سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
حجت‌الاسلام حمید اسماعیل‌پور امام جمعه فردو

حوزه/ امام جمعه فردو گفت: در خطبه اول نماز جمعه که معارفی و در خطبه دوم که سیاسی و مربوط به مسائل روز جامعه اسلامی است مردم نیازمند این هستند که خطبه‌ای که ارائه می‌شود براساس مطالعه و براساس نگاه روشنگرانه باشد.

حجت الاسلام حمید اسماعیل پور امام جمعه فردو در گفتگو با خبرگزاری حوزه در قم، با گرامیداشت روز پنجم مرداد سالروز برگزاری اولین نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی، ابراز امیدواری کرد که همه دست‌اندرکاران نهاد نماز جمعه و ائمه جمهور کشور در این نهاد مقدس توفیق خدمتگزاری هر چه بیشتر داشته باشند.

وی با اشاره آیه ۹ سوره مبارکه جمعه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» گفت: در این آیه شریفه نماز جمعه مقصد سعی مؤمنان، مصداق ذکر و محل عطف توجه از دنیای مادیت به بی‌نهایت معنویت معرفی شده است.

امام جمعه فردو اضافه کرد: به تعبیری که در روایات ما هم آمده نماز جمعه محل تفقه در دین برای مؤمنان است که هر جمعه در این عرصه حاضر می‌شوند و با معارف دینی آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند.

حجت الاسلام اسماعیل پور با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری «نماز جمعه قرارگاه ایمان و تقوا است»، تصریح کرد: این کلام رهبر معظم انقلاب نشان دهنده اهمیت این فریضه عبادی سیاسی است و خوشبختانه مردم ولایت‌مدار ایران اسلامی به آن توجه دارند و هر هفته دل و جان خود را در میعادگاه مؤمنین و مسلمین به مباحث دینی صفا می‌دهند و از فضای معنوی نماز جمعه استفاده می‌کنند.

وی با طرح این سؤال که انتظار مردم از خطبه و خطیب نماز جمعه چیست؟ اظهار کرد: انتظار مردم از خطیب و خطبه نماز جمعه محتوای قوی و روشنگر در هر دو خطبه است. در خطبه اول که معارفی است و در خطبه دوم که سیاسی و مربوط به مسائل روز جامعه اسلامی است مردم نیازمند این هستند که خطبه‌ای که ارائه می‌شود براساس مطالعه و براساس نگاه روشنگرانه باشد. این روشنگری بسیار مهم است که در خطبه‌ها اتفاق بیفتد.

امام جمعه فردو با تاکید بر اینکه انتظارات مردم از امام جمعه به عنوان پدر معنوی جامعه این است که مرجع و پناهگاه مردم در امور مختلف زندگی باشد و حضور صمیمانه و پدرانه در میان مردم داشته باشد، اظهار داشت: امام جمعه باید همیشه با مردم مأنوس باشد و در بین مردم حضور داشته باشد تا بتواند از این فرصت به بهترین وجه استفاده کنند. علاوه بر این امام جمعه باید زندگی ساده و عزتمندانه در شهر داشته و نسبت به مسائل اجتماعی و فردی مردم دغدغه‌مند باشد. همه این‌ها زمینه ساز تاثیرگذاری و موفقیت در راهبری جامعه است.

وی در پایان ضمن قدردانی از شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و کسانی که مسئولیت ستادی نسبت به این نهاد دارند، گفت: باید از اعضای ستادی نماز جمعه هم تقدیر و تشکر کنیم. این عزیزان عده‌ای از مردم و مومنین هستند که از روی اخلاص و از روی صداقت و بدون هیچ چشمداشتی زحمت برگزاری نماز جمعه را بر عهده دارند و به بهترین وجه‌ای تلاش می‌کنند که این فریضه و کار هفتگی به خوبی انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha