سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
سفیر ایران در روسیه

حوزه/ سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه از تهیه سند پیش نویس همکاری های راهبردی ایران و روسیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در نشست مشترک مسئولین و تجار ایرانی حاضر در روسیه با آیت الله اعرافی، گزارشی از روند توسعه مناسبات دوجانبه و همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ارائه کرد.

وی به روند تهیه پیش‌نویس موافقتنامه جامع همکاری‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اشاره کرد و گفت:‌ این موافقتنامه پس از اصلاحات مورد نظر دو کشور، نهایی و پاراف شده است و پس از امضای وزیران امور خارجه دو کشور، ‌ در مجالس دو کشور بررسی خواهد شد و روال قانونی آن ادامه خواهد یافت.

سفیر ایران در روسیه همچنین به ارائه گزارشی از روند همکاری‌ها در کریدور شمال – جنوب پرداخت و بر اهمیت شتاب‌بخشی به رفع موانع فراروی بهره‌گیری از این ظرفیت ترانزیتی در راستای منافع کشور تأکید کرد.

جلالی خاطرنشان کرد:‌ بخش شرقی کریدور شمال – جنوب در سال ۲۰۲۳ میلادی برای نخستین بار راه‌اندازی شده است و ۶۵۰ هزار تن کالا از مسیر روسیه – قزاقستان – جمهوری ترکمنستان – ایران و بالعکس در این سال حمل شد و هدفگذاری دو کشور در سال ۲۰۲۴ دستیابی به رقم دو میلیون تن کالا در مبادلات کالا در این مسیر است.

وی ادامه داد: کریدور شمال – جنوب در مسیر زمینی دریایی که از دریای خزر عبور می‌کند نیز در سال ۲۰۲۳ با حداکثر ظرفیت فعال بود و حدود ۱۰ میلیون تن کالا در این مسیر حمل شد و در بخش غربی کریدور که از روسیه، ‌جمهوری آذربایجان و ایران می‌گذرد نیز سه میلیون تن طی سال گذشته میلادی حمل شد.

سفیر ایران در مسکو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات بین‌المللی گفت: گفتمان انقلاب اسلامی که در بُعد داخلی مبتنی بر نفی استبداد و طاغوت بود، در بُعد مناسبات خارجی، بر استقلال کشور بنیان گذاشته شد و از این رو، شعار نه شرقی و نه غربی را در دستور کار داشت؛ پس از فروپاشی قدرت شرق، نیز رویکرد انقلاب اسلامی، مخالفت با جهان تک قطبی بود و امروز روسیه و شمار دیگری از کشورهای دیگر در واکنش به اقدامات غرب، به گفتمان ایران پیوسته‌اند و اینگونه گفتمان ضدساختار قدرت در دنیا شکل گرفت.

در این نشست که حجت الاسلام و المسلمین مهدی بخت‌آور رئیس مرکز اسلامی مسکو حضور داشت، شماری از دیپلمات‌ها و رؤسای نهادهای ایرانی در روسیه به طرح‌ دیدگاه‌های خود در زمینه راهکارهای توسعه مناسبات دوجانبه در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و دیگر عرصه‌ها پرداختند.

آیت‌الله اعرافی روز یکشنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ بنا به دعوت مفتی شیخ راویل عین‌الدین رئیس اداره‌ امور دینی مسلمانان روسیه و با هدف شرکت در کنفرانس بین المللی «راه معنوی ابریشم» به این کشور سفر کرد و در این اجلاس سخنرانی خواهد نمود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بدو ورود به فرودگاه شرمیتووا مسکو مورد استقبال کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و برخی از روسای نهادهای فرهنگی ایرانی مستقر در مسکو قرار گرفت.

آیت الله اعرافی طی اقامت در مسکو با تعدادی علما و فارغ التحصیلان جامعه المصطفی و برخی ازمقامات دولتی، پارلمانی و شخصیت‌های دینی، مذهبی و علمی روسیه دیدار خواهد کرد.

طبق اعلام برگزار کنندگان، کنفرانس بین المللی «راه معنوی ابریشم» عرصه‌ای است برای گفتمان رهبران مذهبی و سیاسی و نمایندگان مجامع علمی و اجتماعی‌ در اوراسیا، با هدف هماهنگی و یکسان‌سازی مواضع مشترک مبتنی بر ارزش‌های سنتی انسانی، در مقابله با تهدیدهای جهان امروز و صیانت از توسعه‌ آتی میراث فرهنگی‌- مذهبی ملت‌ها.

کنفرانس مذکور قرار است طی هفته جاری با حضور نمایندگان دینی کشورهای عضو بریکس در کازان برگزار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha