دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ |۲۲ محرم ۱۴۴۶ | Jul 29, 2024
کد خبر: 1172861
۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
جواد انصافی

حوزه / کارگردان و بازیگر هنرهای نمایشی گفت: نه تنها نمایش‌های آیینی وضعیت مطلوبی ندارد، بلکه هر روز به نوعی در جهت بیشتر به حاشیه رانده شدن این هنر قدم برداشته می‌شود.

جواد انصافی، بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه نمایش‌های آیینی وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: نه تنها نمایش‌های آیینی وضعیت مطلوبی ندارد بلکه هر روز به نوعی در جهت بیشتر به حاشیه رانده شدن این هنر قدم برداشته می‌شود. برای نمونه حذف جشنواره‌ها و یا جایزه‌هایی که مربوط به نمایش آیینی می‌شود از جمله این موضوعات است. این وضعیت تا آنجا پیش رفته که کمک هزینه‌های نمایش آیینی از بین رفته است.

وی افزود: پیشتر سالن سنگلج به نمایش‌های آیینی اختصاص داده شده بود اما در ادامه این تک سالن هم از نمایش‌های آیینی گرفته شد! درحالی که این سالن در طول سال محلی برای اجرای تعزیه و نمایش‌های آیینی بود. برای من جای سؤال است که چرا نباید نمایش‌های آیینی که در آنها باور و اعتقادات بومی و دینی مورد توجه قرار گرفته در یک محل مشخص اجرا شود.

انصافی تصریح کرد: اگر به نمایش‌های آیینی بهای لازم داده شود می‌تواند در آمدزا باشد، اما برای رسیدن به این خواسته باید یک برنامه‌ریزی درست مدظر قرار گیرد. برای مثال می‌شود میهمانان خارجی و علاقمندان به هنر آیینی را جذب مکانی کرد که در آن اجرهای تعزیه و نمایش آیینی را شاهد باشیم. حتی این محل در ایام محرم نیز قادر است فعال باشند، زیرا اجرای تعزیه و آیین‌های نمایشی عزدارای محرم انتظار می‌رود در این محل‌ها مورد توجه قرار گیرد.

کارگردان هنرهای نمایشی بیان کرد: نمایش آیینی و حمایت از آن تنها پیشتیانی گونه‌ای از هنر نیست بلکه به واقع با این کار از فرهنگ و باورهای دینی خود حمایت کرده‌ایم، چون نمایش‌های آیینی سرشار از موضوعات دینی و اخلاقی است که ریشه در دستورات اسلامی دارد. در همین رابطه باید اضافه کنم پرداختن به موضوعات دینی در نمایش آیینی به شکلی کاملا تاثیرگذار رخ می‌دهد و در آن نشانی از شعار وجود ندارد.

انصافی تصریح کرد: دلیلم برای اینکه می‌گویم این شکل از هنر عاری از شعار است این است که ریشه در هنر غربی ندارد و هر آنچه در آن وجود دارد برگرفته از فرهنگ ایرانی است، پس وقتی دستورات دینی در آن مورد توجه قرار می‌گیرد هیچگاه شکل شعاری به خود نخواهد گرفت. در این میان برخی از هجمه‌هایی که به این هنر وارد می‌شود معتقدم از روی ناآگاهی است وگرنه هر فردی که کوچکترین آشنایی به باورهای دینی داشته باشد متوجه ظرفیت‌های هنرهای نمایشی خواهد شد.

وی در انتهای تصریح کرد: موضوعی که در خاتمه باید روی آن تاکید کنم به هنرمندانی مربوط می‌شود که در این حوزه مشغول هستند افرادی که هنر سنتی را دنبال می‌کنند تنها عشق، پشتوانه کارشان است برای همین نباید آنها را به حال خود رها گذاشت بلکه با حمایت از آنها به نوعی سبب پویایی مجدد این هنر شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha