شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
امام‌جمعه کهک

حوزه/ امام جمعه کهک گفت: تشکیل ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه در کشور را از بزرگترین برکات انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محسن صبوری فیروزآبادی در خطبه های امروز نماز جمعه شهر کهک در ادامه مباحث مرتبط با فضائل اخلاقی به تبیین اهمیت و آثار حیا از منظر روایات معصومین (ع) پرداخت.

وی حیا را از مهمترین ویژگی های اخلاقی برشمرد که زمینه ساز برکات و آثار فروان دنیوی و اخروی است.

حجت الاسلام و المسلمین صبوری فیروزآبادی افزود: رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: «رَأْسُ الْعَقْلِ بَعْدَ الاِیمانِ بِاللّه ِ الْحَیاءُ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ»؛ اساس عقل، پس از ایمان به خدا، حیا و نیک خویی است.

وی بیان داشت: در روایت دیگری پیرامون آثار حیا چنین آمده است: «أمَّا الحَیاءُ فَیَتَشَعَّبُ مِنهُ اللِّینُ، و الرّأفَةُ، و المُراقَبَةُ للّه فِی السِّرِّ و العَلانیَةِ، و السَّلامَةُ، و اجتِنابُ الشَّرِّ، و البَشاشَةُ، و السَّماحَةُ، و الظَّفَرُ، و حُسنُ الثَّناءِ عَلَی المَرءِ فِی النّاسِ...»؛ اما شاخه ها و نتایج حیا عبارتند از: نرمش، مهربانی، در نظر داشتن خدا در آشکار و نهان، سلامت، دوری از بدی، خوشرویی، گذشت، بخشندگی، پیروزی و خوشنامی در میان مردم...

امام جمعه کهک در ابتدای خطبه دوم به سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و احیای این فریضه بزرگ الهی و تشکیل حدود ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه در کشور را از بزرگترین برکات انقلاب دانست.

وی در ادامه خطبه های نماز جمعه به بیان روایاتی در فضیلت نماز جمعه پرداخت و گفت: پیامبر اعظم (ص) می فرمایند: «لما اسری بی الی السماء لیلة المعراج رأیت تحت العرش سبعین الف مدینة، کل مدینة کدنیاکم، و ملائکة ناشری، اجنحتهم، یسبحون الله و یهللونه و یقولون: اللهم اغفر للذین یحضرون صلوة الجمعة اللهم اغفر للذین یغتسلون یوم الجمع»؛ وقتی که شب معراج مرا به آسمان بردند، زیر عرش خدا هفتاد هزار شهر را دیدم که هر شهری همانند دنیای شما بود. و فرشتگانی را دیدم که بالهایشان را گسترده بودند و خدا را تسبیح و تهلیل می کردند و می گفتند: خدایا کسانی را که در نماز جمعه حاضر می شوند بیامرزد، خدایا کسانی را که روز جمعه غسل می کنند، رحمت کن.

وی ادامه داد: آن حضرت در حدیث دیگری می فرمایند: «مَن تَرَکَ ثلاثَ جُمَعٍ مُتَعَمِّدا مِن غَیرِ عِلَّةٍ طَبَعَ اللّه ُ علی قَلبِهِ»؛ هر کسی، از روی عمد و بدون علّت، سه نماز جمعه را ترک کند، خداوند مُهر نفاق بر دل او زند.

امام جمعه کهک در پایان خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به واقعه حرکت دادن اسرای اهل بیت (ع) از کوفه به شام در نوزدهم محرم به ذکر مصائب امام حسین (ع) پرداخت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha