چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
مدرسی

حوزه/ نائب رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه یزد گفت: اگر حرکت و قیامی می‌خواهد شکل بگیرد، طرف درست تاریخ، همان طرف امامِ من الله است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم مدرسی در مراسم مراسم سوگواری عاشورای اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) که به همت هیئت انصار ولایت دارالعباده با حضور گرم و باشکوه مردم امام حسینی یزد در مدینة العلم کاظمیه برگزار شد، طی سخنانی به طرح یک نگاه تحلیلی اجمالی نسبت به جریان کربلا پرداخت.

وی در مقدمه‌ای اظهار داشت: ما وقتی به تاریخ نگاه می‌کنیم دو روش را در بین اولیای الهی در ارتباط با ارزش‌های دینی مشاهده می‌کنیم زیرا از یک سو مملو از معجزات است و از سویی دیگر هیچ‌گونه معجزه و کرامتی در آن دیده نمی‌شود.

نائب رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه یزد به بیان چند نمونه‌ معجزات در زندگی پرفراز و نشیب ابراهیم خلیل علیه‌السلام را از جمله سرد شدن آتش، جریان مهاجرت خانواده ایشان و جاری شدن چشمه زمرم زیر پای حضرت اسماعیل و ذبح ایشان را برشمرد و گفت: کسی نقل نکرده در جریان کربلا معجزه شاخصی رخ داده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی با بیان برخی مصیبت‌های رخ داده در کربلا و عدم وقوع معجزه، در پاسخ به این سئوال که چرا در زندگی انبیا معجزه رخ می‌دهد؛ اما در زندگی امامان خیر، گفت: معجزه در زندگی انبیاء برای اثبات دین خداست؛ ولی زندگی امامان برای دفاع از دین است و دفاع از دین الگوی عملی می‌خواهد.

وی ادامه داد: دین خدا در هر زمان و مکانی مورد تهاجم قرار می‌گیرد پس دفاع از دین مدافع می‌خواهد و این امر نیاز به الگوی عملی دارد.

استاد حوزه اظهارداشت: ما فراز و نشیب‌های فراوانی را از صدر اسلام تا زمان امام عسکری علیه‌السلام در طول تاریخ چهارده معصوم داریم؛ اما فقط در یک صحنه حضور همه اعضای خانواده را می‌بینیم.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی افزود: بیش از هشتاد زن و فرزند در جریان کربلا به چه دلیلی حضور داشتند؟ چه اتفاقی افتاده که سیدالشهدا علیه‌السلام خانواده خود را در صحنه می‌آورند؟در پاسخ می گوییم، ما باور داریم براساس دلایل و براهین قوی که بنی‌امیه قصد براندازی تمام دین خدا را داشتند، از این رو امام لازم دانستند که با همه ظرفیت به دفاع از دین بپردازند.

وی، اظهارداشت: حادثه تاریخی‌ عاشورا و کربلا دو نیمه دارد؛ یک نیمه از رجب سال ۶۰ با هجرت سیدالشهدا علیه‌السلام از مدینه به طرف مکه آغاز شد و در نهایت در کربلا فرود می‌آیند و نیمه دوم از حوالی ساعت سه عصر عاشورا شروع می‌شود و تا بازگشت آل‌الله به مدینه؛ ابتدا و انتهای آن مدینه است. در هر دو نیمه هم تقریباً شش‌ماه طول کشیده است.

این استاد حوزه علمیه در بیان نقاط افتراق این دو نیمه گفت: در نیمه اول یاران عمدتاً مردان مسلح و رزم‌دیده‌اند و در نیمه دوم عمدتاً خانواده‌ها (زنان و فرزندان) هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی افزود: در نیمه اول تمام هدف، خلق پیام است؛ اما در نیمه دوم تمام هدف ابلاغ پیام است. در نیمه اول یاران عمدتاً با سلاح‌اند و در نیمه دوم ما هیچ سلاحی را نمی‌بینیم.

سخنران مراسم شب عاشورا در بیان نقاط مشترک این دو نیمه خاطرنشان کرد: یکی از نقاط مشترک بین این دو نیمه که باید از آنها الگوی عملی و درس بگیریم‌ این است که ما در هر دو نیمه رهبری الهی را می‌بینیم.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی بیان حدیثی در این خصوص بر لزوم وجود رهبری الهی و امام معصوم تأکید کرد.

وی در این میان به اعتقاد و همراهی امام گذشته و امام زمان و پیامدهای عدم اعتقاد به امام زمان همچون حبط عمل، اشاره کرد.

این کارشناس مذهبی گفت: اگر حرکت و قیامی می‌خواهد شکل بگیرد، طرف درست تاریخ، همان طرف امامِ من الله است.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی تصریح کرد: امام من الله یکی از ملاکات طرف درست تاریخ است و رهبری من الله را در نظر بگیرید و ببینید او کجا ایستاده. ما باید در همین مسیر حرکت کنیم، این طرف درست تاریخ است.

وی ادامه داد: از نقاط مشترک دیگر عدم فاصله گرفتن از امام معصوم است. در هر دو نیمه سلیقه شخصی نبود. بنابراین تقدم سلیقه شخصی بر سلیقه خدا و پیامبر ممنوع است.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی در بیان نقطه مشترک دیگر بین دو نیمه گفت: ما به هیچ وجه در هر دو نیمه احساس ذلت و شکست را نمی‌بینیم زیرا زینب علیهاالسلام در کوفه خطبه می‌خواند و در شام سخن می‌گوید. محاصره اقتصادی و نیز سرها را بر نیزه دیدند؛ اما احساس شکست هرگز نکرد.

وی ادامه داد: نه تنها احساس ذلت نکردند بلکه احساس عزت می‌کردند؛ مقاومت، صبوری و بردباری آن چیزی که رمز حرکت انسان است و این انقلاب هم به مدد آن روی پای خود ایستاده است. راز و رمز موفقیت پیامبران الهی و یارانشان مقاومت است.

نائب رئیس حوزه علمیه یزد اظهار داشت: امروز انقلاب اسلامی با همین عنصر به چنین جایگاهی دست پیدا کرده و با همین عنصر باید تداوم پیدا کند و روی همین عنصر باید سرمایه‌گذاری کند.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی خاطرنشان کرد: سعی کنید جریان تحلیلی از کربلا داشته باشید چون قرار است تاریخ تکرار شود و دین خدا در هر زمانی مورد هجمه قرار بگیرد، هم عقبه و هم جلوی صحنه را باید شناخت.

وی سخنانش را با مقتل‌خوانی و بیان نمونه‌هایی از مصیبت‌ها و غربت امام حسین علیه‌السّلام به پایان برد.

در ادامه حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد با روضه‌خوانی و ذکر مصیبت‌های اباعبدالله علیه‌السلام چشم‌ها را بارانی کرد و عزاداری، مرثیه‌سرایی و سینه‌زنی توسط کربلایی محسن محمدی‌پناه انجام شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha