پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ |۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 11, 2024
رمضانی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه «مقام محمود» هدفی والا در زیارت عاشورا است، به تبیین ویژگی‌های این مقام و الگوگیری از پیامبر اکرم(ص) پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از رشت، استاد رضا رمضانی، امروز چهارشنبه، ۲۰ تیر ۱۴۰۳ در مراسم عزاداری که در حرم مطهر حضرت فاطمه اخری(س) خواهر امام رضا علیه‌السلام در رشت برگزار شد، با اشاره به اینکه زیارت عاشورا از ادعیه‌ای است که باید مقدمات تحقق آن فراهم شود، اظهار کرد: باید به کلماتی که در زیارت عاشورا بر زبان ما جاری می‌شود، خیلی دقت کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه صرفا ذکر الفاظ در خواندن دعا کافی نیست بلکه باید معانی کلمات را محقق کنیم، افزود: اینکه در دعا می‌خوانیم، هر فقیری را غنی کن و هر برهنه‌ای را بپوشان؛ باید تلاش کنیم که مقدمات این مهم فراهم شود.

وی اضافه کرد: در زیارت عاشورا از خدا می‌خواهیم که ما را به واسطه معرفت اهل بیت(ع) به کرامت برساند. همچنین از خداوند خواستاریم تا به ما روزی بدهد که از دشمنان اهل بیت(ع) یعنی دشمنان عدالت، معنویت و انسانیت، برائت بجوییم.

فقدان اخلاق و صداقت در نظام‌های غربی

استاد رمضانی با اشاره به اینکه همراهی و هماهنگی صداقت و سیاست در نظام غربی بی‌ معناست، گفت: همچنین در نظام غربی، نگاه اخروی به عدالت و کرامت وجود ندارد. اخلاق و سیاست هم در نظام غربی معنایی ندارد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: مجریان نگاه ماکیاولی، هیچ نگاهی به اخلاق و سیاست و یا اخلاق رسانه‌ای ندارند.

وی با اشاره به اینکه قدم صدق در معرفت‌های وحیانی معنا پیدا می‌کند، افزود: نگاه غرب به کرامت و عدالت، نگاه سطحی، رفاه طلبانه دنیاگرایی است. در نظام‌های غربی، دین اصلا هیچ جایگاهی ندارد.

استاد رمضانی در ادامه به نظام‌های لائیک و سکولار اشاره کرد و گفت: فرق نظام‌های لائیک و سکولار این است که در نظام‌های لائیک، دین را انکار می‌کنند ولی در نظام‌های سکولار اجازه نمی‌دهند دین و مفاهیم دینی در عرصه اجتماعی حضور پیدا کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اظهار کرد: با زیارت عاشورا از خود و جامعه تحلیل درستی پیدا می‌کنیم، کسی که زیارت عاشورا می‌خواند ادعاهای بزرگی دارد که باید برای آنها دلیل داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه در غرب برای دفاع از حقوق حیوانات کتاب‌های زیادی نوشته شده است ولی از سوی دیگر برای کودکان و زنانی که در غزه به شهادت رسیدند، ساکت هستند.

پیامبر اکرم(ص)؛ الگوی معرفت، معنویت و عدالت است

استاد رمضانی اظهار کرد: برخی افراد فکر می‌کنند از بقیه بیشتر می‌فهمند و بالاتر هستند. این یک خطر است چون انسان دچار توهم می‌شود و بعدا برای خودش اجتهاد می‌کند و در برابر امامش می‌ایستد و حتی امام را نصیحت می‌کند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به عبارت «وَاَنْ یُثَبِّتَ لی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِی الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ» اشاره و تاکید کرد: برای رسیدن به قدم صدق باید دو گام برداریم، ابتدا نگاه‌مان را عوض کنیم و سپس بر اساس این نگاه اقدام کنیم.

وی در بخش دیگر سخنانش، به فراز «وَ اَسَئلهُ اَن یُبَلغَنیَ المَقامَ الَمحمودَ لَکُمُ عِنْدَ اللهِ وَ اَنْ یَرزُقَنی طَلَبَ ثاری مَعَ اِمامٍ هُدی ظاهِرٍ ناطِقٍ بالحَقِ مِنْکُمْ وَ اَسئلُ اللهَ بِحَقِکُمْ» در زیارت عاشورا اشاره کرد و گفت: ما در این فراز از خداوند می‌خواهیم تا به ما مقام محمود عنایت کند.

استاد رمضانی با اشاره به اینکه مقام محمود، مقامی است که خداوند به پیامبرش داده است و در مفهومی به معنای شفاعت و دستگیری کردن در دنیا و آخرت است، افزود: پیامبر اکرم(ص) در معرفت، معنویت و عدالت الگو است. مرجعیت علمی، مرجعیت معنوی و مرجعیت سیاسی برای پیامبر(ص) است.

امام حسین(ع)؛ فداکارترین الگوی بشریت

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه تنها کسی که باید مورد سپاس باشد، پروردگار است ولی کسانی که خود را منطبق با حضرت حق کرده‌اند نیز دارای صفت محمود می‌شوند، گفت: همه رفتار پیامبر(ص) الگو بوده و سپاس و درود به همراه دارد. مقام محمود، یعنی مقامی که شخص مورد حمد و ستایش قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اگر خدا ولی ما باشد، مسیر ما روشن و نورانی می‌شود، تاکید کرد: اگر غیر این باشد، هم خود و هم اطراف‌مان تاریک خواهد شد. امام(ع) در هر جا حضور داشته باشد، در دنیا و آخرت اثرگذار، نورانی و بابرکت است.

استاد رمضانی به واقعه عاشورا و حماسه‌سازی ابا عبدالله الحسین(ع) اشاره و تصریح کرد: امام حسین(ع) همه چیز خود از جمله خانواده و فرزندانش را در راه خداوند فدا کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha