سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ |۹ محرم ۱۴۴۶ | Jul 16, 2024
مراسم عزاداری "هروله طویریج" در بین الحرمین کربلا (۲)

مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی یک روز ظهر عاشورا نظاره گر دسته عزاداری طویریج به طور ناگهانی عمامه خود را بر زمین زد و عبایش را از تن درآورد و به وسط این دسته رفت و او نیز هروله کنان فریاد زد "واحسینا".

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی زند قزوینی در مراسم شب عاشورای حسینی که از سوی هیئت خادم الرضا(ع) قم در ورزشگاه شهید حیدریان این شهر برگزار شد، با تأکید بر اهمیت زیارت امام حسین(ع) در روز عاشورا و عزاداری برای آن حضرت در این روز گفت: در روز عاشورا یک صحنه همه ساله تکرار می شود؛ یک دسته عزا در کربلا وجود دارد که دسته "طُوَیریج" نام دارد و قدیمی ترین و عتیقه ترین دسته عزایی که برای امام حسین(ع) تشکیل شد همین دسته بود.

وی اظهار کرد: دسته عزاداری طویریج مربوط به روستایی در نزدیکی کربلا با همین نام است. مردم این روستا وقتی شنیدند که یزیدیان مسیر امام حسین(ع) را سد کرده اند، تصمیم به حرکت به سمت کربلا و یاری رسانی به سیدالشهدا(ع) گرفتند و دو روز پس از واقعه عاشورا بود که به کربلا رسیدند.

سخنران هیئت خادم الرضا(ع) چگونگی تشکیل دسته عزاداری طویریج را تشریح کرد و بیان داشت: اهالی طویریج وقتی که به کربلا رسیدند و پیکر شهدا را روی زمین دیدند، تصمیم گرفتند که هر ساله دسته عزاداری تشکیل داده و از روستای خودشان تا محل واقعه عاشورا را هروله کنان بیایند.

وی گفت: همین کار را امروز هم هرساله زائران و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به یاد مردم طویریج انجام داده و دسته عزاداری تشکیل می دهند و از سمت روستای طویریج به سوی کربلا به صورت هروله کنان به راه می افتند تا به حرم حضرت سیدالشهدا(ع) می رسند؛ آن ها سپس با همان حالت هروله کردن به داخل حرم مشرف شده و از دری دیگر خارج می شوند تا زمانی که از شهر کربلا خروج پیدا می کنند شعار "واحسینا" سر می دهند.

حجت الاسلام زند قزوینی دسته عزاداری طویریج را مورد توجه حضرت امام زمان(عج) برشمرد و گفت: آن حضرت هم به این دسته عزاداری سر می زنند. مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی که به مدت ۳۰ سال علمدار شیعه در نجف اشرف بود، یک روز ظهر عاشورا نظاره گر دسته طویریج به طور ناگهانی عمامه خود را بر زمین زد و عبایش را از تن درآورد و به وسط این دسته رفت و او نیز هروله کنان فریاد زد "واحسینا".

وی بیان داشت: وقتی از آقا سید ابوالحسن اصفهانی این مرجع تقلید شیعیان پرسیده شد چرا به طور ناگهانی به دسته طویریج پیوست، ایشان در پاسخ گفت: اولش خواستم در کنار عزاداران حسینی بایستم، اما در ادامه صحنه ای دیدم که دیگر نتوانستم به میان دسته عزاداری نروم و با مردم هروله نکنم.

سخنران هیئت خادم الرضا(ع) با تأکید بر اینکه امام زمان(عج) نیز هرساله از عزاداران امام حسین(ع) است، تصریح کرد: از مرحوم آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی پرسیدند که چه صحنه ای دیده اید؟ ایشان در پاسخ فرمود در میان دسته طویریج آقا و مولا و سیدم امام زمان(عج) را دیدم که همراه با عزاداران حسین(ع) به سر و سینه می زند و فریاد «واحسینا» سر می دهد. من هم دلم نیامد و دیدم که درست نیست منِ مرجع تقلید در کنار بایستم و مولایم در میان عزاداران بر سر و سینه بزند. پس سراسیمه تصمیم گرفتم به داخل دسته بروم و به تبعیت از ولی خود آنان را همراهی کنم.

وی گفت: وقتی دسته طویریج در ظهر عاشورا فریاد "واحسینا" سر می دهد، همه مردم کربلا اعم از کسبه و بازاریان و سایر اقشار مردم نیز همین شعار را می دهند و سپس صدای شیون و فریاد واحسینای زنان از طرف تل زینبیه به گوش می رسد. این یکی از وقایع بسیار الهام بخش و زیبا و دلنشین کربلا در ظهر عاشوراست که هرساله تکرار می شود.

حجت الاسلام زند قزوینی در پایان با گریزی بر برخی از وقایع ظهر عاشورا خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) در ظهر عاشورا به حضرت زینب(س) وصیت کردند ۸۴ زن و بچه را سالم به مدینه برسان و به طور ویژه مراقبت از عبدالله بن حسن(ع) و رقیه سه ساله را به حضرت زینب سفارش کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha