شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ |۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 13, 2024
اختتامیه سلسله نشست های "ملت ابراهیم"

حوزه/ آیین اختتامیه سلسله نشست های "ملت ابراهیم" به همراه رونمایی از یادنامه اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در نکوداشت شهید جمهور و شهدای پرواز اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ظهر امروز آیین اختتامیه سلسله نشست های "ملت ابراهیم" به همراه رونمایی از یادنامه اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در نکوداشت شهید جمهور و شهدای پرواز اردیبهشت ۱۴۰۳با حضور خانواده مکرمه و فاضله شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد.

در این مراسم با حضور خانواده شهید آیت الله رئیسی از یادنامه اصحاب علوم انسانی و اجتماعی در نکوداشت شهید جمهور و شهدای پرواز اردیبهشت ۱۴۰۳ رونمایی شد.

اراکی: مسیر آیت الله رئیسی، مسیر تحقق اسلام در جامعه بود

در ابتدای این نشست، آیت الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در بیان ملت، عنوان شده است که ملت، تحت حاکمیت واحد در یک سرزمین واحد است که در قرآن کریم نیز به همان معنا بیان شده است.

وی افزود: ملت در قرآن کریم همان چیزی است که از آن به دین تعبیر می کنیم و مراد از دین نظام حاکم بر یک جامعه است که جامعه را در سایه یک حاکمیت مشخص هدایت می کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: این دین، ملت ساز است. اساسا ملت به معنای کاربردی فعلی در ادبیات فعلی، بدون وجود دین شکل نمی گیرد. دین نظام اجتماعی را سامان می دهد که تحت یک حاکمیت کار کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ملت ابراهیم به معنی دین و آیینی است که حضرت ابراهیم آن دین را در جامعه برقرار کرد.

وی با اشاره به این سؤال که چرا این دین به دین ابراهیم معرفی شده است؟ افزود: حضرت ابراهیم در معارف قرآنی پایه گذار دینی است که جامعه جهانی بر اساس این دین به تمدن جهانی می رسد. لذا امامت ابراهیمی امامتی است که در ذریه او تا ابد ادامه دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: حضرت نوح(ع) جامعه جهانی را از یک جامعه قبایلی به یک جامعه شهری مبدل کرد. مرحله ابراهیمی با یک برنامه تمدنی همراه است که شروعش با ایشان است و پایانش با برقراری حکومت جهانی اسلامی و مهدوی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) روی این هدف تاکید داشتند و امامت محمدی(ص) امامت ذریه ابراهیمی است. این امامت در دو تیره تحقق یافته است که تا پایان تاریخ است نه امامت محدود.

وی افزود: در قرآن بیان شده است که افت و خیز جامعه اسلامی همچون افت و خیر بنی اسراییل است با این تفاوت که پایان افت و خیزهای جامعه اسلامی، پایانی خوش دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان کرد: خداوند در قرآن بیان می کند که ما ابراهیم و اسماعیل را مامور به ساختن شهر تمدنی جامعه ایمانی کردند. این خانه بزرگ تمدنی یعنی کعبه باید دو دست شریف این دو پیامبر الهی ساخته شود. حضرت ابراهیم نیز بیان می دارد که ذریه من را نیز در همین مسیر قرار ده. این رویکرد به ملت ابراهیم شهرت یافت.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اسلام ابراهیمی اسلام تصدیق نیست بلکه اسلام تسلیم است. اسلام اول، اسلام اعلامی و لسانی است. اسلام دوم ایمان قلبی است. بسیاری از منافقین ایمان قبلی هم داشتند ولی این تصدیق نیز مرحله عالی دین نیست. آنچه اساس کار است، اسلام تسلیمی است.

وی افزود: ایمان تسلیمی ما را به مقام رضای الهی می رساند. کربلا صحنه عرضه ایمان تسلیمی و اسلام ابراهیمی است که در این اسلام هیچ چیزی در راه خدا ارزش ندارد. اساس مرحله آخر، حب و عشق است و اگر این مسأله در وجود انسان ساری شود انسان چیزی جز عشق خدا نمی خواهد.

آیت الله اراکی بیان کرد: سیاست های آیت الله رئیسی در مسیر تسلیم و آن امری بود که خداوند متعال بیان می دارد. اگر بخواهیم حکومت ما اسلامی و الهی باشد مسیری جز این راه نداریم.

میرباقری: روایت گری دولت سیزدهم در قالب یک نهضت دنبال شود

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با ذکر این مطلب که نهضت روایت گری دولت سیزدهم بسیار مهم است گفت: البته این جهاد تبیین نباید با مقابله با دولت جدید همراه باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حضرت زینب(س) در روایت کربلا سبقت گرفتند و نگذاشتند که دشمن راوی صحنه کربلا باشد. امروز نیز باید در روایت خدمات شهید رئیسی و دولت سیزدهم سبقت بگیریم. نکته دیگر آنکه باید بدانیم روایت محاسن و خصوصیات اخلاقی ایشان نسبت به شخصیت دولتی ایشان کمرنگ نباشد. سید حسن نصرالله فرمودند که اسوه تنها در مقام نبوت و مقام بالادستی نیست بلکه الگویی چون شهید رئیسی یک الگو در مقام شکل دهی به یک دولت اسلامی بودند. مقام معظم رهبری نیز به بحث الگو بودن ایشان در راس یک قوه تصریح کردند.

وی اظهار کرد: نکته دیگر، آن که روایت های خرد از ایشان بسیار ذکر شده است. ولی در این زمینه باید از این سطح به سطح نظریه برسیم، یعنی از روایت خرد به یک کلان روایت و نظریه منسجم برسیم. تاریخ شفاهی و آمارها در جایی معنا دار می شود که در یک کلان روایت بیان شود. این نظریه باید روی سه رکن استوار باشد. هم روی اصل پیشرفت و نگاه به آینده مستقر باشد وهم ساختار آن را باید شکل دهیم و به این امر هم پاسخ دهیم که این ساختار چه مسایلی را می تواند حل کند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: امروزه دو الگو برای سیاست ورزی کلان در کشور داریم. یک الگو معطوف به نظم مستقر جهانی است که می خواهد مسائل جهانی را در ضمن این نظم حل کند. رویکرد دیگر، برنامه ریزی برای کشور را بر اساس تحول در نظم جهانی و نظم آینده طراحی می کند. گروه اول به هیچ وجه اهل مقاومت در مقابل نظم جهانی نیستند. در این راستا ثروت ملی را صرف یک قدرت موهوم در نظم جهانی می کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: سیاست شهید رئیسی معطوف به تحولات جهانی بود. ایشان منطق مقاومت و منطق پیشرفت زندگی مردم را همراه با هم دنبال می کردند.

وی ادامه داد: امام راحل انقلاب مردم ایران را انقلابی جهانی می دانستند که به فرج حضرت ولی عصر(عج) ختم می شود. ایشان بیان کردند که دولت در این مسیر باید تلاش کند که مشکلات مردم را حل کند و مردم را نیز از اهداف عالیه این انقلاب باز ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری اظهار کرد: مردم ایران مسیر و راه خود را با افتخار انتخاب کردند و پیروی این انقلاب و نظریه امام خمینی(ره) بودند. دولتمردان باید در طراحی اداره کشور از این آرمان خارج نشوند. این مسأله روشن است که شکستن فرهنگ غرب بی شهادت میسر نیست.

وی یادآورشد: شهید رئیسی به دنبال جامعه مهدوی عصر ظهور بود. ایشان به دنبال لیبرالیسم اقتصادی و سیاسی نبود بلکه به دنبال تحقق جامعه مهدوی برای تحقق جامعه ظهور بودند. ایشان به دنبال مقاومت برای تغییر موازنه به نفع اسلام بودند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: دولت شهید رئیسی می دانست که نمی توان با نظم مستقر کنار بیایم و اگر کنار هم بیاییم آنها اجازه نمی دهند که ما جایی در این نظم داشته باشیم. نظم موجود نظم در حال فروپاشی و در واقع یک اسب بازنده است و هیچ انسان عاقلی روی اسب بازنده حساب نمی کند. ایشان نشان دادند که می شود با اسراییل حمله موثر کرد و از طرفی دلار هم پایین بیاید.

وی اظهار کرد: ایشان تلاش کردند که قدرت سیاسی را به قدرت اقتصادی محقق کنند. تلاش های بین المللی ایشان متعارض با پیشرفت کشور نبود. ایشان با پرکاری خود نشان دادند که نمی خواهند هزینه مقاومت را روی دوش مردم بگذارند. باید بدانیم که مقاومت به معنی جنگ نیست و سازش نیز به معنی ترک جنگ نیست و اگر سازش کنیم برجام های بعدی محقق می شود و سپس ما را وارد جنگ های داخلی و منطقه ای می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری اظهارکرد: عدالت گرایی و مبارزه با فساد از ویژگی های مهم دولت ایشان بود. ایشان به خوبی می دانستند که مبارزه با فساد راهی جز ومبارزه با سرمایه داری نیست. موزانه در نظام سرمایه داری این گونه است که همه چیز به صاحبان سرمایه داری باز می گردد.

وی یادآورشد: ایشان معتقد به کار کارشناسی بود بلکه ایشان در مدارای فعالانه ای با بدنه کارشناسی کشور داشتند. ایشان با کارشناسانی که همیشه برنامه های آنها چهل سال است که تولید بحران کرده است کار نمی کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: شهید آیت الله رئیسی به دنبال تحقق اسلام ناب در حکومت داری بودند. جوانانی که در این دولت فعال بودند باید پیشگامان نهضت روایت گری باشند. رویکرد تبیین گری نسبت به دولت ایشان نیز باید روی حل مساله بدون توسل به نظام و نظریه های غربی باشد.

بانو گلگیری: معجزه آیت الله رئیسی، خستگی ناپذیری بود

بانو گلگیری هم در ادامه این نشست گفت: اصلا در این جلسه به دنبال بیان مقامات علمی ایشان نیستم زیرا این امر یک مسأله محقق است. ایشان صبح تا شب می دوید و از خود شیفتگی بیزار بود و همیشه خود را مطیع رهبری می دانست.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: شهید رئیسی مطیع محض رهبری بود زیرا ایشان را نایب امام زمان(عج) می دانست.

وی ادامه داد: کسانی که با شهید رئیسی مقابله می کردند چه پاسخی در مقابل ایشان دارند؟ بسیاری که با او مقابله می کردند هیچ چیزی درخصوص ایشان نمی دانستند و امروز متوجه بزرگواری هایش شده اند.

استاد حوزه علمیه خواهران یادآورشد: آیت الله رئیسی در مسیر امام(ره) حرکت می کرد تا جامعه را مسیر حرکت به سمت انسان کامل یعنی امام علی(ع) سوق دهد. ایشان خود در این مسیر حرکت می کردند.

وی افزود: معجزه آیت الله رئیسی، معجزه خستگی ناپذیری بود. ایشان شب و روز برای مردم و کشور و نظام و اسلام می دوید. در فراقش گریه می کنم. ایشان الگویی برای یک دنیا بود.

بانو گلگیری در پیایان تصریح کرد: شهید رئیسی به دنبال صندلی ریاست نبود. اگر کسی مثل شهید رئیسی به میز و صندلی ریاست نمی چسبد اینگونه عزت مند می شود.

همسر شهید رئیسی: شهید جمهور به دنبال مدیریت بر اساس الگوی فقیهانه بود

ریحانه سادات رئیس الساداتی دختر شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی نیز در ادامه این نشست گفت: آیت الله رئیسی به دنبال مدیریت فقیهانه بود. ایشان درس خارج فقه در آستان قدس داشت و به شدت روی مساله عمل به نیت واقف تاکید داشت و حتی در درس هم نگاه کامل فقهی داشتند.

وی افزود: ایشان روی امر وقف و حق التولیه نیز نظر خاصی داشتند و رسما در قوه قضائیه و ریاست جمهوری فقیهانه امورات حکومت را انجام می داد.

توصیه‌ای به دختر دکتر پزشکیان

فرزند شهید رئیسی افزود: وقتی رئیس جمهور منتخب به منزل ما آمد به دختر ایشان گفتم که دعا می کنم پدر شما عاقبت بخیر شوند.

استاد دانشگاه اظهارکرد: در بحث مبانی علمی شهید صدر شاهد تمرکز سنت الله و سنت غیر قابل تقدیر الهی هستیم. انقلاب اسلامی ما می خواهد خود را به انقلاب جهانی نبوی قرار دهد. در انقلاب پیامبر اکرم(ص) پس از ایشان شاهد افول ارزشی هستیم. پس از پیامبر جامعه و نخبگان بعضاً به سمت نفاق حرکت کردند. در زمان امام علی(ع) نیز ریزش های خاصی ایجاد شد و در زمان امام حسن(ع) نیز حتی نخبه ای که فرمانده سپاه ایشان است حرکت را خراب می کند. در زمان امام حسین(ع) هم جامعه می خواهد برگردد ولی نمی تواند.

دختر شهید رئیسی تصریح کرد: اگر جریان انقلاب اسلامی نتواند خود را حفظ کند، خودش را از بین می برد. اگر الگوی جامعه اسلامی نبوی را بنگریم قطعا باید این حرکت را در انقلاب خودمان نیز ببینیم.

وی گفت: نهاد دینی باید هم تولید علم داشته باشد و هم الگو سازی و مدیر پروری کند. جریان انقلاب اسلامی به نهاد دین وابسته است.

فرزند شهید رئیسی یادآورشد: روزگاری در تهران فضای رشد سخنرانان غیر معمم گسترده شد. این فضا باعث شد که حوزه ما کار بیشتری در این زمینه انجام دهد و نیروهای خوبی نیز در این حوزه تربیت کرد. در حوزه های مختلف نیز باید این رویکرد دنبال شود.

وی افزود: هر زمانی که برای آیت الله رئیسی تبلیغ انتخاباتی می کردیم همیشه می گفتم که می خواهیم به حکومت مهدوی نیل پیدا کنیم. امیدواریم این بزرگان که از بین ما رفتند در رجعت به سمت ما بازگردند، ولی نباید فراموش کنیم که در امر رجعت هر کسی که کاری برای دین می کند با همان نورانیت باز می گردد.

پارسانیا: شهادت شهید رئیسی یک نقطه عزیمت جدید در حیات انقلابی بود

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: حوادث تحولات عالم اسلام پرشتاب تر از آن است که در اندیشه نظریه ورزان رقم بخورد،بلکه اندیشمندان با این تحولات همراه می شوند.

وی افزود: در بسیاری از حوادث تاریخی با یک واقعه سرو کار داریم ولی عظمت مسأله در خود آن حادثه نمی ماند بلکه در هویت و اثری که دارد متجلی است. مسأله ای که عظمت آن در پیامد آن بروز پیدا می کند، مسأله شهادت حضرت امام حسین(ع) است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: روز عاشورا یک روز است ولی مشاهده و استمرار این روز که در معرض زمین و آسمان و نسل های متعدد، امتداد آن شهادت است.

وی گفت: آنچه در انقلاب اسلامی ایران رخ داد چیزی نظیر این مساله بود. شهادت شهید بهشتی و یاران ایشان، یک حادثه عظیم بود ولی عظمت این مساله در حضور و تشییع و تلاش های گسترده فرهنگی آتی مردم متجلی شد که به یک واقعه اجتماعی و فرهنگی مبدل شد.

وی تصریح کرد: همانگونه که شهادت امام حسین(ع) اسلام را بیمه کرد و تاریخ را تازه کرد شهادت شهید بهشتی نیز استمرار انقلاب اسلامی را تضمین کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا عنوان کرد: شهادت شهید سلیمانی فرایند توسعه انقلاب اسلامی را در یک نقطه عطف نشان داد. مواجهه با شهادت شهید سلیمانی مواجهه مربوط به جامعه ایرانی و مرزهای جغرافیایی ایران نبود. آنچه در حادثه هفت تیر رخ داد انقلاب را درون مرزهای ایران تضمین کرد ولی نکوداشت شهید سلیمانی فرامرزی شد.

وی افزود: با فروپاشی امپراتوری عثمانی و امپراتوری کل منطقه مستعمره دول اروپایی بود. لفظ ملت که به املایی الهی متوجه است، معادل بر یکی از مفاهیم جهان مدرن یعنی ملت قرار گرفت. اسلام آمده بود که مفهوم قومیت را در مفهوم الهی امت ذوب کند. گرچه ایران تابع استعمار گران نشد ولی از نظر مفهومی کاملا در تصرف آنها قرار گرفت. ولی انقلاب اسلامی هویت اسلامی جامعه مسلمانان را به منصه ظهور رساند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: انگشت اشارات امام راحل ملت اسلام و جهان امروز را نشانه گرفت. ایشان به دنبال بازسازی ملت اسلامی بودند.

وی گفت: دائما با این شهادت ها است که هویت بخشی ظهور و بروز دارد. نقطه عطف دیگری که نشان داد که این حرکت چگونه منطقه را با خود حرکت داده است، شهادت همین بزرگان بود.

وی تصریح کرد: وقتی دشمن شبانه روز به دنبال بدیل سازی و مبارزه با این مفهوم است نشان دهنده زنده بودن این هویت اسلامی است. در شرایطی که ملت اسلام در یک مواجهه رویاروی قرار گرفته و مردم بیگناه در غزه صبح تا شب کشته می شوند، ایران در کانون این شرایط قرار دارد. با شهادت رئیس جمهور، جهان با این شهادت مواجه شد. بیش از ۱۰۰ کشور با ایران همدردی کردند که این مسأله نشان دهنده واقعیتی است که در دنیا وجود دارد. البته انقلاب اسلامی جوشان است و این مسأله بخشی از جامعه ایران و جهان امروز و بخشی از عنصری است که در این شهادت خود را نشان داد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا عنوان کرد: این ظرفیت، ظرفیت بسیار عالی بود که برای اصحاب علوم اجتماعی قابل برنامه ریزی و شناخت است و به حرکت امت اسلامی نشاط می دهد.

وی در پایان افزود: شهادت رئیس جمهور ما تحول و یک نقطه عزیمت جدید در حیات انقلابی بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha