جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ |۱۲ محرم ۱۴۴۶ | Jul 19, 2024
امام جمعه خارگ

حوزه/ حجت‌الاسلام کارگر گفت: باید مسئولان دولتی و قضایی بر اساس قانون اساسی جلوی ویژه خواران را بگیرند تا اعتماد عمومی را تقویت کنند، گاهی خدمات به مردم ارائه می‌شود ولی شفاف سازی صورت نمی‌گیرد که این مهم نیاز به جهاد تبیین دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام محمود کارگر امام جمعه خارگ در خطبه‌های این هفته نماز جمعه، اظهار داشت: تاریخ انقلاب اسلامی گواه نقش پررنگ مردم در بزنگاه‌های مختلف است که قدرت عظیمی به شتاب انقلاب داده، این مسأله در سخنان بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب نیز به‌کرات بیان شده است.

وی افزود: امام خمینی(ره) پس از ۱۵ سال هجرت در اولین سخنرانی رسمی‌شان پس از بازگشت به وطن در جمع ملت انقلابی فرمودند: «من به پشتیبانی این ملت، دولت تعیین می‌کنم» و از همان ابتدا جلوه‌ای از قدرت مردم را به تصویر کشیدند، در نگاه امام خمینی(ره)، مردم هویت اصلی هر دولتی هستند از این‌رو مکرراً بر مردم‌ مداربودن و خدمت به مردم تأکید داشتند.

حجت الاسلام کارگر ابراز کرد: اهمیت خدمت دولت به مردم به‌حدی در نگاه امام(ره) مهم است که ایشان آن را نشانه شرافت مسئولان و شانه خالی‌کردن از این مسئولیت را نشانه تباهی هر دولتی می‌دانند.

وی بیان کرد: یکی از معیارهای انقلابی عمل کردن مسؤلان در مردم داری، توجه به ساده زیستی است، اگر مسئولان با ماشین میلیاردی در خیابان دیده شوند یا بر سفره‌های رنگین متمولان و ثروت‌مندان در دوره خدمت حاضر شوند، فاصله میان مردم و آنان بیشتر خواهد شد و شکاف طبقاتی رقم می‌خورد.

امام جمعه خارگ، با اشاره به دو اصل مهم در قانون اساسی است که قوه مجریه و قضائیه نسبت به آن مسئولیت دارند، یادآور شد: در اصل ۴۹ قانون اساسی دولت موظف است ثروت‌های ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سوء استفاده از معاملات دولتی و فروش زمین‌های ‌موات و موارد غیرمشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت ‌معلوم ‌نبودن او، به بیت ‌المال بدهد، این حکم باید با رسیدگی و تحقیق ‌و ثبوت شرعی به وسیله دولت اجرا شود.

حجت الاسلام کارگر گفت: در اصل ۱۴۲ قانون اساسی رئیس قوه قضائیه را مامور رسیدگی به اموال برخی از مقامات و اعضای خانواده آنها نموده، اما حالا با گذشت ۴۵ سال از انقلاب با آن همه برخوردهای جدی و قانونی با مفسدان و اختلاسگران متاسفانه با رواج پدیده‌هایی مواجه هستیم که دلالت بر اختلاف طبقاتی برخی مسئولان با مردم عادی دارد و همین مسأله باعث تشدید بی‌اعتمادی افکار عمومی شده است.

وی افزود: رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به این مسأله اشاره می‌کنند و فرمودند: دل‌های مسئولان به‌طور دائم باید برای رفع محرومیت‌ها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی به‌شدت بیمناک باشد، در جمهوری اسلامی کسب ثروت نه‌تنها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست، اما تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان‌دادن به‌ویژه‌خواری و مدارا با فریب‌گران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، به‌شدت ممنوع است، همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به‌هیچ‌ وجه مورد قبول نیست.

امام جمعه خارگ، دو عامل مهم را در تقویت اعتماد عمومی موثر دانست و اظهار کرد: باید مسئولان دولتی و قضایی بر اساس قانون اساسی جلوی ویژه خواران را بگیرند تا اعتماد عمومی را تقویت کنند، گاهی خدمات به مردم ارائه می‌شود ولی شفاف سازی صورت نمی‌گیرد که این مهم نیاز به جهاد تبیین دارد.

وی بیان کرد: از آنجایی که در آستانه روز نماز جمعه هستیم دعوت می‌کنم از مسئولان که جمعه آینده میز خدمت با حضور همه در مصلی نماز جمعه برگزار شود و به تبیین خدمات خود برای مردم بپردازند.

حجت‌الاسلام کارگر خاطرنشان کرد: با وجود هفته امر به معروف و نهی از منکر و هفته عفاف و حجاب، متاسفانه آنگونه که شایسته بود با وجود توصیه و یادآوری در خطبه‌ها فضاسازی محیطی صورت نگرفت، البته از مجموعه عملیات عمومی و پایانه‌های نفتی بابت پشتیبانی و فعالان فرهنگی بانوان و بسیج خواهران بابت دغدغه‌مندی و اجرای مراسم تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی تأکید کرد: کار تمیز فرهنگی و موثر نسبت به این دو موضوع در حوزه ایجابی در جزیره باید بیشتر انجام شود و لازم است که در حوزه سلبی نیز ضابط قضایی جدیت بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha