چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر

حوزه/اولین رویداد کتیبه نویسی اربعین با عنوان «زیارت حروف» توسط ۳۰ هنرمند ایرانی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، رویداد «زیارت حروف» کارگاه نگارش کتیبه جهت نصب در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) با حضور ۳۰ هنرمند از خطاطان، خوشنویسان و پارچه نویسان از نقاط مختلف کشور در روزهای ۱۹ و ۲۰ تیرماه به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران توسط هیئت هنر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام برگزار شد.

در این رویداد، علی حیاتی مسئول هیئت هنر با بیان اینکه این اولین رویداد کتیبه‌نویسی برای اربعین حسینی (ع) در ایران است، گفت: این اولین بار است که رویداد کتیبه‌نویسی در ایران برگزار می‌شود.

وی افزود: پیش از این دو رویداد مشابه یک بار در بین الحرمین کربلا و یک بار هم در حرم امیرالمومنین (ع) برگزار شد، اما این اولین باری است که کتیبه‌های مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی (ع)، در ایران در قبله تهران حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نگارش می‌شود.

وی پیرامون نحوه حضور هنرمندان در این رویداد، عنوان کرد: عزیزانی که در این رویداد حضور دارند از میان هنرمندان و هنرجویانی هستند که از سراسر کشور رزومه و آثار خود را به دبیرخانه رویداد ارسال کردند، انتخاب شدند.

همچنین مهدیه حسنی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به آثار خلق شده توسط هنرمندان، افزود: در این کارگاه ۱۵۰ کتیبه از عباراتی برگرفته از زیارت اربعین، توسط ۳۰ هنرمند خطاط، خوشنویس، پارچه‌نویس، تصویرگر، گرافیست و طراح فونت با هدایت و راهبری اساتید برجسته کریم عرب تهرانی، مهدی سهرابی نصر و علی حیاتی جهت نصب در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) نگارش شد.

برکات نهضت عاشورا با هنر ضریب می‌گیرد

همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسگر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در حاشیه بازدید از این رویداد، اظهار داشت: کارهای هنری کارهای اثرگذار و ماندگاری است که می‌تواند تأثیر به سزایی در جامعه داشته باشد. اگر این هنر تأثیرگذار با آموزه‌های دینی، اسلامی و مذهبی آمیخته شود یقیناً تاثیرش دو چندان خواهد شد.

وی ادامه داد: نهضت عاشورا به خودی خود نهضتی فراگیر است. هر گوشه‌ای از دنیا وقتی بحث عاشورا مطرح می‌شود نیازی به دعوت نیست، همین که پرچم سیدالشهدا (ع) برافراشته می‌شود مردم به سمت آن حرکت می‌کنند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) افزود: نهضتی که تا این اندازه فراگیر و تأثیرگذار است اگر برای معرفی بیشتر و تبیین اهداف آن از ظرفیت‌های هنری هم بهره گرفته شود مطمئناً آثار و برکاتش بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام قاضی عسگر تاکید کرد: دایره هنر بسیار وسیع است. خطاطی، نقاشی، فیلم، تئاتر و کارهایی از این قبیل هر کدام در جایگاه خود از ظرفیت ارزنده اثرگذاری برخوردار هستند.

وی ادامه داد: تصویری که استاد فرشچیان از عصر عاشورا خلق کردند اثر ماندگاری شد که در داخل و خارج از کشور اثرگذار بود. کاری که این هنرمندان عزیز حاضر در رویداد انجام می‌دهند نیز از این قبیل است. کار بسیار جالب توجه و مهمی است. یقیناً آثار هنرمندان و خطاطان ایرانی برای میزبانان عراقی اربعین و زائرین کشورهای دیگر جاذبه دارد و مورد استقبال قرار می‌گیرد.

گفتنی است: هنرمندانی از نقاط مختلف کشور از جمله اصفهان، قم، کاشان، مشهد، اهواز و تهران در این کارگاه حضور داشتند. همچنین خطوطی که در این کارگاه نگارش شد خطوط عربی از جمله ثلث، نسخ، رقعه، کوفی، دیوانی و نستعلیق است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha