شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ |۱۳ محرم ۱۴۴۶ | Jul 20, 2024
کتاب راهنمای کاربردی تبلیغ در جلسات خانگی زنانه (مجلسیّات)

کتاب راهنمای کاربردی تبلیغ در جلسات خانگی زنانه (مجلسیّات) تألیف حمیده تابعی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلسات خانگی زنانه از بدیع‌ترین نهادهای مذهبی جامعه ما به شمار می‌رود که خوان با برکت فرهنگ و معارف عالی اسلامی و شیعی را تا درون خانواده‌های ایرانی گسترانده است، اما این ظرفیت ارزشمند، اصیل و در حال توسعه، همچنان جزء ناشناخته‌ترین پدیده‌های اجتماعی است.

در کتاب «مجلسیّات» مهم‌ترین مسائل و چالش‌های پیش‌روی جلسات و روضه‌های خانگی به همراه مناسبت‌ترین و بهینه‌ترین راه‌حل‌ها و تدابیر، در قالب گفت‌وگوهای مفصّل و هدفمند با جمعی از خبرگان، فعالان و مدیران با سابقه جلسات خانگی زنانه شناسایی و در قالب یک راهنمای کاربردی و عملیاتی ارائه شده است.

در این اثر تلاش می‌شود یک ابزار و نقشه راه در اختیار طلاب، مبلغان، فعالان فرهنگی، برگزارکنندگان جلسات خانگی و عموم خانواده‌هایی که قصد دارند به‌تازگی یک جلسه یا روضه خانگی را راه‌اندازی کنند یا جلسه فعلی‌شان را ارتقا دهند قرار گیرد و نیز به عنوان یک متن کمک آموزشی برای تربیت مبلغان حوزوی و دانشگاهی استفاده شود.

به گفته مؤلف مجلسیّات، هرچند این کتاب با رویکردی مسئله‌محور، کاربردی و البته مبتنی بر تجربیات مبلغان و فعالان جلسات زنانه نوشته شده، اما محتوای آن تنها اختصاص به بانوان ندارد و برای همه گروه‌ها قابل استفاده است.

این کتاب با روش پژوهشی تجربه‌نگاری نوشته شده است. جامعه آماری، مبلغان و فعالان جلسات خانگی بوده‌اند که از دیگر اعضای تحقیق، مهارت بیشتر و بهتری در گفت‌وشنود و تجربه عملی، درباره موضوع مطرح‌شده داشته‌اند. حجم نمونه هدفمند انتخاب‌شده و گردآوری داده‌ها، از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به انجام رسیده است.

نویسنده در فصل نخست کتاب به کلیات و مفاهیم اولیه، در فصل دوم به ویژگی‌های مطلوب مبلّغ (دانشی، ظاهری، اخلاقی، رفتاری و مهارتی) با نگاهی مسئله‌محور و در فصل سوم به بررسی موضوع مخاطب‌شناسی و ابعاد آن می‌پردازد.

فصل چهارم نیز شامل جنبه‌های اجرایی و محتوایی است که به راهنمایی‌ها و تدابیر کاربردی برای برگزاری جلسات پرداخته است. نوآوری در شکل و محتوای جلسات و همچنین نگاه نوآورانه به این پدیده دینی و اجتماعی نیز آخرین فصل کتاب است.

در فصل نخست کتاب ذیل اهمیت و ضرورت جلسات خانگی آمده است: «جلسات خانگی یکی از اثرگذارترین و پرنفوذترین تجمع‌های غیررسمی است که طیف گسترده‌ای از افراد جامعه را پوشش می‌دهد؛ به‌طوری که تمام شهرها و روستاها و جوامع فکری فرهنگی را شامل‌شود؛ ازاین‌رو، سرمایه‌گذاری درازمدت برای آن، سرمایه‌گذاری سودده، مطمئن و گاه زودبازده است».

کتاب راهنمای کاربردی تبلیغ در جلسات خانگی زنانه (مجلسیات) تألیف حمیده تابعی در قطع رقعی، 196 صفحه، شمارگان 300 نسخه توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر و راهی بازار نشر شده است.

برای تهیه کتاب «مجلسیّات» اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha