چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
مقیمی

حوزه/مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر محرومیت زدایی فرهنگی در قالب قرارگاه عدالت فرهنگی در تمامی مناطق کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از خرم آباد، احمد مقیمی مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در جلسه شورای اداری این اداره کل، با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) و اصحاب باوفایشان اظهار داشت: بعد از انقلاب موضوع محرومیت ‎زدایی از حوزه ‎های مختلف مورد پیگیری قرار گرفت.

وی ادامه داد: در بخش فرهنگ و هنر اولین بار در دولت سیزدهم شاهد این موضوع بودیم که به معنای ماموریت‎های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در ذیل حمایت از هنرهای هفت گانه در مناطق کمتر برخوردار یا محروم سابقه نداشته است.

مقیمی با اشاره به هدف تشکیل قرارگاه عدالت فرهنگی افزود: سرعت توسعه و پیشرفت فرهنگی در خیلی از مناطق و شهرستان‎ها پایین بود که با شکل گیری این قرارگاه، مسئله عدالت فرهنگی معنای کامل‎تر و رو به جلویی گرفت که جای امیدواری است.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه شهرستان‎ها در تجهیزات و زیرساخت‎ها با هم یکسان نیستند، خاطر نشان کرد: طی این قرارگاه، شهرستان‎ها در هر استان با مرکز همان استان مقایسه می شوند و بر این اساس مورد حمایت قرار می‎گیرند.

مقیمی با بیان اینکه تدوین برنامه‌های این قرارگاه از نظر منابع و نوع طرح‌ریزی به صورتی است که می‌توان آنها را در آینده نیز دنبال کرد، یادآور شد: خردادماه سال 1401 وزارت به این موضوع ورود کرد و قرارگاه عدالت فرهنگی از همان سال برای نخستین بار در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت تا به صورت اختصاصی به این موضوع پرداخته شود.

وی گفت: آن موقع الگوی خاصی نداشتیم چرا که این طرح برای اولین بار اجرا می شد اما طی سفرهایی که به مناطق انجام شد خیلی از مشکلات طرح رفع و با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اهالی فرهنگ و هنر دیدار به عمل آمد و قریب به هزار پیگیری صورت پذیرفت که بالای 80 درصد به نتیجه قطعی رسیدند.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این سفرها به اطلاعاتی دست پیدا کردیم که در سال بعد منجر به طرح یک الگوی نسبی شد، اضافه کرد: بر همین اساس شورای راهبردی قرارگاه عدالت فرهنگی با ریاست وزیر ارشاد تشکیل شد که خوشبختانه معاونین و مدیران کل نیز پای کار آمدند.

مقیمی به اجرای طرح شهید آوینی اشاره و خاطر نشان کرد : در قالب این طرح اعتبارات به درستی هدایت می شوند و پرتی کار کمتر شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز چند طرح در دست اقدام داریم که اولین آن‎ها طرح «قلم» است که به حمایت از نویسندگان و اهالی قلم در مناطق دوردست و کمتر برخوردار اختصاص دارد، در این طرح نویسندگانی که درصدد چاپ نخستین اثر مکتوب خود هستند مورد حمایت قرار گرفته تا علاوه بر ایجاد یک ارزش افزوده برای منطقه، سطح نخبگانی نیز افزایش پیدا کند.

مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای دوره‎ های آموزشی مانند ادبیات طنز و تاریخ شفاهی را از دیگر طرح‎ها عنوان کرد و گفت: همچنین اجرای طرح «ثامن» در قرارگاه عدالت فرهنگی پیش بینی شده که در هشت مرحله این طرح، بسته‌های فرهنگی اعتبارات آن‌ها بنا به جدول اعلامی ادارات استانی در شهرستان‌ها توزیع خواهد شد.

مقیمی در بحث رسانه، برگزاری دوره های آموزش خبرنگاری را از طرح‎های پیش بینی شده قرارگاه برشمرد و افزود: فعالیت‌های خبری در شهرستان‌ها با مشکلاتی همراه است و در هر منطقه تعدادی فعال خبری در فضای مجازی وجود دارد که لازم است برای ساماندهی آنان چاره‌اندیشی شود.

مشاور وزیر فرهنگ اضافه کرد: با این اقدام درصد خطای فعالان این حوزه نیز کاهش‌ یافته و نظارت‌ها در راستای بهبود عملکردها پیش می رود و این افراد مورد حمایت قرار می‎گیرند.

مقیمی در پایان به اجرای ۲ طرح در حوزه تئاتر و نمایش مناطق کمتر برخوردار نیز اشاره و خاطر نشان کرد: با همکاری جمعی از فعالان شناخته شده حوزه تئاتر خیابانی کشور، بخشی از برنامه‌های گردهمایی‌های آنان در استان‌ها به آموزش هنرجویان در شهرستان‌ها اختصاص می‌یابد تا بتوان از این فرصت برای ارتقای هنری مناطق مختلف استفاده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha