دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
انتشار کتاب

حوزه/ مقاله علمی پژوهشی «واکاوی عوامل محیطی مؤثر بر شکل‌گیری شخصیت سردار قاسم سلیمانی» اثر پژوهشگر حوزوی مکتب نرجس کاشمر در فصلنامه مکتب درس آموز حاج قاسم سلیمانی پذیرفته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، مقاله علمی پژوهشی «واکاوی عوامل محیطی مؤثر بر شکل‌گیری شخصیت سردار قاسم سلیمانی» نوشته سرکارخانم ضرابی از اساتید مدارس علمیه خواهران شهرستان کاشمر، برای انتشار در فصلنامه مکتب درس آموز حاج قاسم سلیمانی کاری از دانشگاه شهید باهنر کرمان پذیرفته شد.

بتول ضرابی طلبه سطح ۲ مدرسه علمیه نرجس(س) شهرستان کاشمر و دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته علوم قرآنی از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تهران می‌باشد و حدود ۵ سال مسئولیت پژوهش مدرسه علمیه نرجس(س) این شهرستان را به عهده‌ داشت و از سال ۱۳۹۲ تاکنون درس روش تحقیق را، در این مدرسه تدریس می‌کند.

ضرابی پیرامون مقاله خود اینگونه توضیح داد: در دی ماه سال ۱۴۰۰ به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی با هدف آشنایی بیشتر طلاب خواهر شهرستان کاشمر با حاج قاسم، نشستی با موضوع «واکاوی مؤلفه‌های سازنده شخصیت سردار سلیمانی» در مدرسه برگزار شد. و با توجه به برگزاری دوره دانش‌افزایی درس روش تحقیق در مردادماه ۱۴۰۱ و لزوم نگارش مقاله پس از اتمام دوره، موضوع «واکاوی عوامل محیطی مؤثر بر شکل‌گیری شخصیت سردار قاسم سلیمانی» به عنوانِ موضوع مقاله انتخاب شد.

ضرابی ادامه داد: مقاله تدوین شده به هفدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان ارسال شد و پس از رفع ایرادات توسط داوران، این مقاله در دوره دانش‌افزایی درس روش تحقیق در آبان‌ماه ۱۴۰۲ به عنوان تکلیف کلاسی برای استاد این دوره حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر پورعابدین ارسال شد و با نظارت علمی ایشان اصلاحاتی روی مقاله صورت گرفت و ساختار شکلی، محتوایی و بافت علمی آن تقویت گردید، در ادامه با پیشنهاد و کمک استاد شیوه‌نامه فصلنامه مکتب درس آموز حاج قاسم سلیمانی روی مقاله پیاده سازی و به فصلنامه ارسال شد. و سپس مقاله پس از انجام داوری، گواهی پذیرش دریافت نمود و در تاریخ ۶ تیرماه ۱۴۰۳ در سایت فصلنامه درج شد.

استاد مدرسه علمیه خواهران با بیان اینکه شخصیت هر فردی معرِّف مجموعه‌ای از صفات نسبتاً پایدار اوست، که این صفات به تدریج و در طول زمان در وجود او شکل‌گرفته‌اند، گفت: یکی از چهره‌های برجسته و تأثیرگذار معاصر، سردار قاسم سلیمانی است که اخلاق و رفتار وی تحسین هر انسان منصفی را برانگیخته‌ و بررسی چگونگی و شکل‌گیری چنین شخصیتی می‌تواند افراد جامعه را در تربیت نسلی همانند او یاری نماید.

وی با بیان اینکه عوامل مؤثر بر شکل‌گیری شخصیت را می‌توان به دو دسته عوامل وراثتی و محیطی تقسیم نمود، گفت: در این مقاله کوشش شده برخی از مهم‌ترین عوامل محیطی مؤثر بر شکل‌گیری شخصیت سردار قاسم سلیمانی از بَدو تولد تا سال ۱۳۵۷ با استناد به کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم: زندگی خودنوشت قاسم سلیمانی ۱۳۳۵ تا ۱۳۷۵» مورد بررسی قرار گیرد.

این پژوهشگر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مهم‌ترین عوامل محیطی مؤثر بر شکل‌گیری شخصیت سردار قاسم سلیمانی را می‌توان به دو دسته عوامل بیرونی و درونی تقسیم نمود که عوامل درونی متأثر از عوامل بیرونی هستند، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل بیرونی مؤثر بر شخصیت ایشان خانواده است که شامل والدین، ترتیب توالد و خواهران و برادران می‌شود، حاج قاسم معتقد است نوع رفتار پدر و مادر سبب شده‌ بود تا ایشان بدون دانستن حقیقت دین از کودکی به دین علاقه‌مند شود و مناعت طبع و عزت نفس را نیز از آنان بیاموزد. همچنین سردار سلیمانی فرزند وسط خانواده بود و ضمن تأثیرپذیری از خواهر و برادر بزرگ‌تر بر خواهر و برادر کوچک‌تر نیز تأثیر می‌گذاشت.

وی یکی دیگر از عوامل بیرونی مؤثر بر شکل‌گیری شخصیت سردار سلیمانی را، همسالان و دوستان ایشان دانست که زمینه آشنایی حاج قاسم را، با مسجد، علما و فساد و ظلم شاه فراهم نمودند و در فعالیت‌های انقلابی نیز همراه هم بودند.

ضرابی محیط مدرسه را، از دیگر عوامل بیرونی مؤثر برشکل‌گیری شخصیت سردار سلیمانی خواند و افزود: محیط طبیعی و جغرافیایی نیز عامل بیرونی دیگری بود که بر شکل‌گیری شخصیت سردار سلیمانی مؤثر بود، و همچنین ورزش و حضور در مسجد و در محضر علما عوامل بیرونی دیگری بود که برشکل‌گیری شخصیت سردار سلیمانی تأثیر داشت و سبب شد تا به تدریج روح و تعصب مذهبی در وجود ایشان شکل بگیرد.

وی ادامه داد: آشنایی با ‌امام خمینی(ره) نیز به عنوان یک عامل بیرونی بر شکل‌گیری شخصیت ایشان تأثیر گذاشته بود. همچنین یکی دیگر از عوامل بیرونی مؤثر بر شکل‌گیری شخصیت سردار سلیمانی شرایط انقلابی جامعه بود.

ضرابی با بیان اینکه عوامل درونی مؤثر بر شکل‌گیری شخصیت سردار سلیمانی داشتن اراده قوی و اعتقادات مذهبی بود که تحت تأثیر محیط و سایر عوامل بیرونی در وجود ایشان شکل گرفته بود، گفت: پیشنهاد می‌شود برای تربیت نسلی مانند حاج قاسم سلیمانی، پدر و مادر اخلاق و رفتاری متناسب با اعتقادات و باورهای‌ مذهبی‌شان داشته باشند. به محیط مدرسه و نحوه رفتار معلم و مدیر دقت نمایند و زمینه آشنایی و انس فرزندشان با مسجد و علما را فراهم نمایند؛ و همچنین علاقه به ورزش مناسب، اراده قوی و اعتقادات مذهبی را نیز در او تقویت نمایند.

وی در پایان از حجت‌الاسلام والمسلمین پورعابدین و دیگر افرادی که در انتشار این مقاله کمک و همراهی نمودند تشکر و قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha