شنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۳ |۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 13, 2024
عابدینی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در مراسم عزاداری روز هفتم محرم در جمع کارکنان اداره کل دادگستری استان، گفت: همه اقشار عالم متأثر از دانشگاه امام حسین(ع) هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در مراسم عزاداری روز هفتم محرم در جمع کارکنان اداره کل دادگستری استان قزوین، ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت، اظهار کرد: اگر ما بدون تشریفات و تعارفات صحبت کنیم و آورده‌های دانشگاه‌ تربیتی و پرورشی امام حسین (ع) را بررسی کنیم و اعتبار و اعتلایی که این دانشگاه از جنبه‌های مختلف تربیتی، معنوی، عرفانی، سیاسی و اجتماعی به انسان‌ها می‌دهد را به‌صورت منصفانه با بقیه دانشگاه‌ها بسنجیم، آن وقت می‌فهمیم عظمت دانشگاه اباعبدالله(ع) در چه مرتبه‌ای قرار دارد و چقدر مانده که دانشگاه‌های دیگر به اینجا برسند.

وی ادامه داد: معمولاً یک طیف خاص دانشجوی دانشگاه‌ها هستند، اما وقتی به دانشگاه امام حسین(ع) می‌آییم، می‌بینیم نه تنها مسلمان‌ها یا پیروان کتب آسمانی و انبیای الهی، بلکه همه اقشار عالم متأثر از آن بوده و از پرورش‌یافتگان این دانشگاه بهره می‌برند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: برای مثال جوان ایزدی در عراق به حاج قاسم سلیمانی می‌گفت اجازه بده ما تو را پدر خطاب کنیم، چرا که همه برای نابودی ما قدم برداشته بودند، تنها کسی که دست ما را گرفت و ما را نجات داد تو بودی، یعنی تو که پرورش یافته دانشگاه شجاعت، عدالت و مبارزه با ظلم بودی به نجات ما شتافتی.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: این دانشگاه انسان‌پرور کتابی دارد، کتاب این دانشگاه در وهله اول کلمات و سخنان اباعبدالله(ع) است، همان چیزی که به عنوان مقتل‌خوانی معروف است، مقتل‌خوانی تمام ریزه‌کاری‌های کلام اباعبدالله (ع) را واضح، روشن و مؤثر بیان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: البته مقتل‌خوانی پسوندها و پیشوندهایی را با خود به همراه دارد، برای مثال زیارت وارث همانند پسوندی است که در آن می‌بینیم تبار اباعبدالله(ع) از کجاست، در این زیارت نامه می‌خوانیم «السلام علیک یا وارث آدم صفوه الله، السلام علیک یا وارث نوح نبی الله»، یعنی اباعبدالله (ع) میراث‌دار سلسله انبیاء است و دار و ندار انبیاء را با خود به همراه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: همچنین زیارت عاشورا نیز به عنوان یک پیشوند آکنده از مطالب مبنایی، اساسی و انسان‌ساز است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امام صادق(ع) در زیارت اربعین فرمود خدایا حسین ما خون دلش را در راه تو بذل کرد، ما باید به جایی برسیم که وقتی این جمله را می‌شنویم از جهالت، سرگردانی و گمراهی بیرون بیاییم، امروز جهان را در این راستا می‌بینیم.

وی یادآور شد: زمانی که اباعبدالله(ع) به مرکز حاکمیت مدینه فراخوان شدند و در آنجا به آن حضرت پیشنهاد بیعت با یزید داده شد، امام حسین(ع) در آنجا به حاکم مدینه فرمود ایها الامیر، آیا به من پیشنهاد بیعت با یزید را می‌دهی؟ من از اهل بیت خاندان نبوت هستم، سلسله انبیاء به خاندان ما ختم شده است، فرشته وحی در خانه ما رفت‌وآمد می‌کرد، اما یزید مردی فاسق است، به هیچ چیزی پایبند نیست، شارب‌الخمر است، به ناحق خون می‌ریزد و فسق و فجورش را پنهان نمی‌کند.

پنماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: امام حسین(ع) در ادامه تکلیف همه ما روشن کرده و فرمود است هر کس سنخیتی با من دارد و جنسش با من جور در می‌آید، هرگز با کسی که جنسش با یزید جور در می‌آید، بیعت نخواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: این مشخصاتی را که امام(ع) برای یزید به کار برد، با یزیدهای زمان خودمان مقایسه کنید، گویا امام(ع) امروز دارد راجع به صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها صحبت می‌کند، امروز می‌بینیم که آمریکایی‌ها به صورت علنی در رسانه‌هایشان اعلام می‌کنند ما پای کار صهیونیست‌ها ایستاده‌ایم، رئیس جمهور احمق آمریکا هم با افتخار می‌گوید لازم نیست ما حتماً یهودی باشیم تا جزو صهیونیست‌ها به حساب بیاییم، ما می‌توانیم مسیحی صهیونیست باشیم.

وی افزود: دانشگاه باید چنین هدایت، تأثیر، جهل‌زدایی و جهت‌دهی داشته باشد، امام حسین(ع) آمد برای اینکه ما را از سرگردانی و گمراهی برهاند و در فکر و عقل نورانی و روشن کند تا ما خوب فهمیم، چرا که خیلی وقت‌ها ما در فهم مشکل پیدا می‌کنیم و نمی‌فهمیم چه چیزی حق و چه چیزی باطل است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: یک وقت ممکن است ما در یک حزبی باشیم و بخواهیم حزب ما سرآمد همه حزب‌ها باشد، حتی اگر باطل هم باشد به سراغ آن می‌رویم، برای اینکه برده حزب هستیم، امام حسین(ع) در روز دوم محرم که به کربلا وارد شدند در سخنرانی خود فرمودند مردم برده دنیایند تا زمانی که ناس هستند و ایمان در دلشان نفوذ نکرده است، آن کسی که قرار نیست از شکم، شهوت و مطامع دنیایی فاصله بگیرد ناس است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: حضرت در ادامه فرمود مردم تا زمانی که زندگی‌شان با دین جور در می‌آید دین دارند اما همین که امتحان پیش می‌آید، تعداد دین‌داران اندک می‌شود؛ هر آدم سلیم‌القلبی در مقابل این کلام اباعبدالله(ع) خضوع می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که در مسجد مدینه عده‌ای خدمت اباعبدالله الحسین(ع) آمدند و به حضرت عرض کردند فرمانداری مدینه با شما کار دارد، حضرت فوراً فرمودند معلوم می‌شود طاغوت بنی‌امیه یعنی معاویه هلاک شده است، سپس حضرت به خوابی که دیده بودند استشهاد کرده و فرمودند من در خواب دیدم تخت معاویه آتش گرفته و معاویه در همان آتش‌ها سرنگون شده است، یعنی وارد جهنم شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: سپس حضرت به همراه تعدادی از افرادشان به فرمانداری مدینه رفتند و حاکم مدینه خواست از حضرت برای یزید بیعت بگیرد، حضرت در آنجا فرمود باید در روز روشن و در میدان شهر از من بیعت بگیرید.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: فردای آن روز حضرت در حال قدم زدن در کوچه‌های مدینه بودند، در همین حال شخصی به نام مروان بن حَکَم با امام(ع) ملاقات کرد، سخنان مروان ادب و معرفت جامعه را نسبت به حضرت نشان می‌دهد، او وقتی امام (ع) را دید با این ادبیات سخیف با حضرت صحبت کرد و گفت من خیرخواه تو هستم، مطیع من شو تا رشد کنی و گرفتار نشوی.

وی یادآور شد: امام حسین(ع) به او فرمود چه می‌خواهی بگویی، بگو تا بشنوم حرفت چیست، مروان گفت من به تو فرمان می‌دهم با یزید بیعت کنی، خیر دین و دنیای تو در همین است، امام حسین (ع) فرمود اگر قرار است مثل یزیدی بیاید امور و سرنوشت مردم را در دست بگیرد و دین و دنیای مردم به دست او بیفتد، فاتحه اسلام خوانده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: سپس حضرت فرمود از جدم رسول الله شنیدم که همواره می‌فرمودند خلافت بر آل ابی سفیان حرام است، اگر معاویه آمد روی تختی که منصوب به من است نشست، شکم او را پاره کنید، سپس امام حسین(ع) گلایه کرده و فرمودند جدّ من این طور فرمود اما مردم این وظیفه را انجام ندادند و در مقابل این منکرِ مجسم قیام نکردند، خدا هم آن‌ها را به یزید فاسق مبتلا کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خیلی تماشایی است که ما این متون را بخوانیم، آیت‌الله محمدصادق نجمی کتابی تحت عنوان سخنان حسین‌بن‌علی(ع) از مدینه تا کربلا نوشته‌اند که محتوایی بسیار غنی دارد، خاصیتی که کتاب ایشان دارد این است که سخنان امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا را بسیار جذاب و دلنشین ترجمه کرده‌اند و هر کجا به لغت سختی رسیده، به صورت جداگانه آن لغت را موشکافانه بیان کرده‌اند، هر کجا هم لازم بوده اسناد متعددی برای این نقل قول‌های امام حسین (ع) آورده‌اند، هر کجا به شخصیتی رسیده‌اند رزومه و بیوگرافی گویایی از او گفته تا ما فرق این چهره‌ها و شخصیت‌ها را ببینیم، سفارش می‌کنم این کتاب مطالعه شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha