یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
1

رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) گفت: پس از انقلاب اسلامی در ایران شاهد پیشرفت های بسیار زیادی در حوزه بانوان بوده ایم، بیش از ۳۶ درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور را بانوان تشکیل می دهند و بیش از ۵۰ درصد از متقاضیان ورود به دانشگاه ها نیز دختران هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رونی پراستیو یولیانتورو سفیر اندونزی در جمهوری اسلامی ایران، در بازدید از دانشگاه حضرت معصومه(س) قم ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)، این بازدید را فرصت بسیار مناسبی برای همکاری های علمی و دانشگاهی دانست که باید از آن استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ارتقاء ارتباطات میان ایران و اندونزی از جمله مواردی است که در این جلسه می توان آن را پیگیری کرد، ادامه داد: حدود ۲۵۰ دانشجوی اندونزیایی در ایران مشغول تحصیل هستند که تعداد قابل توجهی از آنان در قم و همچنین شهرهای تهران و تبریز هستند؛ دانشجویان اندونزیایی غیر از رشته‌های علوم دینی در دیگر رشته‌های مهندسی، علوم پزشکی و ... در ایران تحصیل می کنند.

سفیر اندونزی در ایران گفت: در رشته های مهندسی، اقتصاد، علوم اجتماعی و دانشگاه‌های هنر، زبان و فرهنگ اندونزی آمادگی همکاری علمی و پذیرش بورسیه را دارند؛ بورسیه‌های اندونزی برای شرکای ما از جمله ایران ارائه می شود و امیدوارم در آینده دانشجویان حضرت معصومه(س) در بورسیه‌های مذکور پذیرش شوند.

رونی پراستیو یولیانتورو عنوان کرد: همکاری بین دانشگاهی ایران و اندونزی آغاز شده است که بیشترین همکاری ها میان دانشگاه های علوم پزشکی تهران و اندونزی بوده است؛ دانشگاه محمدیه با دانشگاه تهران همکاری ویژه ای دارد و همکاری پژوهشی مشترک در زمینه تاریخ و فرهنگ برقرار است. امیدواریم دانشگاه حضرت معصومه(س) با دانشگاه ها و سازمان های مختلف اندونزی همکاری و تعامل داشته باشد. سازمان‌های جامع اسلامی در اندونزی در ایجاد همکاریهای آموزش عالی بسیار فعال هستند، سازمان محمدیه، ۱۸۰ دانشگاه در اندونزی و یک دانشگاه در مالزی دارد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه حضرت معصومه(س) به ارتقای بانوان و آموزش آنان تاکید دارد و این خود می تواند یک زمینه همکاری با اندونزی باشد. امیدواریم هردو طرف یعنی سفارت اندونزی و دانشگاه حضرت معصومه(س) نتایج این دیدار مشترک را پیگیری کنند. ما آمادگی کامل خود را در جهت همکاری دانشگاه ها و سازمان های جامع اسلامی اندونزی با دانشگاه حضرت معصومه(س) اعلام می کنیم.

پیگیر تعامل جدی دانشگاه حضرت معصومه(س) و دانشگاه های کشور اندونزی هستیم

دکتر مریم بردبار، رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) نیز بر ارتباط این دانشگاه و دانشگاه‌های اندونزی تاکید کرد و گفت: آشنایی دانشجویان اندونزیایی با دانشگاه حضرت معصومه(س) از جمله مواردی است که با همکاری مشترک امکان پذیر خواهد بود.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) عنوان کرد: اندونزی پرجمعیت ترین کشور مسلمان در جهان است و همچنین بزرگترین قدرت اقتصادی جنوب شرق آسیا بوده و جاذبه های طبیعی بسیار فراوانی دارد.

وی افزود: ارتباط ایران و اندونزی سابقه ۷۰ ساله دارد و اشتراکاتی در زمینه های مختلف فرهنگی، کتاب آسمانی و پیامبر، هویت مسلمانی، سبک زندگی اسلامی و جنبه های گوناگون دیگر میان این دو کشور وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین یکی از این ظرفیت های مهمی که باید به آن توجه شود ظرفیت دانشگاهی و علمی ایران و اندونزی است که در این راه می توان قدم های بسیار موثری برداشت.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) به معرفی این دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: دانشگاه حضرت معصومه(س) سال ۲۰۰۷ میلادی تاسیس شده و یک دانشگاه ویژه بانوان و تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و در زمینی به وسعت ۱۰۰ هکتار قرار گرفته است که یکی از سه دانشگاه جامع ویژه بانوان جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

بردبار بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی در ایران شاهد پیشرفت های بسیار زیادی در حوزه بانوان بوده ایم، بیش از ۳۶ درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور را بانوان تشکیل می دهند و بیش از ۵۰ درصد از متقاضیان ورود به دانشگاه ها نیز دختران هستند.

وی افزود: شعار دانشگاه حضرت معصومه(س) "بانوی فرزانه، اعتلای خانواده" است؛ این دانشگاه قرار است با هویت تمدنی و دانشگاهی، الگویی برای بانوان جهان اسلام باشد. دانشگاه کمتر از ۲۰ سال است که تاسیس شده و حدود ۱۷۰۰ دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند و ۱۲۰ عضو هیئت علمی همکاری دارند. همچنین بیش از هزار عنوان مقاله در مجلات معتبر علمی از این دانشگاه چاپ و منتشر شده است، علاوه بر این ها تعداد زیادی کتاب نیز توسط هیئت علمی دانشگاه انتشار پیدا کرده است.

بردبار گفت: دانشگاه حضرت معصومه(س) در مقطع کارشناسی در رشته های فقه و حقوق، مدیریت، علوم قرآن و حدیث، مدیریت کسب و کار، روانشناسی، مشاوره، طراحی لباس، پارچه و فرش دانشجو دارد، در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته هایی در گروه های علوم قرآن و حدیث،روانشناسی و غیره نیز فعال بوده و دانشگاه حضرت معصومه(س) در رتبه بندی ISC در میان دانشگاه های زیر ۲۰ سال، در سرانه مقاله رتبه اول را دارد؛ همچنین هر سال پژوهشگرهای برتر استانی و کشوری از میان اساتید دانشگاه در قسمت پژوهشی و همچنین ارتباط با صنعت انتخاب می شوند.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ وزیر علوم به ۱۰ تن از رؤسای دانشگاه ها از میان ۱۴۴ دانشگاه کشور، نشان سرو را اعطا کرد که دانشگاه حضرت معصومه(س) نیز جزو آن ها بود، همچنین این دانشگاه در سرانه فضای ورزشی رتبه اول را در کشور دارد، انجمن ها و کانون های دانشگاه نیز در مقاطع و مناسبت های مختلف رتبه های گوناگونی کسب کرده اند.

وی ادامه داد: دانشگاه های کشور ماموریت گرا هستند؛ دانشگاه حضرت معصومه(س) علاوه بر تعالی آموزش، بر تعالی فرهنگی، صیانت و تحکیم خانواده تمرکز کرده است و ماموریت های خود را متناسب با بانوان پیش می برد؛ این ماموریت ها براساس فناوری های فرهنگی تبیین و تعریف شده است. صنایع فرهنگی و خلاق نیز از دیگر مسائلی است که این دانشگاه بر آن تمرکز کرده است.

بردبار تصریح کرد: در دانشگاه حضرت معصومه(س) به مهارت افزایی و هدایت شغلی دانشجویان اهمیت داده می شود؛ در تمام دانشگاه های کشور زیست بوم فناوری تعریف شده است و ایده های دانشجویان در پارک های علم و فناوری مفهوم کسب و کار پیدا می کند و وارد چرخه کارآفرینی و شغل می شود.

دکتر بردبار خاطرنشان کرد: مرکز هدایت شغلی، مرکز نوآوری و کارآفرینی و مرکز آموزش های آزاد از جمله مراکزی است که در دانشگاه حضرت معصومه(س) فعال است؛ راه اندازی مجتمع کارآفرینی بانوان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از قراردادهایی است که اخیرا در دانشگاه حضرت معصومه(س) منعقد شده است.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ طبق آمار وزارت علوم درصد اشتغال دانشجویان در مقطع ارشد، درصد قابل توجهی بوده است، در امور بین الملل نیز تفاهم نامه هایی را با کشورهای مختلف از جمله عراق منعقد کرده ایم، همچنین حدود دو سال است که مجوز پذیرش دانشجویان بین الملل برای دانشگاه حضرت معصومه(س) کسب شده است.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) بر ارتباط و آشنایی بیشتر این دانشگاه و دانشگاه های اندونزی تاکید کرد و گفت: آشنایی دانشجویان اندونزی با دانشگاه حضرت معصومه(س) از مواردی است که با همکاری سفارت اندونزی امکان پذیر خواهد بود؛ بورسیه شغلی برای دانشجویان بین الملل، برگزاری کنفرانس های بین المللی در حوزه بانوان به صورت مشترک از دیگر مواردی است که در این زمینه می توان پیگیری کرد.

وی در پایان افزود: برگزاری دوره های آموزش زبان فارسی، راه اندازی مجلات پژوهشی به صورت مشترک با دانشگاه های اندونزی، انتشار مقالات و کتب به صورت مشترک، استفاده از ظرفیت اساتید در طرح های پژوهشی از زمینه های همکاری میان دانشگاه حضرت معصومه(س) و دانشگاه های اندونزی است.

حجت الاسلام آخوندزاده رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه حضرت معصومه(س) قم هم گفت: شهر قم یک شهر علمی و مذهبی است که تقریبا از اکثر کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی طلبه و دانشجو دارد. همچنین این شهر از نظر سابقه ی تمدنی به سابقه ی چندین هزارساله برمی گردد.

وی بیان کرد: هم اکنون که جامعه جهانی بیشتر از اینکه به مرزهای جغرافیایی اهمیت دهند به مرزهای اعتقادی اهمیت می دهند، نیازمندیم در این مسیر همکاری های علمی، فرهنگی و مذهبی در کشورهای اسلامی داشته باشیم. شهر قم یک شهر مثال زدنی است که اهمیت این شهر را شما به عنوان یک دیپیلمات بیشتر متوجه هستید، همچنین حساسیت ها به این شهر بسیار زیاد است.

تصریح کرد: این شهر اولین پیشنهاد دانشگاه تک جنسیتی دخترانه را پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران داده است و دانشگاه حضرت معصومه(س) اولین دانشگاه تک جنسیتی در کشور است؛ بیشتر موضوعات و منابع درسی این دانشگاه به بانوان مربوط است و بخشی از آن مشترک میان بانوان و آقایان است. رویکرد ما تجهیز بانوان در زمینه های فرهنگی و اجتماعی است.

آخوندزاده ادامه داد: کسی که به عنوان دانشجو یا طلبه وارد قم شود، می تواند یک تعامل بین المللی را در سطح شهر ببیند. ظرفیت های شهر قم می تواند یک زمینه همکاری بسیار مناسب را با اندونزی فراهم کند و از این فضا هر دو کشور استفاده کافی و وافی ببرند.

سفیر کشور اندونزی در پاسخ به سخنان حجت الاسلام آخوندزاده اظهار کرد: تمامی این ظرفیت ها و سخنان را به دولت اندونزی منتقل خواهیم کرد و امیدواریم همکاری های دو کشور و دانشگاه حضرت معصومه(س) با دانشگاه های اندونزی ادامه دار باشد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام محمد صادقی هم بیان کرد: تقاضا داریم در زمینه آشنایی بانوان اندونزیایی با دانشگاه حضرت معصومه(س) و تحصیل در این دانشگاه تلاش شود و در آینده شاهد تحصیل بانوان اندونزیایی در این دانشگاه باشیم، همچنین امیدواریم با همکاری سفارت اندونزی زمینه سفر هیاتی از دانشگاه حضرت معصومه(س) به کشور اندونزی و بازدید از دانشگاه های آن مهیا شود.

وی تصریح کرد: پس از نسل کشی که در غزه رخ داد، عده ای از حقوقدانان اسلامی به این فکر افتادند تا زمینه تشکیلات وکلای بدون مرز را ایجاد کنند، لذا تقاضا می شود زمینه ایجاد و گسترش این تشکیلات در کشور دوست یعنی اندونزی نیز فراهم شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha