چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ |۱۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 17, 2024
جاهد

حوزه / محسن جاهد گفت: اگر خواهان رشد و اعتلای سینمای دینی و عاشورایی هستیم باید زمینه حضور بخش خصوصی را در این عرصه فراهم کنیم.

محسن جاهد؛ تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه اظهار کرد: عاشورا دریای بیکرانی است که هنر می‌تواند از آن به وفور بهره ببرد، به‌ویژه در حوزه فیلم و سریال با الهام از عاشورا می‌توان آثار متعددی را تولید کرد. پیرامون این معنا همین اندازه بس که بدانیم اگر تمام سینماگران کشورمان در این عرصه کار کنند باز هم فضا برای فعالیت بیشتر فراهم است، اما متاسفانه با وجود چنین ظرفیتی در این رابطه بسیار منفعل هستیم.

وی درباره چرایی این کم کاری گفت: فیلمی که می‌خواهد مفاهیم عاشورایی را مد نظر قرار دهد باید جذابیت بالایی داشته باشد تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کند، اما بسیاری از تولیدات این عرصه از چنین ظرفیتی بی‌بهره هستند. نکته بعد اینکه فیلم‌هایی با محوریت عاشورا نیاز به سرمایه زیاد دارد در این راستا دولت باید نقش جدی‌تری ایفا کند. پیشنهاد می‌کنم دولت در این رابطه سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد تا سلیقه‌سازی و فرهنگ صورت گیرد.

جاهد ادامه داد: اگر تماشاگر به سمت تولیدات عاشورایی متمایل شود می‌توان انتظار داشت بخش خصوصی نیز در این عرصه ورود کند. مشکل دیگری که در این رابطه (تولیدات دینی) وجود دارد به رانت‌هایی مربوط می‌شود که در این عرصه شاهدیم، زیرا مدیران دولتی ساخت فیلم‌های این چنینی را به نزدیکان و آشنایان خود می‌سپارند درحالی‌که باید اجازه داد افرادی که علاقمند و معتقد در این عرصه هستند فیلم‌های دلخواهشان را تولید کنند.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: باید توجه داشت فیلمی که قرار است روایتی از اسلام داشته باشد می‌بایست قلب مخاطب را تحت تاثیر خود قرار دهد وگرنه صرف بهره بردن از امکانات سخت‌افزاری نمی‌تواند موفقیت کاری را رقم زند. برای مثال فیلم سینمایی «محمد رسول الله» با وجود بهره گرفتن از امکانات کافی نتوانست در گیشه توقعات را برآورده کند در عوض فیلم «محمد رسول الله» ساخته مصطفی عقاد هنوز پس از سال‌ها برای مخاطب مسلمان در هر کجای دنیا جذاب و شیرین است.

جاهد در انتهای این گفت‌وگو بیان کرد: فیلمی که قرار است پیام عاشورایی داشته باشد حتماً نباید در ژانر تاریخی جلوی دوربین برود بلکه می‌توان در قالب داستان‌های امروزی نیز چنین مضامینی را مورد توجه قرار داد. نکته پایانی، محل ساخت و نمایش فیلم‌ها و سریال‌های دینی تنها سینما نیست بلکه شبکه نمایش خانگی هم قادر است کارهای خوب و پر تماشاگری در این حوزه داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha