یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ |۲۸ محرم ۱۴۴۶ | Aug 4, 2024
سلسله نشست.های پزوهشی

حوزه/ معاون پژوهشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) از برگزاری «سلسله نشست‌های حلقه علمی قرآن و استشراق» خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان محمد بهارلو در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: اسلام‌شناسی غربیان که با انگیزه‌های گوناگون و با تمرکز بر شاخه‌ها و رشته‌های مختلف علوم و معارف اسلامی از قرن‌ها قبل آغاز شده است، در دوره معاصر نیز به لحاظ کمی و کیفی به اوج خود رسیده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: آشنایی دانشمندان مسلمان با این نوع مطالعات و روش‌های نوین پیشنهادی توسط خاورشناسان از جهت روش شناسی و نیز شبهه شناسی، مهم و ارزشمند است و هدف از شکل‌گیری این حلقه، آشناسازی طلاب و دیگرعلاقه‌مندان به این نوع مطالعات، جریان‌ها و رویکردهای خاورشناسان در پژوهش‌های قرآنی است.

بهارلو گفت: در همین راستا سلسله نشست‌های حلقه علمی قرآن کریم و استشراق، زیرنظر گروه علمی زبان‌های خارجی و مطالعات بینا فرهنگیِ مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به‌منظور رصد، معرفی، ترجمه و نقد آثار و دیدگاه‌های قرآن پژوهان و اسلام شناسان غربی به‌ویژه در دوره معاصر طراحی و در حال اجرا می‌باشد.

معاون پژوهشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) تصریح کرد: در این سلسله نشست‌ها برخی از شخصیت‌های مهم و تاثیرگذارغربی در دوره معاصر که دارای آثار مهم در حوزه قرآن پژوهی هستند را معرفی کرده و به بررسی و نقد آثار آنها از جمله خاورشناسان معاصر و فعال در حوزه قرآن خواهیم پرداخت.

وی بیان کرد: دکتر نیکولای ساینای استاد مطالعات اسلام در دانشگاه آکسفورد، در حوزه‌های مختلفی از جمله جنبه‌های ادبی قرآن، تعامل قرآن با سنت‌های یهودی و مسیحی و شعر عربی باستان، عربستان دوره پایانی عصر باستان، زندگی پیامبر اسلام(ص) و تفسیر قرآن، دارای آثار برجسته‌ای است که یکی از آثار مهم و اثرگذار این محقق غربی، کتاب «مقدمه تاریخی-انتقادی قرآن کریم» می‌باشد.

معاون پژوهشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) ابراز کرد: نویسنده در این کتاب به معرفی یکی از مهمترین روش‌های خاورشناسان در تعامل با متون مقدس و از جمله قرآن که روش تاریخی-انتقادی است پرداخته و به‌صورت عملی برخی از آیات و سوره‌های قرآن را تفسیر کرده و از آنجا که استفاده از این روش در تعامل با کتب مقدس دارای نتایج الهیاتی و اجتماعی زیادی است، معرفی و بررسی این روش با ترجمه و مرور این کتاب، می‌تواند در آشناسازی طلاب با روش‌های خاورشناسان در حوزه قرآن‌پژوهی کارساز باشد، هم‌چنین در راستای تحقق این هدف، ترجمه و بررسی این کتاب در دستور کار نشست‌های این حلقه علمی قرار گرفته است.

بهارلو اظهار کرد: فایل‌های صوتی تمام جلسات بر روی سایت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نشانی www.Morsalat.ir و کانال اطلاع رسانی این دفتر در پیام رسان ایتا به نشانی eitaa.com/morsalat_ir در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha