پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ |۲۵ محرم ۱۴۴۶ | Aug 1, 2024
تصاویر/نشست تخصصی برنامه معیشتی الگوی پیشرفت اسلامی

حوزه / حجت الاسلام کشوری گفت: وضعیت اقتصاد در دنیای امروز، یک وضعیت شکست خورده است و ما در سراسر دنیا خصوصاً در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، کشورهای اروپایی مشکلات اقتصادی فراوانی را الان تجربه می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای رهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، امروز چهارشنبه در نشست تخصصی برنامه معیشتی الگوی پیشرفت اسلامی در تالار شهر مشهد، در جمع فعالان فرهنگی این شهر اظهار داشت: وضعیت اقتصاد در دنیای امروز، یک وضعیت شکست خورده است و ما در سراسر دنیا خصوصاً در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، کشورهای اروپایی مشکلات اقتصادی فراوانی را الان تجربه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نظام شاخصه‌های ارزیابی اقتصاد، در اقتصاد کلان غلط است، توضیح داد: گاهی اوقات این طور به مخاطب القا می‌کنند که وضع اقتصادی در سراسر دنیا وضع خوبی است و در کشور ایران مقداری وضع خراب‌تر از سایر کشورهای جهان است و الان در واقع این ارزیابی غلط در ذهن مردم ما هم تثبیت شده است.

وی ادامه داد: اگر ما از شاخص‌های ارزیابی صحیح استفاده کنیم، نه با این شاخص‌ها که نمایانگر اقتصادهای کلان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، متوجه خواهیم شد که وضعیت اقتصادی در همه دنیا دچار مشکلاتی است.

حجت الاسلام کشوری، ابراز کرد: به عنوان مثال یکی از شاخصه‌های صحیح که کمتر به آن توجه می‌شود همین شاخص کفاف زندگی است، اگر کسی بر اساس این شاخص ارزیابی کند که آیا درآمدی که به دست می‌آید، هزینه زندگی یک نفر را تامین می‌کند یا نه؟ بعد می‌توان قضاوت صحیح‌تری در مورد اقتصاد در کل جهان داشت.

وی خاطرنشان کرد: من در گذشته وضعیت زندگی در توکیو، نیویورک، مادرید و بعضی از شهرهای مهم دنیا را که بررسی کرده بودم به این شهرها گران‌ترین شهرهای دنیا گفته می‌شود و با درآمدهای معمولی نمی‌توان در آنجا زندگی کرد، بنابراین اگر شاخص مشاغل مستقل را مبنا قرار دهیم و اقتصاد جهان را ارزیابی کنیم، اقتصاد دنیا وضعیت خوبی ندارد.

وی با بیان اینکه اساسا ایده‌های اقتصاد آدام اسمیتی در همه جای دنیا فقر ایجاد کرده و مشکلات عدیده‌ای را به مردم تحمیل کرده است، گفت: اگر آمار مرتبط با بخش اول سند توسعه پایدار را مطالعه کنید در آنجا گزارش شده که بیش از نیمی از مردم جهان درآمد ماهیانه بسیار پایینی دارند و نمی‌توانند زندگی خودشان را مدیریت کنند.

وی با اشاربه اینکه از ۴۰۰ سال قبل با مفاهیم تمدن مدرنیته زندگی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در صد سال اخیر این مفاهیم به ایران وارد شده، با این حال غرب هنوز نتوانسته این چالش‌ها را مدیریت کند.

دبیر شورای رهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، تصریح کرد: به دلیل شکست‌های متعددی که اقتصاد در همه جا به ما تحمیل کرده، در ایران نیز هر دولتی با هر گرایشی سر کار می‌آید نمی‌تواند مسئله اقتصاد را حل و فصل کند، چرا که علت اساسی همین اجرای تئوری‌ها است.

وی اظهار کرد: تئوری‌های اقتصادی که اصطلاحا ذیل اقتصاد نئولیبرال نام دارد و متاسفانه این نوع اندیشه اقتصادی در کتاب‌های دانشگاه تهران نیز تدریس می‌شود، این نوع اقتصاد ایدئولوژیک به نفع بخش خاصی از مردم جامعه است که به آنها سرمایه دارها می‌گویند که چندی پیش نیز دانشجویان دانشگاه هاروارد به تدریس این تفکر اقتصادی اعتراض کردند و کلاس خود را تعطیل کردند، ولی متاسفانه در ایران نام این تئوری‌های معلول رو علم می‌گذاریم و همه چیز را خرج این تئوری‌ها می‌کنیم.

حجت الاسلام کشوری، با اشاره به آیه ۷سوره حشر قرآن کریم وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم اقتصاد کشور را بازسازی کنیم با تکیه به کلام قرآن کریم باید در حوزه اقتصاد را جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه نباید تئوری‌های اقتصادی غرب را زیاد باور کرد، ابراز کرد: به‌عنوان مثال می‌گویند در بیش از ۹۰ کشور دنیا تئوری‌های مدیریت تورم و بقیه تئوری‌ها جواب داده و ما گرفتار جنگ شناختی عمیق هستیم، این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته این گزارش‌ها را قبول ندارند، شورش‌های حاشیه پاریس، شورش‌های مکرر جلیقه زردها، تظاهرات مردم فرانسه به عنوان کشور توسعه یافته، جنبش ضد وال استریت که در آمریکا ۹۰ درصد ثروت این کشور در اختیار ثروت مندان است نه مردم آمریکا.

وی با تأکید بر اینکه تئوری‌های اقتصادی پیامبر(ص) را باید یاد گرفت و اجرایی کرد، گفت: تئوری‌های اقتصادی اسلام را تبلیغ و اجرایی کنید، مقداری مانند اصل انقلاب اسلامی که شجاعت و جرات به خرج دادیم و تئوری‌های موجود حکمرانی در جهان را به چالش کشیدیم و ایده حکومتی جدید مطرح کردیم، با همین نگاه باید در بخش اقتصاد مبنا قرار دهیم.

حجت الاسلام کشوری، در ادامه به علت‌های ناکارآمدی بخش خصوصی و بخش دولتی پرداخت و اظهار کرد: عدم توجه به وصف طیبات در تولید خروجی بخش خصوصی کالاهایی که بخش خصوصی تولید می‌کند و کالاهایی که بخش دولتی تولید می‌کند، هیچ کدام از اینها واجد وصف حیاتی طیبات نیست، طیبات در ترجمه ساده یعنی پاک.

وی خاطرنشان کرد: علت دیگری که ما مخالفت می‌کنیم با اقتصاد بخش خصوصی و بخش دولتی این است که این نوع از اقتصاد منشا ایجاد فاصله طبقاتی در جامعه است، زیرا در اقتصاد بخش خصوصی و دولتی بنگاه‌های بزرگ و بنگاه های کوچک و متوسطی راه اندازی شدند به نحوی که اجیر شده‌اند و سود اصلی نصیب صاحب کار می‌شود و ناعادلانه سودها توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش خصوصی و بخش دولتی مستخدمین و کارگران قدرت تنظیم وقت را در زندگی خود ندارد، لذا با اقتصاد این دو بخش مخالف هستیم.

حجت الاسلام کشوری یادآور شد: اقتصاد بخش خصوصی و اقتصاد بخش دولتی اصلا الگوی مطلوبی برای آینده ایران نیست، افراد استخدام شده در این دو بخش، قدرت تنظیم وقت ندارند و جامعه به سمت فرد گرایی و لیبرالی سوق می‌دهد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم الگوی پیشرفت اسلامی وارد برنامه معیشتی شود، نیاز به حمایت‌های دولتی دارد پس باید این نوع گفتمان را راه‌اندازی کنیم، راه اندازی اقتصاد مردمی می‌تواند به تولید صنعت و ایجاد اشتغال کمک شایانی کند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha