سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ |۲۳ محرم ۱۴۴۶ | Jul 30, 2024
حجت الاسلام شریعتی تبار بزرگداشت شهید کامیاب

حوزه / مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: مبارزه با طاغوت و رهایی از سلطه در طول تاریخ هدف روحانیت شیعه بوده است و امام خمینی (ره) این نیز این مسیر را ادامه دادند همان طور که وقتی خبر شهادت شهید عبدالکریم هاشمی نژاد از روحانیان فعال مشهدی را به ایشان دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام مهدی شریعتی تبار مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، امروز دوشنبه 8 مردادماه در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت حجت الاسلام سید رضا کامیاب در ایوان مقصوره مسجدگوهرشاد حرم مطهر رضوی گفت: حجت الاسلام کامیاب 43 قبل در 8 مرداد 1360 در جریان دفاع از اسلام در مقابل جریان های باطلی مانند گروهک فرقان به شهادت رسیده است.

وی ضمن پاسداشت یاد و خاطره بیش از 17 هزار شهید ترور گفت: در دوران حکومت سفاک پهلوی، روحانیت شیعه در سراسر ایران به رهبری امام خمینی (ره) به پا خواستند در مقابل رژیم شاهنشاهی که روزگاری اگر کسی نام آن را می آورد بدنش به لرزه در می آمد در برابر آن ایستادگی کردند به تعبیر قرآن کریم جهاد کردند.

حجت الاسلام شریعتی تبار ادامه داد: از جمله پیشگامان مبارزه با رژیم ستم شاهی روحانیت شیعه بود، زیرا فلسفه جریان رهبری ائمه معصومین (علیهم السلام) در طول تاریخ مبارزه با طاغوت بوده است.

وی با اشاره به آیه 36 سوره نحل در قرآن کریم گفت: وَلَقَد بَعَثنا فی کُلِّ أُمَّةٍ رَسولًا أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ ۖ فَمِنهُم مَن هَدَی اللَّهُ وَمِنهُم مَن حَقَّت عَلَیهِ الضَّلالَةُ ۚ فَسیروا فِی الأَرضِ فَانظُروا کَیفَ کانَ عاقِبَةُ المُکَذِّبینَ ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: «خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید!» خداوند گروهی را هدایت کرد؛ و گروهی ضلالت و گمراهی دامانشان را گرفت؛ پس در روی زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیب‌کنندگان چگونه بود!

وی توضیح داد: مبارزه با طاغوت و رهایی از سلطه در طول تاریخ هدف روحانیت شیعه بوده است و امام خمینی (ره) این نیز این مسیر را ادامه دادند همان طور که وقتی خبر شهادت شهید عبدالکریم هاشمی نژاد از روحانیان فعال مشهدی را به ایشان دادند؛ امام خمینی (ره) فرمودند شهادت به ما به ارث رسیده است در همین راستا مبارزه با طاغوت در راه استقرار توحید و عدالت در جامعه یکی از اهداف نظام اسلامی است.

مدیر گروه فقه و اصول بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد: این ننگ است برای کنگره آمریکا که به جنایت های نتانیاهو در کشتار زنان و کودکان و افراد غیر نظامی در غزه رضایت می دهد، امروز بخشی از دنیا جبهه مقاومت را تشکیل داده اند و بر علیه رژیم صهیونیستی مبارزه شرافتمندانه آغاز کرده اند.

وی تصریح کرد: مبارزه تا استقرار عدل، نجات انسان از ظلم هدف روحانیت شیعه با پیروی از ائمه معصوم (علیهم السلام) در طول تاریخ بوده است، شهید کامیاب و همرزمانشان نیز این هدف را دنبال می کردند.

وی افزود: شهید کامیاب از شاگردان آیت الله واعظ طبسی و از همرزمان شهید هاشمی نژاد و مقام معظم رهبری بودند این افراد بارها و بارها برای ایستادگی در برابر ظلم و جور رژیم پهلوی به زندان افتادند و شکنجه شدند این شخصیت ها در راستای تکلیف الهی و مبارزه شرافت مندانه شکنجه ها را تحمل کردند.

شهید حجت الاسلام سید رضا کامیاب که بود؟

حجت الاسلام سید رضا کامیاب در مرداد ماه سال ۱۳۲۹ در روستای نوده از توابع گناباد در خانواده ای کشاورز و روحانی دیده به جهان گشود و از ابتدا تحت تربیت پدرش قرار گرفت و دوران طفولیت و کودکی خویش را در محیطی آکنده از روحانیت به پایان برد. تا سن ۱۳ سالگی در زادگاهش به تحصیل و کار اشتغال ورزید سپس به گناباد مهاجرت نمود و در حوزه علمیه این شهر زندگی پرمخاطره و باصفایش را شروع کرد و به آموختن معارف اسلام پرداخت.

در این حین زلزله ای که در سال ۱۳۴۷ در منطقه فردوس- کاخک به وقوع پیوست. عده ای از طلاب برای کمک به زلزله زدگان به این شهر سفرکردند. از آن جمله می توان به رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای و شهید کامیاب اشاره کرد. در همین سفر شهید با حضرت آیت الله خامنه ای از نزدیک آشنا شد و این آشنایی فتح بابی برای آغاز فعالیت های سیاسی ایشان بود شهید کامیاب پس از آشنایی با افکار مقام معظم رهبری درمی یابد که اسلام نظامی است برای ساختن جهان و انسان. این موضوع زیربنای مبارزات و مجاهدات او قرار گرفت.

با پیشنهاد شهید به حضرت آیت الله خامنه ای در رابطه با شروع درس تفسیر دگرگونی نوینی در حوزه علمیه مشهد به وجود آمد. استقبال گرم و پرشور طلاب و دانشجویان از این درس موجب وحشت ساواک گردید که نهایتا به تعطیلی این درس از طرف مزدوران شاه منجر شد. اما با تعطیل شدن این درس نه تنها رابطه شهید با حضرت آیت الله خامنه ای قطع نشد؛ بلکه بصورت مخفی و گسترده تر ادامه یافت و به نشست های خصوصی تبدیل شد.

طی این فعالیت ها شهید حجت الاسلام کامیاب، جمع سه نفری شهید جوانمرد سید عبدالکریم هاشمی نژاد و حضرت آیت الله خامنه ای و آیت الله عباس واعظ طبسی که محور حرکت های اصیل اسلامی در خراسان بودند به همکاری نزدیک پرداخت و فعالیت های اسلامی سیاسی خود را شدت بخشید.

کامیاب پس از پیروزی انقلاب هم چنان به فعالیت خستگی ناپذیر خود ادامه می دهد و در محافل و سخنرانی ها و مجالس پاسخ به سوالات متن دفاع از انقلاب و افشای چند انقلاب خصوصا جریان های انحرافی و کمونیسم و منافقین آگاهی های لازم را به مردم منتقل و نقش حساس خویش را در پاسداری از سنگر اسلامی تمامیت انقلاب به خوبی ایفا می کند. شهید کامیاب شدیدترین و سرسخت ترین موضع را در برابر گروهکها و منافقین داشت و در جریان تظاهرات منافقین در مدارس که به تعطیلی مدارس انجامید گفت: «بزرگترین دشمن انقلاب منافقین خواهند بود و شاید شهادت ما به دست همین افراد باشد».

شهید کامیاب با وارستگی خاصی اعتقاد داشت که اگر در مجلس شورای اسلامی افرادی مکتبی سازش ناپذیر متقی فداکار متفکر و مبارز و آگاه به مسائل سیاسی روز و در یک کلام در خط امام باشند تحقق آرمان ها و اهداف شایسته یک نظام انقلابی و اسلامی امکان پذیر خواهد بود. لذا در انتخابات میان دوره ای دوم مرداد ماه سال ۱۳۶۰ شرکت کرد و با رای قاطع مردم به نمایندگی مجلس شورای اسلامی برگزیده شد.

روز ۸ مرداد سال ۱۳۶۰ مصادف با ۲۷ رمضان ۴۰۲ ه.ق ساعت ۱۱ ظهر شهید کامیاب از دفتر حزب جمهوری به سمت منزلش به راه افتاد و قرار بود ساعت ۱۲ خودش را به فرودگاه برساند. همزمان با حرکت ماشین، موتورسواری با ۲ سرنشین که از قبل از مسیر حرکت شهید را اطلاع داشت به تعقیب او پرداخت و در تقاطع خیابان راه آهن (خیابان شهید کامیاب فعلی) و خیابان خواجه ربیع درحالی که سرعت ماشین کم شد ۲ گلوله به کتف و جمجمه وی شلیک کردند. سرانجام شهید کامیاب پس از چند ساعت در بیمارستان به شهادت رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha