چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
خانواده عاشورایی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عیسی زاده گفت: نمونه بارز چنین خانواده ای، خانواده عاشورایی سیدالشهدا(ع) است و ماه محرم می تواند الگوی خوبی در زمینه های مختلف باشد تا با پیروی از حضرت یک خانواده عاشورایی را شکل دهیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین عیسی عیسی زاده در نشست علمی برخط «شاخصه‌های همسرداری از منظر امام حسین علیه السلام» که به همت پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان پیش از ظهر امروز برگزار شد، با اشاره به برخی از شاخصه‌های مهم همسرداری در سبک و سیره سیدالشهداء(ع) اظهار داشت: خدای متعال رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) را برای اهل عالم و به ویژه پیروان آنها به عنوان الگو آفریده است و همه مسلمانان باید در تمام شئونات زندگی به آنان اقتدا نمایند، چرا که رسالت اولیاء الهی برای ساختن جامعه آرمانی مبتنی بر فردسازی و خانواده سازی است.

وی افزود: اساس و زیربنای خودسازی در خانواده شکل می گیرد و خانواده مطلوب از منظر اسلام، خانواده متعالی است که در آن روابط گرم و صمیمی سبب پیوند افراد خانواده به یکدیگر می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تعاملات در خانواده متعادل را زمینه ساز ایجاد جامعه سالم و متعالی دانست و گفت: نمونه بارز چنین خانواده ای، خانواده عاشورایی و خانواده سیدالشهدا(ع) است و ماه محرم می تواند الگوی خوبی در زمینه های مختلف باشد تا با پیروی از حضرت یک خانواده عاشورایی را شکل دهیم.

وی اضافه کرد: اولین شاخصه همسرداری در سیره امام حسین(ع)، احترام و تکریم همسر است و در آیین شخصیت پرور اسلام باید حرمت همسران حفظ شود.

وی احترام را لازمه حفظ آرامش و صفا در زندگی و خانواده عنوان کرد و ادامه داد: امام صادق(ع) می فرماید "هر زنی که به شوهر خود احترام بگذارد و آزار ندهد خوشبخت خواهد شد" و هم چنین می فرماید" مردی که همسری اختیار کرده باید آن را گرامی و محترم بشمارد".

حجت الاسلام و المسلمین عیسی زاده با تاکید بر مسئله احترام به همسر به عنوان یکی از عوامل مهم تربیت فرزندان تصریح کرد: مادری که در خانه عزیز باشد و مورد تکریم و احترام همسر خود قرار گیرد به طور مسلم با روحی سرشار از آرامش و احساس شخصیت، فرزندان را به خوبی تربیت می کند.

وی خاطر نشان کرد: در مقابل مرد نیز باید مورد تکریم و احترام قرار گیرد تا جایگاه پدری در بین فرزندان حفظ شود، لذا این تکریم متقابل همسران موجب شکل گیری خانواده نورانی می شود.

وی با بیان نحوه احترام و تکریم همسر توسط سیدالشهدا(ع) در خانواده گفت: امام حسین(ع) بالاترین حد تکریم را نسبت به همسر و فرزندان خود داشت، به گونه ای که می فرمود "من خانه ای را که در آن سکینه و رباب هستند دوست دارم و عمده اموال خود را به آنها می بخشم و به سرزنش دیگران توجه نمی کنم".

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، زندگی بزرگان را نیز حاوی چنین درس هایی عنوان کرد و افزود: دختر حضرت امام(ره) نیز در این باره اظهار می کند "پدر من امام خمینی به همسر خود احترام ویژه می گذاشتند و ما که فرزندان آنها بودیم کوچک ترین بی احترامی و تندی از امام نسبت به همسر، از ایشان ندیدیم ".

از شاخصه های همسرداری در سیره سیدالشهدا خوش رفتاری با خانواده است

وی شاخصه دیگر همسرداری در سیره سیدالشهدا(ع) را خوش رفتاری با خانواده دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از مردان در بیرون از خانه بسیار خوش رفتار هستند، اما منزل را محل تاخت و تاز خود می دانند.

وی اضافه کرد: سیدالشهدا(ع) می فرماید "هر فردی با زن و فرزند خود خوش رفتار باشد عمر آن با برکت می شود"، لذا امام با این کلام بر این موضوع تاکید کرده اند، زیرا زمینه آرامش در خانواده را ایجاد می کند و باید این مهارت را در خانواده بروزرسانی کرد.

وی خاطر نشان کرد: در بحث تامین نیازهای عاطفی و احساسی خانواده، حضرت در روز عاشورا در بحبوحه جنگ، زمانی که بی تابی دختر خود را مشاهده می کنند در پاسخ به این احساس بی تابی، از اسب پیاده می شوند و به دختر خود محبت می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عیسی زاده غفلت و عدم پاسخ گویی درست و مناسب به عواطف در خانواده را سبب بروز مشکلات عاطفی و روحی برای فرزندان به ویژه برای دختران عنوان کرد و ادامه داد: این غفلت سبب شده است بسیاری از فرزندان و به خصوص دختران متوجه دیگران شوند و مشکلات اخلاقی و اجتماعی در جامعه به وجود آورده است که یکی از عوامل مهم آن عدم تامین نیازهای احساسی و عاطفی در خانواده است.

وی افزود: از دیگر شاخصه های همسرداری در سیره سیدالشهدا(ع)، توجه کردن به آرامش خانواده به عنوان یکی از نعمت هایی است که سبب سازگاری می شود.

وی با اشاره به منش حضرت در روز عاشورا در ایجاد آرامش در اهل بیت و خانواده گفت: حضرت زمانی که وارد میدان می شدند با صدای بلند ذکر مبارک "لاحول ولاقوه الابالله العلی العظیم" را می فرمودند تا به این واسطه سبب آرامش اهل خیمه و خانواده خود شوند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یکی از شاخص های مهم دیگر را توجه به رضایت خانواده بیان کرد و افزود: در جریان عاشورا زمانی که هلال بن نفع می خواهد عازم جنگ شود امام متوجه می شوند همسر جوان این صحابی از این مسئله ناراحت است، لذا امام در شرایطی که بسیار به یاری نیاز داشتند رو به هلال بن نافع می کرده و می فرمایند " هلال تو آزاد هستی و می توانی دست همسر خود را بگیری و بروی".

وی خاطر نشان کرد: این موضوع پیام بسیار بزرگی برای ما دارد و بسیار مهم است که شادی و منافع دیگران را بر شادی و منافع خود اولویت دهیم.

شخصیت دادن خانواده از شاخصه های همسرداری

حجت الاسلام و المسلمین عیسی زاده یکی دیگر از شاخصه های همسرداری را شخصیت دادن خانواده عنوان کرد و افزود: در روانشناسی کودک این مسئله مطرح است که برای اعتماد نفس دادن به کودک، آن را نام زیبا صدا کنید، لذا زمانی که به سیره اهل بیت و امام حسین(ع) دقت می کنیم می بینیم در روز عاشورا نیز عباراتی که امام برای حضرت علی اکبر(ع) به عنوان شبیه ترین فرد به پیامبر(ص) استفاده می کند حاکی از نوازش کلامی و اعتماد نفس دادن به فرزند است.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر دیگر شاخصه های همسرداری در سیره سیدالشهدا(ع) تصریح کرد: از دیگر شاخصه های مهم در این حوزه مهر و محبت به همسر، محبت به فرزندان، توجه به زیبایی و دوستی همسر، تقویت غیرت در مردان، آموزش مهارت ارتباط و ارتباط گیری در خانواده و خویشتن داری و بردباری در خانواده است.

وی به نقش آموزش و مهارت یابی به ویژه برای زوج های جوان و جوانان در شرف ازدواج در زمینه همسرداری اشاره کرد و افزود: باید در این باره رسانه ها، مسئولین فرهنگی و خطبا کار کنند و این مسائل را آموزش دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha