چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ |۲۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 31, 2024
کد خبر: 1173555
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۹
نشست تعامل با نوجوان

حوزه / نشست «چگونگی تعامل با نوجوان» در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) اردکان با حضور مسئول نهاد رهبری دانشگاه میبد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، نشست مشاوره با موضوع «چگونگی تعامل با نوجوان» با حضور حجت الاسلام هادی رضایی مسئول نهاد رهبری دانشگاه میبد در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) اردکان برگزار شد.

حجت الاسلام رضایی در این نشست با اشاره به اهمیت دوران نوجوانی و لزوم آگاهی والدین با ویژگی‌های این دوره، اظهار داشت: نوجوانان افراد تیزبینی هستند و نصیحت‌های کلامی تاثیر کمی در آنها دارد، اما تربیت عملی بسیار حایز اهمیت است و به همین جهت پدر و مادر در رفتارهای خود بسیار باید مراقبت کنند و اگر از هم ناراحتی دارند، در جلوی دیدگان بچه‌ها نباید آن را بروز دهند.

وی با توجه به اینکه از نوجوانی به شب قدر افراد تعبیر شده است، افزود: نوجوانی برهه طلایی فرد و بسیار سرنوشت ساز است که اگر خوب و با برنامه‌ریزی پیش رود، بهترین اوقات فرد می‌تواند باشد و در شخصیت آینده فرد موثر خواهد بود.

حجت الاسلام رضایی اظهار کرد: شروع سن نوجوانی در افراد متغیر است، ولی غالبا از سن ۱۳ سالگی شروع و در برخی افراد تا ۲۴ سالگی ادامه دارد و از این دوران با تعابیری چون دوران "بحران و چالش"، "برزخ "، "سونامی" یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شناخت و آشنایی والدین با خصوصیات این دوران، بهترین شیوه برای تعامل سازنده با آنان می‌باشد و یکی از مهمترین عوامل پرهیز والدین از اموری چون "پلیس بازی"، "مچ گیری"، "ضایع کردن" می‌باشد.

مشاور امور خانواده تصریح کرد: مواظبت از نوجوان به صورت نامحسوس، برقراری جلسه حضوری پدر و دختری یا مادر و پسری و گفتمان صمیمی و محبت آمیز، مشورت گرفتن از نوجوانان و راهکار گرفتن از وی برای برخی مسائل، روش‌هایی مناسب برای کنترل و احساس نزدیکی با نوجوانان است.

وی ابراز کرد: نوجوانان از نصیحت کردن بیزار هستند و والدین برای تذکر دادن باید در موقعیت و محیطی مناسب و در جو محبت آمیز مانند دعوت از نوجوان در پارک و خوردن بستنی به نصیحت‌های یک خطی به صورت اینکه "از شما پسر یا دختر عزیزم این کار را توقع نداشتم" اکتفا کنند.

وی خاطرنشان کرد: مقایسه کردن در سنین نوجوانی حتی با گذشته خود فرد بسیار پر خطر است و سبب از بین بردن شخصیت وی می‌شود، صبر و مدارا با نوجوان و گاهی سکوت در قبال رفتار وی اثرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به اهمیت بیشتر مهارت‌های یدی از مهارت‌های انتزاعی و فکری، گفت: "استقلال طلبی و ریسک پذیری" از دیگر خصائص این دوران محسوب می‌شود و والدین برای تقویت و مدیریت این موضوع با سوق دادن نوجوان به یادگیری مهارت‌های یدی از باب نمونه برای پسران کارهای فنی، تعمیر ماشین و تراشکاری و برای دختران مثل گلدوزی، خیاطی و آشپزی نقش موثری در رشد این روحیه در آنان داشته باشند.

حجت الاسلام رضایی اظهار کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی و گسترش رسانه‌ها، فرزندان در این زمانه با آسیب‌های جدی‌تری روبرو هستند و افزایش آگاهی والدین در زمینه تربیت کودکان و نوجوانان با حضور در کلاس‌هایی با این موضوع و مطالعه کتاب نقش به‌سزایی در تعامل با فرزندان دارد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha