سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳ |۲۳ محرم ۱۴۴۶ | Jul 30, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی

حوزه / استاد حوزه با بیان این که ملاک عمل، کثرت نیست، بلکه قبولی عمل است گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید "عمل احسن، عملی است که به هدف برسد".

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم سوگوای مکتب الصادق اصفهان با اشاره به شروط پذیرش و قبولی اعمال، اظهار داشت: با تکیه بر کلام حضرت زینب(س) در گودی قتلگاه که فرمودند "اللهم تقبل هذا القربان"، موضوع قبولی اعمال را مطرح کردیم و می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا ممکن است اعمال نیک انجام شود اما مورد قبول خداوند واقع نشود؟

وی افزود: تمام اعمال مثبت می‌تواند صحیح انجام شود، اما قبول نشود و ملاک نیز در قیامت، قبولی عمل است، اما افراد بیشتر به دنبال کثرت عمل هستند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه ملاک عمل، کثرت نیست بلکه قبولی عمل است، گفت: قرآن کریم در سوره ملک می‌فرماید ما هر عملی را نمی‌خواهیم، بلکه عمل احسن می‌خواهیم "الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا"، سپس امام صادق(ع) می‌فرماید "عمل احسن، عملی است که به هدف برسد".

وی اضافه کرد: آیه ۲۷ سوره مائده داستانی است که خدا به پیامبر(ص) می‌فرماید برای مردم بازگو کند، زیرا داستانی واقعی و حاوی پیام است و آن این است که خداوند به حضرت آدم دو پسر داد که یک نفر دامدار و دیگری کشاورز است و هر دو موحد هستند، خداوند به آنها دستور داد در راه خدا انفاق کنند، لذا هابیل بهترین گوسفند خود را در راه خدا داد و قابیل نیز محصولات بی‌فایده کشاورزی خود را انفاق کرد، خداوند در اینجا می‌فرماید " فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ "، قابیل از این امر خشمگین شد که چرا از یکی از آنها قبول نشد.

وی خاطرنشان کرد: قرآن کریم می‌فرماید "یتقبل الله من المتقین" خدا عملی را قبول می‌کند که در آن تقوا باشد، لذا شرط اصلی پذیرش عمل، تقوا است و تقوا به معنای پرهیز کردن است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، با تاکید بر لزوم توجه به قبولی عمل به جای کثرت عمل، تصریح کرد: قبولی عمل چند شرط دارد از جمله شرط اعتقادی که انسان باید به خداوند معتقد باشد، هم چنان که قرآن کریم نیز می‌فرماید " أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ ".

وی عنوان کرد: برخی معتقد به خدا نیستند و انفاق می‌کنند یا به مردم خدمت می‌کنند، البته خداوند اجر عمل آنها را می‌دهد، اما ثواب اخروی ندارند و در قران کریم نیز آمده، کسی که تسلیم خدا نباشد عمل آن مورد پذیرش نیست، لذا جوانان و نوجوانان باید سعی کنند باورهای خود را صحیح کنند.

استاد حوزه، شرط دوم پذیرش عمل را شرط عبادی بیان کرد و گفت: عبادات بسیاری وجود دارد و در میان این عبادات یکی از آنها حق وتو دارد، مانند حج که اگر فردی در اعمال حج، عرفه را درک نکند، عمل حج قبول نمی‌شود و یا در عبادات، نماز عبادت کلیدی است، چرا که صورت دین بوده و انکارکننده نماز، کافر است.

وی اضافه کرد: شرط سوم قبولی اعمال، شرط اخلاقی است، یعنی برخی از صفات زشت اخلاقی، اعمال را از بین می‌برند، همانند غیبت و یا منت گذاشتن که به طور کامل سبب از بین رفتن اعمال می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یادآور شد: در روایت است اگر فردی بر سه گروه منت گذارد خدا به آن نظر نمی‌کند و به جهنم نزدیک است که آن سه دسته پدر و مادر، خواهر و برادر و فقیر است.

وی ابراز کرد: ابراهیم(ع) خانه خدا را ساخت و فرمود "انک تقبل منا"، لذا حتی ممکن است خانه خدا را نیز بسازیم اما قبول نشود، از همین رو امام کاظم(ع) هر عملی انجام می‌دادند بلافاصله می‌فرمودند "اللهم تقبل منا کما تقبل ابینا ابراهیم".

این کارشناس دینی، شرط دیگر پذیرش عمل را پرهیز از لقمه حرام و کسب روزی حلال عنوان کرد و یادآور شد: عملی قبول می‌شود که در آن لقمه حرامی وجود نداشته باشد و در روایت است، عمل با لقمه حرام مانند ساختن خانه بر شن روان است.

وی خاطرنشان کرد: عبارت "سُّحْت" درباره دانشمندان و احبار یهود است، شخصیت‌هایی که قرآن کریم درباره آنها می‌فرماید مَثَل آنها مَثَل حمار است و مشکل آنها این بود که لقمه حرام می‌خوردند " أَکَّالُونَ لِلسُّحْت".

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، هر درآمد حاصل از حرام را "سُّحْت" معرفی کرد و گفت: بسیاری از افراد معتقد هستند اما اهل زکات و خمس نیستند، در حالی که بیش از ۳۰ آیه در قرآن کریم پیرامون خمس و زکات نازل شده، لذا زکات واجب است و باید گرفته شود، این در حالی است که در کشور ما زیر ۱۰ درصد زکات پرداخت می‌شود.

وی آخرین شرط قبولی عمل را شرط خانوادگی دانست و تأکید کرد: زنی که با زبان، عمل و با ناسپاسی، شوهر خود را اذیت کند خداوند درباره آن می‌فرماید نماز و خیری از آن پذیرفته نمی‌شود، مگر آن که همسر خود را راضی کند و اگر مردی نیز محیط خانه را سرد کند و حس تقدیر نداشته باشد همین گونه است.

استاد حوزه، عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایت مفصلی می‌فرماید "زن برای شوهر خود باید چنین باشد یعنی در خانه بماند و خود را به نامحرم عرضه نکند و شوهر خود را دوست داشته باشد و به آن محبت کند و خشم همسر خود را برانگیخته نکند و کاری کند که رضایت شوهر جلب شود".

وی تصریح کرد: خانه محل سکونت و آرامش است و زن نیز عامل آرامش است، انسان وقتی وارد خانه می‌شود باید احساس آرامش کند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha