شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
کد خبر: 1169347
۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸
خانواده در کربلا

حوزه/ پژوهشگر حوزوی به بیان اهمیت و دلایل حضور خانواده در کربلا و واقعه عاشورا پرداخت.

زهرا مهرجویی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: اسلام نسبت به نهاد خانواده نگاهی فراتر از باورهای دیگر ادیان و فرق دارد تا جایی که آن را محبوب‌ترین بنیان معرفی می‌کند. (رسول خدا صلی‌الله علیه و آله: ما بُنِی فی الإسلامِ بِناءٌ أحَبَّ إلی اللّه عزّ و جلّ ، و أعَزَّ مِنَ التَّزویجِ. بحار الانوار ج۴۰ ص۲۲۲)

وی تصریح کرد: دراصطلاح خانواده یک واحد اجتماعی اولیه متشکل از همسر و فرزندان است؛ اما با نگاهی گسترده‌تر می‌توان افراد بیشتری را در آن گنجاند و دامنه تعریف را تا آنجا که خواهران، برادران و .... را هم شامل شود بازتر نمود.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برای پرداختن به خانواده در بستر عاشورا و کربلا باید سفری به سال ۶۰ و ۶۱ هجری، هم‌زمان با حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سوی مکه، داشت، اظهار کرد: مبحث خانواده و همراه شدن زنان و کودکان با امام حسین (ع) در این سفر، جزء موضوعات مهم تاریخ عاشورا است که پژوهشگران متعددی به آن پرداختند و هرکدام دلایلی را برای این معیت بیان کردند.

وی گفت: دلیل امام حسین (ع) هر چه بود، نشان دهنده اهمیت خانواده و جایگاه ویژه‌ای آن در نزد ایشان است و اینکه کفه دلیل حضورشان بر عدم آن سنگین‌تر است. چه آنجا که اگر حاکمیت تصمیم می‌گرفت از آنان به عنوان اهرم فشار استفاده کرده برای تسلیم ساختن امام حسین علیه السلام و چه آنجا که باید پس از شهادت به تبلیغ و آشکار سازی جنایات بنی امیه می‌پرداختند.

مهرجویی بیان کرد: در اینجا سعی داریم در چهارچوب متفاوتی به موضوع خانواده در عاشورا بپردازیم و با تکیه بر مصادیق تاریخی از آن حادثه، به ویژگی‌های سازنده و پسندیده یک خانواده مسلمانان اشاراتی داشته باشیم، آن هم خانواده‌ای که منتسب به خاندان وحی است.

همراهی و همدلی

وی گفت: بارزترین ویژگی یک خانواده نمونه و مسلمان، همدلی و همراهی اعضای خانواده با یکدیگر است. آنجا که در شادی، همگان شادند و در غم و اندوه همگان محزون و اندوهگین. در واقعه عاشورا مثال‌های متعددی برای این همدلی و همراهی می‌توان ذکر کرد؛ مانند همراهی جوانان و مردان بنی هاشم با امام حسین (ع) حتی پس از برداشتن بیعت، همدلی حضرت زینب (س) با امام سجاد (ع)، همدلی حضرت زینب (س) با زنان و کودکان درست در همان زمانی که خود داغدار و عزادار عزیزان خویش بوده است.

صبر و تواصی به آن

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: صبر یکی از شاه کلیدهای موفقیت در حوادث ناگوار و عبور از سختی‌ها و مصائب است و تا آنجا اهمیت دارد که قرآن کریم در آیه ۳ سوره نصر به تواصی حق سفارش می‌کند تواصی به صبر را هم از قلم نمی‌اندازد.

وی ادامه داد: صبر یکی از شاخصه های اساسی حادثه عاشورا است که می‌توان بی نهایت برای آن مثال آورد از جمله دعوت امام حسین (ع) از حضرت زینب (س) به صبوری، بی‌تابی عبدالله بن الحسن (ع) بر روی بدن امام حسین (ع) و دعوت وی به صبوری کردن در گودال قتلگاه، تسلی دخترکان توسط حضرت زینب (س).

احترام متقابل

این پژوهشگر با بیان اینکه احترام اعضای خانواده نسبت به یکدیگر نشانگر رشد فرهنگی آن خانواده به شمار می رود، اظهار کرد: مصادیق احترام خانواده عاشورایی بی شمار است و بارزترین آن در رفتار حضرت عباس (ع) تبلور یافته است، آنجا که خود پایین تر از امام خویش که فرزند فاطمه (س) می داند هرچند هرد و زاده علی بن ابی طالب (ع) باشند.

وی ادامه داد: احترام به خواسته برادر در زمانی که برای کودکان آب طلب نمود، احترام در گفتار که برادر را تنها در دقایق پایانی با کلماتی هیر سید و سرور مورد خطاب قرار داد، احترام به خواسته برادر وقتی از حضرت زینب (س) خواسته شد تا به خیمه ها باز گردد.

گذشت و ایثار

مهرجویی در رابطه با گذشت و ایثار در روز عاشورا گفت: تمام صحنه جنگ تجلی گاه ایثار است؛ زینبی که داغدار دو پسر خویش باشد اما از خیمه بیرون می آید تا مبادا برادر از دیدن وی شرمنده شود؛ مادری که شیر خواره اش را می دهد اما سراغ او را بازگشت نمی گیرد، ایثاری که غروب عاشورا سبب شد تا کودکان از نوشیدن آب امتناع کنند و....

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha