چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ |۲۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 31, 2024
کد خبر: 1173470
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۰
یادداشت

حوزه/ نظام جمهوری اسلامی اگر بخواهد به قله برسد و در دنیا قدرتمند گردد باید این نوع نگاه را در کشور تغییر دهد و از مسئولین و وزرایی استفاده کند که دید به توان داخلی داشته و استقلال و پیشرفت کشور را متوقف به ارتباط با غرب نکند و در مذاکرات عزت و استقلال کشور و نظام را از بین نبرده و از موضع قدرت با کشور های غرب برخورد نماید.

خبرگزاری حوزه | رشد کشور و رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی و رسیدن به قله های پیشرفت نیاز به مدیریت جهادی، مردمی و با دیدی انقلابی و توجه به توان داخلی دارد.

کشور برای رسیدن به این اهداف باید اداره کشور را از دست جریان غرب گرا خارج کند؛ کسانی که چشم به کمک غرب داشته و رشد کشور را صرفا و تماما ارتباط با غرب می دانند.

از زمان مشروطه تاکنون روشنفکران و غرب زدگان و کسانی که چشمشان به دهان غرب است، امور اداری کشور را برعهده گرفته و این فکر را در جامعه تزریق کرده اند که به غیر از ارتباط با غرب، کشور رشد نمی‌کند.

زمانی که حضرت امام خمینی (ره) با همراهی مردم انقلاب کرده و به پیروزی رسیدن حکومت سلطنتی و طاغوت به حکومت اسلامی و ولایت فقیه تغییر کرده و در کنار این تغییر بزرگ، حکمرانی نیز باید تغییر می‌کرد و اداره کشور باید از دست افرادی که به غرب توجه دارند و غرب گرا هستند خارج می‌شد و افرادی که مدیریت اسلامی، و توجه به توان داخلی دارند قرار می گرفت.

از زمان مشروطه تا اوایل انقلاب افرادی مانند: میرزا علی‌اصغر خان اتابک که نخستین نخست‌وزیر ایران بود در زمان خود و در دوره صدارت خود امتیازات بسیاری به بیگانگان داد. از جمله امتیاز شهری، لاتاری، کشتیرانی در رود کارون، بانک شاهی و استخراج معادن را به دولت انگلیس اعطا کرد. وی با گرفتن قرض از روسیه برای سفرهای ناصرالدین شاه به فرنگ موجب شد روس‌ها نیز از ایران بی‌بهره نماندند و امتیازاتی چون ساخت راه انزلی به قزوین، استخراج معادن قراچه داغ آذربایجان و… به روس‌ها تعلق گیرد.

افراد دیگری مانند هویدا، زاهدی، علاء، بختیار و دیگران که در زمان پهلوی اول و دوم نخست وزیر ایران و مسئولین کشور بودند آنها نیز همین رویه حکومت داری را پیش گرفته و با امتیاز دادن به کشور های غربی و تصمیم گیری آنان برای کشور جلوی رشد و توسعه کشور را گرفتند.

بعد پیروزی انقلاب اسلامی، اولین اتفاق مهم و اساسی که همان تغییر حکومت طاغوت به حکومت اسلامی بود انجام گرفت حکومت طاغوت و سلطنتی به حکومت اسلامی با رهبری ولایت فقیه انجام شد؛ ولی در مرحله دوم که تغییر شیوه مدیریت کشور توسط مسئولان است انجام نپذیرفت.

در ۴۵ سال پیروزی انقلاب تا کنون اکثر اداره کشور در دست این جریان غرب زده و غرب گرا بوده و این طیف از مسئولین، استقلال را فدای مذاکره و ارتباط با غرب می‌کنند، رفع تحریم ها را فدای پذیرش سلطه بیگانگان بر کشور می‌دانتد و این کار را به دفعات در مذاکرات انجام داده اند.

نظام جمهوری اسلامی اگر بخواهد به قله برسد و در دنیا قدرتمند گردد باید این نوع نگاه را در کشور تغییر دهد و از مسئولین و وزرایی استفاده کند که دید به توان داخلی داشته و استقلال و پیشرفت کشور را متوقف به ارتباط با غرب نکند و در مذاکرات عزت و استقلال کشور و نظام را از بین نبرده و از موضع قدرت با کشور های غرب برخورد نماید.

در نظام جمهوری اسلامی مسئولین قوا و مدیران اجرایی کشور باید ‌توجه به استقلال نظام اسلامی و همچنین توان داخلی داشته باشد؛ این امر هم به دلیل شرع و هم عقل حجیت دارد و نباید برای برداشتن تحریم و مسائل مختلف، استقلال کشور از بین رود و همیشه باید توان داخلی و قدرت کشور را مورد توجه قرار دهد و به صورت جهادی برای رشد اقتصادی و سیاسی کشور تلاش نماید.

انتخاب شایسته وزرا، معاونین و مشاورین دولت با توجه به این نکات و با توجه به شاخصه های رهبری معظم انقلاب می‌تواند سبک مدیریت اجرایی کشور را تغییر داده و مدیریت جهادی و انقلابی با توجه به توان داخلی و انجام مذاکرات عزت مندانه در جهان و در مقابل کشورهای غربی را به ثمر برساند.

حجت الاسلام میرزاخان، عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha