم فکر می‌کنیم زمین تا آسمان فرق دارد بسیاری از شغل‌ها اصلاً وجود ندارد.

سوال: پس یعنی اعتقاد دارید که رشته‌ها حالا چه فنی حرفه‌ای، چه نظری تناسبی با بازار کار و نیاز جامعه ندارد؟

عبدالعالی: واضح است که ندارد یعنی اصلاً بسیاری از آن چیزهایی که بچه‌ها یاد می‌گیرند واقعاً به درد فردا نمی‌خورد آنچه که من پیشنهادم است مدتی هم هست در فضاهای مختلف عرض کردم این است که دیپلم ما باید به سن پانزده سالگی تبدیل شود یعنی دخترهای ما یا پسرهای ما پانزده سالگی دیپلم می‌گیرند از اینجا به بعد مسیر دیگر فرق می‌کند کسی دوست دارد به حوزه نظری و فضای دانشگاهی یک مسیر دارد، کسی که دوست دارده بگوید آقا من می‌خواهم بروم مثلاً فرض بکنیم در حوزه بازی، حوزه گیم، حوزه بازی سازی، حوزه طراحی وب، حوزه هوش مصنوعی که اگر فرصت بشود یکی دو دقیقه راجع بهش حرف بزنیم من یک جمله به شما بگویم به قول قدیمی‌ها هزار و چهارصد و ده دوستان عزیز مدرسه به مفهومی که امروز می‌گوییم وجود ندارد نه اینکه فرق می‌کند بابا من چند وقت پیش سر کلاس دانشگاه رفتم تو کلاس دیدم یه سوتی دادم یادم رفته سؤال امتحان طراحی کنم همان جا تیز بازی درآوردم گفتم بچه‌ها بنشینید ویدئو پروژکتور روشن کردم با هوش مصنوعی گفتم بچه‌ها از هوش مصنوعی سؤال کردم گفتم من اومدم می‌خواهم از بچه‌ها امتحان بگیرم درس من مدارهای الکتریکی است در این سطح از این موضوع اصلاً همه تعجب کرده بودند شما تصویر ذهنی تان این است که الان یک کسی که دارد این مطالبی که نمی‌دانم اورست چند متر است و پنبه کجا در می‌آید و و لگاریتم نمی‌دانم فلان چیه به هیچ درد هیچ بنی بشری تا آخر عمرش هم نمی‌خورد او آدم به درد بخورتری می‌شود و یا آن کسی که هوش مصنوعی یاد می‌گیرد پس بچه‌ها باید پانزده سالگی دیپلم بگیرند بعد بروند سراغ مهارت‌های متنوع

لزوم راه اندازی مدرسه تولید و مهارت

ما الان یک قشر بی نهایت مظلومی داریم معلمان خرید خدمت بعضی از اینها تو استان مثلاً سیستان و بلوچستان یک میلیون تومان حقوق ماهیانه شان است در حالی‌که تو همان سیستان و بلوچستان یک دختر و پسر سراغ دارم زیاد که یک مهارت بلد هست او دارد مثلاً روزی یک میلیون تومان درآمد کسب می‌کند یعنی ماهی نزدیک به سی میلیون تومان روزهای تعطیل را کنار بگذاریم یک خورده کمتر، یعنی ما باید برویم سراغ مفهومی به اسم مدرسه تولید، مدرسه مهارت، آلمان چرا در صنعت در تولید سرآمد کل اروپاست؟ چون شما اگر بگوییم مثلاً یک آقای مهندس آذر کیشی هست که متخصص مثلاً جوش زیر آب است با بیست سال سابقه یک علی عبدالعالی هم هست که با همان بیست سال سابقه فول پروفسور دانشگاه اینها از لحاظ جایگاه اجتماعی از لحاظ حقوق همه این‌ها یکسانند اگر ایشان بالاتر نباشد یعنی ما باید این را در عمل جا بیندازیم، بعضی وقت‌ها شعار می‌دهیم می‌گویی مدرک مهم نیست ولی هر کی می‌خواهد برود مجلس باید فوق لیسانس داشته باشد خوب کدام را باید باور بکنم این ور بوم تابستان اون ور بوم زمستان. اینها با هم جمع نمی‌شود یعنی باید این فضا جا بیفتد که اگر ما داریم بچه‌ها را برای دنیای خودشان به تعبیر حضرت امیر برای فردای خودشان نه گذشته خودمان تربیت می‌کنیم باید مواردی را یاد بگیرند که به درد دنیای فردا می‌خورد.

سوال: خوب این به روز رسانی حالا چه رشته‌ای چه محیطی چه محتوایی نساز دارد مثلاً اگر بخواهیم بچه‌ها را ببریم طبق قانون برنامه هفتم اون پنجاه درصد اتفاق بیفتد ما متناسب سازی کردیم با چه فضا چه تعداد هنرستان‌ها؟

آذرکیش: ببینید الان خوب ما آیین‌نامه‌ای در دولت مصوب شد که به بخشی از این‌ها پرداخته شد خوب باید زیرساخت هایش را هم آماده بشود تو برنامه هفتم عرض کردم وقتی گفته ما می‌خواهیم به این پنجاه درصد برسیم اونجا هم رشته‌های فنی حرفه‌ای و کار دانش را هم مبتنی بر آمایش سرزمین هم با توجه به توسعه زیرساخت‌های کمی و کیفی بهش اشاره کرده ناظر بر فرمایشی که حالا شما داشتید آقای دکتر عبدالعالی بهش اشاره کردند اگر ما می‌خواهیم به اون درصد برسیم ذی‌نفعان اصلی آموزش ما چه کسانی هستند بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی هستند اینها را باید بیاوریم وارد خود فرایند آموزش بکنیم هنرستان‌های جوار کارخانه یکی از ظرفیت‌هایی است که این کم امکان را ایجاد می‌کند از سال‌های قبل شروع شده الان هم دارد توسعه پیدا می‌کند هنرستان‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی یکی از ظرفیت‌ها است استفاده از ظرفیت خارج از آموزش و پرورش تحت عنوان برون سپاری آموزش‌های مهارتی بومی شده مدل‌های آلمان، استرالیا ... می‌تواند یکی از ظرفیت‌ها باشد، برنامه‌ریزی برای این است که از سی و نه درصد فعلی در سه پایه به حدود پنجاه درصد برسیم

توسعه نیروی انسانی، فضایی، تجهیزاتی

الزامات توسعه هنرستان‌ها چهار چیز است: نیروی انسانی، فضایی، تجهیزاتی و دیگری محتواست ما در هر چهار شاخص باید توسعه را ببینیم برنامه منسجمی را در برنامه هفتم بهش پرداخته شده یک ظرفیت قانونی هست که اشاره کرده بعد از ابلاغ قانون باید شش ماه بعد این سند آمایش و این سند ملی تنظیم و ارائه بشود در حال ما الان دانش آموزان ما در یکی از حساس‌ترین زمان انتخاب زندگی‌شان قرار دارند یکی از انتخاب‌ها انتخاب رشته تحصیلی است که انتخاب آینده شغلی‌شان است به درستی اشاره کردند دنیای الان دنیای هوش مصنوعی است دنیای بر بستر دیجیتال است شما الی ماشاءالله میلیون‌ها شغل است که اتوماسیون سازی می‌شود یعنی به سمت اتوماسیون سازی میرود و ما باید بچه‌ها را برای چالش‌های آینده آماده بکنیم من یک اشاره‌ای بکنم که الان یک سامانه پانزده هفتاد هست که خوب اگر خانواده‌ها خواستند برای اینکه اطلاعات بهتری داشته باشند از هشت صبح تا هشت شب ظاهرا امکان پاسخگویی دارند یک سری محتواها در خود سامانه مربوط به هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزان لحاظ شده که می‌توانند بهش به نوعی مراجعه بکنند.

عبدالعالی: من یک سوال بکنم الان مردم ما رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش اینها را بخواهند ببیند چه چیزهایی هست، چون بعضی هایش فوق‌العاده جذاب است من بلد نیستم کجا باید ببینند؟

آذرکیش: ببینید مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی در سراسر کشورها ...

عبدالعالی: غیرحضوری اش چه طوری است؟

آذرکیش: غیر حضوری هم الان هم مراجعه بکنند خود بچه‌های دوره متوسطه اول پایه نهم اینجوری هم که من امروز از بچه‌های خود وزارت آموزش و پرورش هم پرسیدم از اداره کل مشاوره و امور تربیتی و دوستان ما در معاونت متوسطه در پنل مربوط به خودشون فیلم‌ها و اطلاعات و رشته‌ها را هم گذاشتند

موفقیت فارع التحصیلان هنرستان در کسب و کار

ضمن اینکه در خود وزارت آموزش و پرورش شما وقتی وارد سایت دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش می‌شوید یک لینکی از معرفی رشته‌ها است در آن معرفی رشته‌ها هم خود رشته توضیح داده شده هم آینده شغلی و هم آینده تحصیلی شان به نوعی به قدر کفایت بهش پرداخته شده ضمن اینکه همه هنرستان‌های ما من جا دارد واقعاً از همه فرهنگیان تشکر بکنیم همه معلمین عزیز و همه کادر اداری آموزشی به ویژه در هنرستان‌ها که علیرغم تنگناهایی که در حوزه تجهیزات و نیروی انسانی و منابع مالی هست انصافاً به درستی اشاره کردند خروجی‌های هنرستان، موفقیت‌های بسیار خوبی دارند چه در کسب و کار چه در حوزه آموزش.

سوال: آقای عبدالعالی الان دانش آموز می‌خواهد انتخاب رشته کند یک علاقه مندی دارد خانواده یک چیزی بهش می‌گوید فضای آموزشی یک طور هدایتش می‌کند آقای آذرکیش اشاره کردند میرود سراغ مواجهه با چالش‌های مهم زندگی‌اش بر اساس این انتخاب رشته چه چیزهایی را در نظر بگیرد؟

عبدالعالی: ببینید به نظر من یک ذره شفاف بگوییم پدرها و مادرها باید متوجه آن سکانس فیلم آژانس شیشه‌ای بود رضا کیانیان می‌گفت که مربی دهه ات گذشته یک همچنین چیزی میگفت، دهه ماها من الان پنجاه ساله ام شده گذشته ببینیند من با پسر متوسط یکی چند روز پیش حرف می‌زدم او اشاره می‌کرد به یک جایزه بزرگی در یکی از کشورهای همسایه من حالا مثلاً حالا اسم نمی‌برم ولی کشور همسایه است مربوط به چی است جایزه بزرگ حوزه بازی و گیم است عدد حدود شصت میلیون دلار شما شصت میلیون دلار را ضرب در شصت هزار تومان بکنی می‌شود بیش از سه هزار میلیارد تومان جایزه این است، اما در نگاه سنتی غلط ما این است که دخترم پسرم سراغ بازی نرو برو به درست برس بابا دنیای آینده دنیای بازی است آموزش با بازی است نمی‌دانم زندگی با بازی است سیاست با گریمی فیکیشن است

توجه ویژه به هوش مصنوعی در آموزش و پرورش

ما باید این را بفهمیم دهه ما دوره ما گذشته و اگر یک بچه‌ای می‌گوید من دوست دارم بروم تو حوزه گیم خیلی باید خوشحال بشیویم نگوییم دندونپزشکی و مهندسی عمران را ول کردی. بابا دیگر مهندسی عمران نداریم در آینده بسیار نزدیک پرینترهای سه بعدی ساختمان می‌سازند، نقش مهندس عمران سنتی، آقای مهندس تو آلمان شخصاً این را دوره دیدند و متوجه عرض من هستند به هر حال باید ساختار حاکمیت آموزشی ما و مهم‌تر از اون پدر مادران ما، باید متوجه بشویم که بچه‌هایمان را داریم برای فردایی آماده می‌کنیم که توش معادلات متفاوت است آقای دکتر پزشکیان به نظر من حتماً باید وزیر آموزش پرورشی بیاورند که کلمه هوش مصنوعی رافقط به زبان جاری نمی‌کند او می‌داند یعنی چی، اون میداند که دنیای فردا مفهومش چی هست، اون میداند که معلم باید در تربیت معلم دوره هوش مصنوعی ببیند در دوبی یک اصطلاحی دارند که معلم‌ها مثلاً یک سال آینده دو هزار و بیست و پنج یعنی طرف باید از لحاظ هوش مصنوعی به یک درجه حداقلی برسد دنیای فردا با آنچه که ما فکر می‌کنیم به شدت متفاوت است تعداد زیادی از شغل‌هایی که داریم راجع بهش صحبت می‌کنیم ممکن است دیگر خانم امامی با این مدلی که می‌آیند حرف می‌زنند علی عبدالعلی ممکن است همه اینها. رفتیم تو فکر خدا وکیلی همه اینها را جایش هوش مصنوعی خواهد گرفت و اگر یک کسی بلد است کد بزند، طراحی وب بکند، بلد است کار روبوتیک بکند اون حتماً موفق‌تر است من آخرین جمله رو عرض کنم توصیه‌ام به دختر پسرهای خوبی که به رشته‌های نظری علاقه‌مند هستند اکیداً این است که اگر در خودشان توانایی در رشته ریاضی می‌دانند دنیای فردا دنیای مهندسی‌های از جنسی است که به هوش مصنوعی برمی‌گردد دنیای بییو الکترومغناطیس شما می‌دانی ما ده سال بعد یک همچین چیزی دیگر نداریم ما موبایل به این مفهوم وجود ندارد شما در وان حمام هستید روی همین پوست دستتان تصویر کسی که می‌خواهید صحبت بکنید می‌آید و با انگشتتان رویش می‌زنید حالا توی این دنیا داری به مثلاً فکر پنجاه سال سی سال چهل سال قبل فکر می‌کنی لذا باید واقعاً متفاوت نگاه کرد.

مهارت ، پیشران کلیدی رفاه فردی و رشد اقتصادی

سوال: آقای آذرکیش بعضی‌ها مردد هستند بین نظری رشته‌های نظری رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش توصیه شما به آن ها؟

آذرکیش: سودمندی‌های آموزش‌های فنی حرفه‌ای مهارتی در حوزه‌ای که معیشت است اصلاً کلاً خود افرادی که مهارت دارند تامین شود خوب کاملاً مشخص است و ثابت شده است یافته‌های پژوهشی زیادی این را تایید می‌کند مهارت در دنیا پیشران کلیدی رفاه فردی و رشد اقتصادی است یعنی هیچ مهارتی نیست دور ریختنی باشد دانش آموزانی که بیس مهارت در ذهنشان هست می‌توانند در دنیای آینده که دنیا هوش مصنوعی است دنیایی بر بستر دیجیتال هست موفق باشند بین آنهایی که الان فرمودید مردد هستند بین اینها می‌خواهند انتخاب کنند اولویت اول به ارتقا سطح آگاهی ایشان نسبت به مجموعه رشته‌هایی که در آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش است و شاخه نظری که عموماً الان شاید در شاخه نظری اطلاعات خانواده‌ها بیشتر باشد در این حوزه نیاز به تکمیل اطلاعات داشته باشند مراجعه بکنند به مراکزی که هست الان هم خود در پنلی که مربوط به کارنامه توانایی و رغبت هست یک دو سه صفحه‌ای یا چهار صفحه‌ای اونجا هم یک توضیحاتی برای دانش‌آموزان داده شد علاقه شان، استعدادشان آمدند در آن آزمون استعداد و رغبت این ر ا پیدا کردند فرم هدایت تحصیلی که به بچه‌ها داده می‌شود به نظر من اون توضیحی که در پایین صفحه اش هم نوشته حتماً خانواده‌ها بهش توجه بکنند.

سوال: الان با توضیحاتی که آقای دکتر عبدالعلی رشته‌های نظری بازار کار بهتر و بیشتری دارند یا فنی حرفه‌ای و کاردانش؟

آذرکیش: الان آنچه که خروجی هنرستان هاست و موفقیت‌شان در بازار خیلی بیشتر است در حوزه تجربی آقای دکتر بهش کاملاً اشاره کردند که ما چه تعداد از افرادی که داوطلب در این شاخه هستند برمیگردند و من یکی از تکالیفی که الان بر وزارت آموزش پرورش و دستگاهی هاست بازار مجازی و غیر مجازی و حقیقی را برای تربیت نوجوان کار آفرین جزو تکالیف است بعدش هم به نوعی سند اصلی بهش است در هر حال من پیشنهادم این است که همه سامانه‌هایی که در اختیار هست همان هنرستان‌ها به ویژه می‌توانند مشاوره‌های خوبی بدهند و هم مراکز مشاوره.

سوال: آقای عبدالعالی نکته‌ای دارید؟

عبدالعالی: من می‌گویم دختری که در طراحی لباس توانمند است شک نکند که از هر شغل دیگه‌ای بهتر است به عنوان مثال در پاسخ به این سؤال که کدوم یکی از این‌ها بهتر است می گویم هر کدام که بچه‌ها علاقه بیشتری دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha