سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ |۹ محرم ۱۴۴۶ | Jul 16, 2024
نماز ظهر عاشورا

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین خادمی گفت: این چه اعتقاد راسخی است که‌ امام حسین علیه السلام در وسط معرکه جنگ، دغدغه نماز دارند؟ انسان از این همه عبودیت تعجب می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین خادمی در مراسم عزاداری شب عاشورا در دفتر آیت الله فقیهی با بیان اینکه اصحاب سیدالشهدا علیه السلام در وسط معرکه جنگ دغدغه نماز آن هم به صورت جماعت داشتند، بیان داشت: این چه اعتقاد راسخی است که‌در وسط معرکه جنگ، دغدغه نماز دارد؟ انسان از این همه عبودیت تعجب می کند. امام حسین علیه السلام دستور داد که به دشمن پیشنهاد توقف جنگ برای نماز بدهید اما متأسفانه آن افراد ملعون قبول نکرده و به قتال و جنگ ادامه دادند.

استاد حوزه در ادامه با اشاره به سؤالاتی پیرامون چرایی برگزاری نماز جماعت در میانه جنگ و در تیررس دشمنان تأکید کرد: ما امام حسین علیه السلام را امام معصوم می دانیم و این مباحث فقهی اصلا جای سؤال ندارد زیرا امام معصوم است و تصمیم درست را می گیرد. برخی می گویند که باید در پشت خیمه ها و یا دور از دسترس دشمنان نماز به جا آورده می شد اما ما اعتقاد داریم تصمیم امام، بهترین تصمیم است.

وی با نقل صحنه شهادت سعیدابن عبدالله حنفی اظهار داشت: این یار باوفای امام حسین علیه السلام، ۱۳ تیر را به جان خرید تا اباعبدالله علیه السلام اقامه نماز کند. ایشان یار بسیار باوفا و مؤمنی بود. نبی اکرم صلی الله علیه و آله در حدیثی فرموده است: «جَعَلَ اللّه جَلَّ ثناؤهُ قُرَّةَ عَینِی فی الصَّلاةِ، و حَبَّبَ إلَیَّ الصَّـلاةَ کما حَبَّبَ إلی الجائعِ الطَّعامَ، و إلی الظَّمآنِ الماءَ، و إنَّ الجائعَ إذا أکَلَ شَبِعَ، و إنَّ الظَمآنَ إذا شَرِبَ رَوِیَ، و أنا لا أشبَعُ مِن الصَّلاةِ» که نگاه عاشقانه ایشان را به نماز نشان می دهد. نگاه رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله مانند یک تشنه به آب است که در هیچ صورتی از این نماز سیر نمی شود. اگر نگاه ما به نماز اینگونه باشد فحشا و گناه کم می شود.

خادمی در ادامه با اشاره به داستان مباهله تأکید کرد: مباهله مخصوص انبیاء نیست بلکه مؤمنین هم در طول تاریخ با مخاصمین خود به مباهله پرداختند. «یزیدابن معقل» از سپاهیان عمر سعد پس از رویارویی با بریر در روز عاشورا اشعار سابق بریر در مدح حضرت علی علیه السلام را به وی یادآور شد که در شعری گفته بود معاویه و عثمان بر باطل است. بریر محکم دفاع کرد و گفت که هنوز هم علی علیه السلام را بر حق می داند. این دو قرار مباهله گذاشتند و پس از یک جنگ تن به تن یزید بن معقل کشته شد و بریر در مباهله پیروز شد.

استاد حوزه در پایان با بیان اینکه مرحوم مغنیه در تفسیر خود بزرگ ترین معجزه رسول را پس از قرآن، مباهله دانسته است، گفت: پیشنهاد دهنده مباهله چهار احتمال پیش روی خود دارد: عذاب نازل نشود که در این صورت پیشنهاد دهنده بازنده است؛ عذاب بر هر دو نازل شود که باز پیشنهاددهنده بازنده است؛ عذاب بر پیشنهاد دهنده نازل شود که واضح است بازنده کیست؛ عذاب بر طرف مقابل نازل شود که در این صورت، پیشنهاد دهنده پیروز است اما نبی اکرم صلی‌الله علیه و آله چنین محاسباتی نمی کند؛ زیرا بر یقین خود استوار است و از چیزی نگرانی ندارد. کسی که ایمان را در وجود خود نهادینه کند می تواند در مشکلات، خدا را تکیه گاه خود قرار دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha