شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ |۲۰ محرم ۱۴۴۶ | Jul 27, 2024
کد خبر: 1172684
۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
حکومت امام حسین (علیه السلام) بعد از ظهور

حوزه/ از بررسی احادیث رجعت استفاده می شود که نخستین کسی که برای فرمانروائی جهان رجعت می کند، حضرت حسین بن علی (علیه السلام) است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یکی از سوالاتی که پیرامون سیدالشهدا (علیه السلام) وجود دارد، حکومت امام حسین (علیه السلام) پس از ظهور حضرت ولی عصر (عج) است که به این پرسش و پاسخ آن اشاره خواهیم کرد:

پرسش: آیا بعد از امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، امام حسین(علیه السلام) دوباره حکومت می کنند؟

پاسخ: از بررسی احادیث رجعت استفاده می شود که نخستین کسی که برای فرمانروائی جهان رجعت می کند، حضرت حسین بن علی (علیه السلام) است. اگر چه طبق برخی روایات دیگر حضرت علی (علیه السلام) نیز در عهد امام حسین (علیه السلام) رجعت می کند، ولی فرمانروائی او در آخر امر خواهد بود.

نکته قابل توجه اینکه در برخی روایات فقط صحبت از رجعت امام حسین (علیه السلام) و غسل و کفن کردن امام زمان (علیه السلام) را بیان می کنند و اشاره ای به حکومت آن بزرگوار بر جهان ندارد؛ ولی عده ای دیگر از روایات به حکومت ایشان تصریح می کنند.

امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «اولین کسی که به دنیا رجعت می کند، حضرت حسین بن علی (علیهما السلام) است و به قدری در دنیا حکومت می کند که از کثرت سن ابروهایش روی دیدگانش می ریزد.» (۱)

و در حدیث دیگر آمده است که خداوند متعال رسول الله (صلی الله علیه و آله) را آگاه ساخت که امام حسین (علیه السلام) کشته می شود، ولی یک بار دیگر به دنیا باز می گردد تا دشمنانش را بکشد و بر سراسر جهان فرمانروائی کند.(۲)

برای مطالعه بیشتر در مبحث رجعت رجوع کنید به: «رجعت» اثر محمد باقر مجلسی، «رجعت یا دولت کریمه خاندان وحی» نوشته محمد خادمی شیرازی، و «رجعت» به قلم محمد رضا ضمیری.



پی‌نوشت‌ها:
۱. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج۵۳، ص۴۶.
۲. عروسی حویزی، عبد علی، تفسیر نورالثقلین، ج۵، ص۱۱.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha