دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ |۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 8, 2024
زنان در کربلا

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران با تاکید بر اینکه زنان و دختران راویان کربلا هستند، گفت: اسرا خبرنگاران و پیام رسان‌هایی بودند که نگذاشتند تاریخ تحریف شود و نقاب از چهره دروغ گویان به مرور برداشتند و این یکی از رازهایی بود که امام حسین علیه السلام خانواده‌هایی که داوطلب بودند را با خود همراه کرد.

معصومه ظهیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت فرا رسیدن دهه اول محرم و ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و گرامیداشت یاد شهدای کربلا عنوان کرد: کربلا و واقعه عاشورا دارای ابعاد مختلف جریان حکومتی، واقعه عاشورا که در کمتر از یک روز اتفاق افتاد، وقایعی که قبل از ورود به جنگ تحمیلی کربلا رخ داد و آثار پس از واقعه است.

وی افزود: واقعه کربلا از عهدشکنی هایی که توسط حکومت غاصب وقت اتفاق افتاد، شروع شد. معاویه بن ابوسفیان در صلح نامه با امام مجتبی (ع) شرط کرده بود که جانشین معرفی نکند و مقید به احکام دینی و آداب اسلام باشد؛ اما عهدشکنی او سبب شد که یزید جانشین معاویه شود. یزیدی که متجاهر به فسق بود و با احکام اسلام مقابله می کرد به طوری که به کنیزش می‌گوید جام شراب مرا پر کن و اگر به دین احمد (پیامبر اسلام) شراب حرام است به دین دیگری این جام را پر کن.

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: در چنین شرایطی امام حسین (ع) با گروهی از زنان، مردان و روسای قبائل مواجه می‌شود که او را به ایجاد وحدت برای فرهنگ اسلام و توراثی که پیامبر باقی گذاشته است دعوا می‌کنند و امام حسین علیه السلام به عنوان امام جامعه که ادامه دهنده مسیر نبوت پیامبر اسلام (ص) هستند به این دعوت پاسخ می‌دهند و تصمیم می‌گیرند بعد از حج به کوفه بروند و یک تشکل فرهنگی را برای اقامه حق و ایجاد بستر حاکمیت تشکیل بدهند.

امام حسین (ع) به قصد جنگ نرفت

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امام حسین علیه السلام در ابتدا قصد جنگ نداشتند و عازم یک سفر طولانی بودند خانواده شان را همراه خود بردند.

چه کسانی داوطلب شدند؟

ظهیری اضافه کرد: در این مسیر عده‌ای به صورت داوطلبانه همراه با امام حسین علیه السلام حرکت کردند برای مثال حضرت زینب سلام الله علیها زندگی مستقلی همراه همسر و فرزندانشان دارند؛ اما داوطلبانه همراه امام حسین علیه السلام حرکت می‌کنند. در ابتدا حضرت زینب سلام الله علیها به تنهایی با امام حسین علیه السلام همراه می‌شوند و فرزندانشان حضور ندارند اما در یکی از منزلگاه هایی که توقف می‌کنند فرزندان حضرت زینب سلام الله علیها به این کاروان می‌پیوندند.

همدلی خانواده

وی اظهار کرد: یاری گری، همراهی، و همدلی از نشانه‌های خانواده هایی است که با مهر اهل بیت علیهم السلام «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ» شکل گرفتند؛ زیرا خانواده هایی نیز بودند که نیامدند و حتی به امام حسین علیه السلام توصیه کردند که نرود زیرا مشخص نبود همه افرادی که نامه نوشتند وفادار بمانند.

استاد حوزه علمیه خواهران با تاکید بر اینکه خانواده ای که به مهر اهل بیت علیهم السلام رشد و پرورش پیدا می کند برای همدلی و همراهی داوطلب است، یادآور شد: این خانواده ها فرزندان شان را به گونه تربیت می‌کنند که آن‌ها نیز برای همراهی و همدلی داوطلب هستند مانند فرزندان مسلم بن عقیل، جعفر بن عبدالله (همسر حضرت زینب سلام الله علیها) و همسران برخی از اصحاب و یاران که به صورت داوطلبانه به کاروان می‌پیوندند که این نتیجه تربیت خانوادگی و بنیان و اساس خانواده ولایت مدار و امام شناس است.

پیچ تاریخی و نقش خانواده

وی گفت: زمانی که مسیر حرکت امام حسین (ع) تغییر می‌کند و صدای طبل جنگ به گوش می رسد برهه حساس دومی است که شاهد موقعیت شناسی خانواده ها هستیم. در این شرایط برخی از افراد از کاروان جدا می‌شوند؛ اما افرادی که به صورت خانوادگی آمده بودند اعم از خاندان بنی هاشم و غیر بنی هاشم می مانند.

ظهیری با اشاره به اینکه در شرایط سخت حمایت خانواده بسیار تأثیرگذار است، گفت: پیوند عمیق و میثاق قوی خانواده و رابطه عاطفی که در خانواده وجود دارد در ماندگاری و باهم بودن تاثیرگذار است و این یکی از درس هایی است که از کربلا میگیریم.

وی با اشاره به ویژگی استقامتی خانواده اظهار کرد: در شرایطی که راه را بسته‌اند و امکان ورود آذوقه و سلاح نیست، تعداد یاران است، آب نیز کم است و حتی در ساعت آخر آب هم دیگر نیست و به عبارتی سخت ترین تحریم ها در آن شرایط وجود دارد؛ اما خانواده ها از یکدیگر حمایت می‌کنند و کسی فرار نمی کند هراسی ندارند.

زنان و دختران راویان و خبرنگاران کربلا هستند

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: یکی از فضاهایی که اضطراب و ترس را از انسان دور می کند یاری گری و حمایت در خانواده است و این امر را در واقعه کربلا به طور کاملا محسوس دیده می‌شود برای مثال وقتی حضرت علی اکبر (ع) به شهادت می رسد حضرت زینب سلام الله علیها خ به عنوان خاندان بنی هاشم و بنات بنی هاشم برای تسلای دل اباعبدالله حسین (ع) ورود پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر اموری که به نوعی از اسرار همراهی خانواده ها همراه امام حسین علیه السلام است مسائل بعد از واقع عاشورا است؛ زیرا امام حسین علیه السلام می دانستند که این سفر با شهادت تمام می‌شود و اگر چه بر اساس زندگی عادی ادامه می‌دادند تا مسیر عادی طی شود.

ظهیری عنوان کرد: حضور خانواده ها در کاروان اسرا برای این است که پیام رسان باشند و نقاب از چهره حکومتی که اهل بیت علیهم السلام را خوارج خوانده بود بردارند و پیروزی که حکومت ظالم در میدان جنگ کسب کرده بود را به شکست تبدیل کنند.

وی پرده برداری از جریان ریا و نیرنگ راز همراهی خانواده با امام حسین علیه السلام بود، افزود: در شهدای دفاع مقدس، شهدای مقاومت، شهدای مدافع حرم دیدم که خاندانی که نترسیدند و ماندن اگر تفنگ بر زمین ماند و اگر تفنگی افتاد مادری برافراشته شد و دستی بالا گرفته شد نفس پرورش پیدا کرد و این همانند کاری است که حضرت زینب سلام الله علیها در کربلا کردند.

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: وقتی زنان و کودکان به اسارت برده می‌شوند حضرت زینب سلام الله به عنوان یک فرمانده مدیرت بحران می‌کنند و زمانی که می‌خواهند به اسرا صدقه بدهند کودکان می گویند که عمه مان زینب گفته است ما از خاندان پیامبر (ص) هستیم و صدقه برای ما حرام است و این باعث می‌شود سوالی برای همه ایجاد شود که مگر این ها خوارج و شورشی نبودند؟

وی یادآور شد: اسرا خبرنگاران و پیام رسان‌هایی بودند که نگذاشتند تاریخ تحریف شود و نقاب از چهره دروغ گویان مرور برداشتند و این یکی از رازهایی بود که امام حسین علیه السلام خانواده‌هایی که داوطلب بودند را با خود همراه کرد.

ظهیری افزود: برای مثال نقل شده است وقتی اسرا برای زیارت چهلم شهدا به کربلا می‌روند بانو رباب بر نمی گردد و در کربلا می‌ماند و برای هر قافله ای که برای برداشتن آب از فرات می‌آید ماجرای شهادت خاندان اهل بیت علیهم السلام را تعریف می‌کند و این یک تاریخ شفاهی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه زنان و دختران راویان کربلا هستند، اظهار کرد: این نقش خانواده است. زنی که همسر و فرزندش به شهادت رسیده است می ماند و راوی می‌شود و ما مدیون این راویان صادقی هستیم.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه حدیث مقاومت، روایت وقایع و ماندگار کردن نهضت عاشورا از آثار حضور خانواده‌ها در کربلا است، گفت: شعرهای سکینه خاتون، خطبه و مقابله‌های حضرت زینب سلام الله علیها و سخنرانی های ام کلثوم و فاطمه بنت الحسین آثار ظاهری و پنهانی حضور خانواده ها در کربلا است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha