شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ |۲۷ محرم ۱۴۴۶ | Aug 3, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی

استاد حوزه علمیه قم در افتتاحیه اردوی «مثل خمینی» گفت: کار امام خمینی(ره) این بود که در پیکره اجتماع با روح توحیدی و الهیات نابِ حیات دمید؛ وجود امام(ره) تحقق قرآن و توحید بود که برای همین جاذبه داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، افتتاحیه دومین اردوی معرفتی – تشکیلاتی «مثل خمینی» با هدف بازخوانی هویت و مأموریت طلبه‌ای که می‌خواهد انقلابی بماند، امروز در سالن اجتماعات مدرسه مبارکه فیضیه قم با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، استاد با موضوع "مکتب تربیتی امام خمینی (ره)" برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ضمن عرض خیر مقدم به شرکت کنندگان در این اردو گفت: امام خمینی (ره) در دورانی که آمدند یک حکمت الهی در کار بود که همزمان نیز استعداد مردم محیا بود امام نیز در این دوران آمدند و استعداد را محقق ساختند که نتیجه هزاران سال زحمت انبیاء و اولیاء بود و بایستی مسئله را با این نگاه ببینید؛ چون امام نتیجه‌ای است که هزاران سال انبیاء آمده‌اند و زمینه شکل گرفته تا امام این استعداد را به فعلیت برسانند.

وی افزود: سیره امام متصل به سیره معصومین و انبیاء الهی بود که نظیر آن در روایات وجود دارد و وقتی در نظام علمی به یک عالم، عالم ربانی اطلاق می‌شود، او ادامه دهنده راه انبیاء است.

این استاد حوزه با بیان افضلیت دعوت امام نسبت به دعوت انبیای گذشته، خاطرنشان کرد: به این دلیل که دعوت امام، دعوت به نبی خاتم (ص) است و اگر باور کنیم که این اتصال در کار است و فاصله‌ای وجود ندارد، این اثر را دارد که ما آنچه را که گذشتگان انجام داده و به کمال رسانده‌اند بر دوش ما قرار گرفته که باید به نسل و امت بعدی منتقل کنیم و اگر در این مسئله کوتاهی کنیم نه فقط من کوتاهی کرده‌ام، بلکه نسبت به یک امانت حاصل عظیم کاری که چند هزار سال از دوران کودکی بشریت تا مرتبه امروز آن دنبال شده کوتاهی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: وقتی ما جریان تربیت امام(ره) و کاری که انجام داده را بررسی می‌کنیم در حقیقت سرگذشت ماست که اگر انبیاء را در هر دوره‌ای بشناسیم، شناخت مسئولیت مردم در همان زمان است و به تعبیر عالی رهبر معظم انقلاب بعثت انبیاء به دنبال خود، بعثت مردم را دارد. انبیاء مبعوث می‌شدند به رسالت تا امت آن‌ها مبعوث گردد که این مأموریت را نبی بالفعل بر دوش امت قرار می‌داد؛ چون بالقوه نیز بر دوش امت بود.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی با اشاره به اهمیت "مثل امام بودن"، توضیح داد: شناخت امام یعنی کاری که بر دوش ما گذاشته و استعداد آن را داشتیم، حال چگونه خدا را شاکر باشیم که ما را در زمانی قرار داده که این مرتبه از استعداد و مسئولیت پذیری امکان پذیر شده است.

این استاد حوزه با اشاره به جزئی و فردی بودن کارها و روابط قبل از انقلاب، تبیین کرد: امام یک دفعه تمام زوایای وجود انسان‌ها را مورد خطاب و تحول قرار داد که این تحول، جامعیت و حقیقت برای کسی که در این دریا قرار گرفته الآن ملموس نیست، مگر اینکه دوران قبل از قیام پانزده خرداد را درک کرده باشد می‌فهمد که این تحول، چه تحول عظیمی است و ذهن‌ها به چه نگاهی معطوف است.

وی ادامه داد: اینکه نگاه شما به بسترسازی ظهور است، بسیار عادی جلوه می‌کند، اما تا قبل از این کسی باور نمی‌کرد که بتواند برای ظهور کاری کند و این نگاه که زمینه سازی ظهور به دست مردم تحقق می‌یابد یک تحول عظیم است که امام آن را ایجاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه کار انبیاء دمیدن حیات در پیکره اجتماع است، ابراز داشت: کار امام خمینی(ره) این بود که در پیکره اجتماع با روح توحیدی و الهیات نابِ حیات دمید؛ وجود امام(ره) تحقق قرآن و توحید بود که برای همین جاذبه داشت.

وی افزود: اگر امام را با این نگاه دیدیم، سیره قرآن کریم را که ورق بزنید، تحققش را دروجود امام می‌بینید که آن را در وجود خود محقق و پیاده کرده بود و به همین خاطر عالم ربانی شد و توانست کار انبیاء را انجام دهد؛ پس اگر نسبت به پیامبر اکرم و حضرت علی (ع) می‌فرمایند که کتاب قرآن ناطق و حقیقت قرآن هستند، مؤمن به همین نسبت نیز باید کتاب ناطق و تحقق قرآن باشد و در چنین زمانی عالمان ربانی باید در تحقق کتاب ناطق چندین مرتبه از مردم جلوتر باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha