سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
آیت الله اعرافی در جمع اندیشمندان روسی

حوزه/ جمعی از اندیشمندان شرق شناس روسیه در نشستی با مدیر حوزه‌های علمیه و هیأت همراه در مسکو، بر اهمیت تبیین و ترویج اسلام حقیقی با هدف زدودن انگاره‌های نادرست از این دین رحمانی تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، علی اکبر علی اکبروف، رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه در سخنانی در این نشست گفت: این مؤسسه با نهادهای علمی، ‌ فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران از جمله سفارت و رایزنی فرهنگی، سابقه طولانی همکاری دارد و علاوه بر انتشار کتاب، برگزاری رویدادهای مشترک نیز در دستور کار است.

وی، همکاری‌های مشترک این مؤسسه با ایران را فراتر از مقولات دانشگاهی و علمی توصیف کرد و گفت: با توجه به اینکه روسیه طی سالیان گذشته از نوع تفکر و نگرش ناصحیح از اسلام که در قالب تکفیری‌ها، سلفی‌ها و وهابی‌ها بروز یافته ، آسیب دیده است، همکاری‌های مشترکی با ایران در زمینه تربیتی و روشنگری درباره اسلام حقیقی انجام داده‌ایم.

رئیس انستیتو شرق‌شناسی روسیه در ادامه با اشاره به همکاری‌های مشترک روسیه، چین و جمهوری اسلامی ایران در مقابله با جهان تک‌قطبی، بر این نکته تأکید کرد که این سه کشوربه مثابه مثلثی قوی در کنار یکدیگر هستند.

این صاحب‌نظر روس در ادامه با اشاره به مصاحبه آیت‌الله علیرضا اعرافی پس از دیدار با پاپ، رهبر مسیحیان جهان، ‌ خطاب به مدیر حوزه‌های علمیه ایران گفت:‌ شما در این مصاحبه اشاره کردید که مبنای ادیان ابراهیمی و توحیدی، ‌ یکسان است و باید این ادیان ما را به یکدیگر نزدیک کنند.

علی‌اکبروف با بیان اینکه نقش جمهوری اسلامی ایران در این حوزه بسیار حائز اهمیت است، از ایده مرحوم آیت الله تسخیری درباره تقریب مذاهب اسلامی به عنوان ایده‌ای بسیار مهم یاد کرد و گفت:‌ امروز با بهره‌گیری از چنین اندیشه‌ای، شاهد گفت‌وگوهایی بین مسلمانان از مذاهب مختلف در روسیه هستیم.

دوستی و نزدیکی ایران و روسیه از اهمیت زیادی برخوردار است

ویتالی نائومکین مدیر علمی انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه نیز در این نشست با بیان اینکه ایران، دوست دیرینه و قدیمی ما در این مؤسسه است، گفت:‌ در حال حاضر و با توجه به فشارهای غرب علیه دو کشور، ‌دوستی و نزدیکی ایران و روسیه از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی که در زمینه مسائل حوزه عربی و خاورمیانه تخصص دارد، ‌ در ادامه از اینکه جهان امروز به جهانی پر از خشونت تبدیل شده است، ابراز تأسف کرد.

محکومیت حمله اسرائیل به یمن

این صاحب‌نظر روس گفت:‌ اتفاقاتی که در سوریه، لبنان و فلسطین با اقدامات غیرانسانی آمریکا و اسرائیل رخ می‌دهد، ‌ امروز مایه نگرانی ما است.

نائومکین در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به شهر بندری الحدیده در غرب یمن و به آتش کشیده شدن مخزن نفتی در اثر این حملات، گفت: حملات اسرائیل، وحشتناک است و کاری که از دست ما بر می‌آید، ‌ این است که این حملات را محکوم کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha